"Bevis" för OBE?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Användarvisningsbild
Camilla Persson
Kontakt:

Re: "Bevis" för OBE?

Inlägg av Camilla Persson » tis 18 aug 2009, 19:23

Garvarn skrev: Beskriv kort vad experimenten gick ut på och vilka resultat Du menar att man kom fram till.

Hejsan Garvarn! Motiven till dessa experiment känner du till, de är självklara. Resultaten (från t.ex. Ingo Swann, Uri Geller, EdMay/McMoneagle) brukar framhållas som positiva, det vet du också, men du håller inte med. Filmer från SRI experimenten ligger utlagda på YouTube, så alla kan se och bilda sig en egen uppfattning.

Garvarn skrev: Vad är det för institut?

De är privatägda, ej statliga (som en del, kanske du? föredrar) Men När BBC producerar en negativt vinklad dokumentär om Stephen Turoff, Englands främste Psychic Surgeon och massor av privatpersoner kommenterar den efteråt på nätet på helt motsatt sätt...
"This man truly is everything he claims to be and more!! Me and my family are regular patients of his and Love him for everything he is, does and has helped us with. He truly is a miracle to our generation!! Its so sad that silly little programmes come out like this for fun and entertainment value rather than appreciating and honouring this fanominan!
Godbless you Stephen Turoff. and thank God for living in the world alongside such people like you."
...så tackar jag Gudarna för Det skrivna ordet och yttrandefrihet.
Personlig vittnesbörd kan aldrig dö.
Och inte heller Anden.
Man behöver en lärare inom OBE för att rensa bort rädsla, ilska, förakt, misstro och sorg. Dessa saker påverkar fantasierna. Tankarna. Känslorna. Beteendet. Hälsan. Så man börjar med detta. På kursen Själsresa för Akademiker.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 18 aug 2009, 19:42

Camilla Persson skrev:Resultaten (från t.ex. Ingo Swann, Uri Geller, EdMay/McMoneagle) brukar framhållas som positiva, det vet du också, men du håller inte med.
Gör Dig inte enfaldig. De resultaten har diskvalificerats av samtliga med något hum om vetenskaplig metodik som granskat den. Anser Du att forskning inte ska hålla för kvalificerad granskning?
Camilla Persson skrev:Filmer från SRI experimenten ligger utlagda på YouTube, så alla kan se och bilda sig en egen uppfattning.
Anser Du att den bedömning som görs av människor utan något hum om vetenskaplig metodik har mandat över bedömningar som görs av människor som har det? Anser Du att Youtube-filmerna ger tillräcklig information för att någon, vem som helst, skall kunna bedöma experimentens metodologiska stringens?
Camilla Persson skrev:Men När BBC producerar en negativt vinklad dokumentär om Stephen Turoff, Englands främste Psychic Surgeon och massor av privatpersoner kommenterar den efteråt på nätet på helt motsatt sätt...
"This man truly is everything he claims to be and more!! Me and my family are regular patients of his and Love him for everything he is, does and has helped us with. He truly is a miracle to our generation!! Its so sad that silly little programmes come out like this for fun and entertainment value rather than appreciating and honouring this fanominan!
Godbless you Stephen Turoff. and thank God for living in the world alongside such people like you."
...så tackar jag Gudarna för Det skrivna ordet och yttrandefrihet.
Personlig vittnesbörd kan aldrig dö.
Så vad Du egentligen säger är att den här typen av taskspeleri inte behöver tåla gransking bortom "den personliga erfarenheten"?
Camilla Persson skrev:Man behöver en lärare inom OBE för att rensa bort rädsla, ilska, förakt, misstro och sorg. Dessa saker påverkar fantasierna. Tankarna. Känslorna. Beteendet. Hälsan. Så man börjar med detta.
Så genom inbillning vägledd av Dig rensar man bort rädsla, ilska, förakt, misstro och sorg? Är Du psykopat?

Användarvisningsbild
Camilla Persson
Kontakt:

Inlägg av Camilla Persson » tis 18 aug 2009, 20:32

Garvarn skrev:Gör Dig inte enfaldig. De resultaten har diskvalificerats av samtliga med något hum om vetenskaplig metodik som granskat den. Anser Du att forskning inte ska hålla för kvalificerad granskning?"
Jag anser att vetenskaplig forskning ska bedrivas korrekt och enhetligt. I ovan nämnda fall är man inte överens och det är ju inte bra att forskarvärlden visar upp sådana sprickor. För min del har jag svagt förtroende för en del (specifika personer) som vill göra "kontrollerade tester av paranormala fenomen" och det finns orsaker till varför jag misskrediterar dem. Statistik och marknadsundersökningar blir då mer intressant än en pajas med låg iq och stort ego som vill "undersöka".

Som svar på din fråga om "den här typen av taskspeleri inte behöver tåla gransking bortom "den personliga erfarenheten"? Nej. Den behöver inte tåla en granskning bortom den egna privata upplevelsen. Vi är inte där. När vi kommer dit är det mindre trassel. I min nya bok Den slutna kretsen kan man läsa lite om vilka faktorer som inverkar på paranormala experiment. De som uttalar sig är personer med lång erfarenhet av paranormala experiment, personer som dessutom haft förtroendeposter i samhället t.ex. inom försvarsmakt och justitia. God Bless and Good night, C.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 18 aug 2009, 22:56

Oj! Två sedan länge saknade kombattanter dyker upp med 20 minuters mellanrum. Det kan inte vara en tillfällighet. Synkronicitet! Camilla Persson ÄR Garvarn.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » ons 19 aug 2009, 00:39

Camilla Persson skrev:Jag anser att vetenskaplig forskning ska bedrivas korrekt och enhetligt.
Eftersom Du har kravet "korrekt" uppstår givetvis frågan om vad Du anser om kritiken som riktats mot den forskning Du hänvisar till. Kan Du redogöra kort för Din åsikt avseende den kritiken?

Vad menar Du med att vetenskaplig forskning skall bedrivas "enhetligt"?
Camilla Persson skrev:I ovan nämnda fall är man inte överens och det är ju inte bra att forskarvärlden visar upp sådana sprickor.
Det handlar inte om en spricka, det handlar om att forskarvärlden inte accepterar forskning som bedrivs undermåligt. I fallet med den forskning som Du hänvisar till kan man konstatera att den brister gravt metodologiskt. Du har verkligen ingen aning om vad Du skriver om, eller hur?
Camilla Persson skrev:För min del har jag svagt förtroende för en del (specifika personer) som vill göra "kontrollerade tester av paranormala fenomen" och det finns orsaker till varför jag misskrediterar dem.
Vad är det för personer och på vilka grunder misskrediterar Du dem?
Camilla Persson skrev:Statistik och marknadsundersökningar blir då mer intressant än en pajas med låg iq och stort ego som vill "undersöka".
Vad har marknadsundersökningar med paranormala fenomen att göra?
Camilla Persson skrev:Som svar på din fråga om "den här typen av taskspeleri inte behöver tåla gransking bortom "den personliga erfarenheten"? Nej. Den behöver inte tåla en granskning bortom den egna privata upplevelsen.
Så när någon säger sig ha personlig erfarenhet av att mörkhyade människor är mindre intelligenta spelar det ingen roll om forskningen säger något annat?
Camilla Persson skrev:I min nya bok Den slutna kretsen kan man läsa lite om vilka faktorer som inverkar på paranormala experiment.
Eftersom Du, enligt min personliga erfarenhet, är något av en Blondin-Bella på LSD så är Dina hänvisningar till Dina böcker tämligen meningslösa. Kan Du här, endast kort, redogöra för dessa faktorer?
Camilla Persson skrev:De som uttalar sig är personer med lång erfarenhet av paranormala experiment, personer som dessutom haft förtroendeposter i samhället t.ex. inom försvarsmakt och justitia. God Bless and Good night, C.
Vid det här laget har jag förstått att det viktiga för Dig inte är vad som sägs, utan vem som säger det. Menar Du att dessa människor på något sätt står över kritik? Vad har Du för syn på människan och samhället egentligen?

Snuskigt.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » ons 19 aug 2009, 15:56

Camilla Persson skrev:Jag är lärare på detta område och kan på sikt erbjuda kursen Själsresa för Akademiker, till VoF-medlemmar, om intresse föreligger.
Hur mycket pengar får jag som ersättning av dig om jag skulle utsätta mig för detta?

Användarvisningsbild
Camilla Persson
Kontakt:

Inlägg av Camilla Persson » ons 19 aug 2009, 18:22

Garvarn skrev:Eftersom Du har kravet "korrekt" uppstår givetvis frågan om vad Du anser om kritiken som riktats mot den forskning Du hänvisar till. Kan Du redogöra kort för Din åsikt avseende den kritiken?
Ja. Om det var min uppgift. Men att kritisera experimentkonstruktion verkar vara din avdelning. Mitt påannonserade av Harold Puthoff & Russel Targ experimenten var för att lägga in kött i grytan i den här tråden. Jag har ingen åsikt om Puthoff/Targ, har ej läst experimentbeskrivningen och inte heller kritik från CSI. Det är fullt möjligt att den brister metodologiskt. Jag skulle aldrig drömma om att uttala mig något som ligger så långt från vad jag är insatt i.

Jag är författare. Om jag kritiserar vetenskapliga experiment så blir det utifrån ett ytligare perspektiv, inte med en forskares auktoritet (en attityd som den där kriminalroman-skribenten Michael Prescott i Staterna kanske kunde lära sig något av, han som DESSUTOM saknar förstapartsupplevelser av det han kritiserar). Häri ligger också något i det jag skrev om tidigare, om personer som vill undersöka (nej, vem, vilka är ofta skitsamma) men som helt saknar referenser till det som är föremål för undersökningen (nu talar jag om The Physical Phenomena och Out-of-body-exp) Som missbedömer situationen, är en tomte, inte greppar, överskattar sin egen betydelse, tror sig ha något att komma med osv. osv.
Garvarn skrev:Eftersom Du, enligt min personliga erfarenhet, är något av en Blondin-Bella på LSD så är Dina hänvisningar till Dina böcker tämligen meningslösa. Kan Du här, endast kort, redogöra för dessa faktorer?
Na na na. Boken går att köpa i butik i oktober (skrattar faktiskt nu).
Garvarn skrev:Vid det här laget har jag förstått att det viktiga för Dig inte är vad som sägs, utan vem som säger det.?
Gör dig inte löjlig. Vad och Vem som säger något viktigt hör samman. Alltid.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 19 aug 2009, 20:24

Camilla Persson skrev:Resultaten (från t.ex. Ingo Swann, Uri Geller, EdMay/McMoneagle) brukar framhållas som positiva,
Är det inte lite pinsamt för Geller att magiker kan göra samma trick som han gör?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 19 aug 2009, 20:26

Camilla Persson skrev:Na na na. Boken går att köpa i butik i oktober (skrattar faktiskt nu).
It's morally wrong to allow a sucker to keep his money.

Jag skrattar inte åt det faktum att du får stackare som mår dåligt att ge dig pengar.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Camilla Persson
Kontakt:

Inlägg av Camilla Persson » tor 20 aug 2009, 07:21

piotrr skrev:Är det inte lite pinsamt för Geller att magiker kan göra samma trick som han gör?
Tror inte han bryr sig det minsta. Geller har enorm status. Att en del PK-fenomen kan konstrueras/dupliceras på annat sätt...jaha? så är det med många saker.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 20 aug 2009, 07:51

Camilla Persson skrev:
Garvarn skrev:Eftersom Du har kravet "korrekt" uppstår givetvis frågan om vad Du anser om kritiken som riktats mot den forskning Du hänvisar till. Kan Du redogöra kort för Din åsikt avseende den kritiken?
Ja. Om det var min uppgift.
Om du lutar dig mot den forskningen så är det det. Du kan inte både ha kakan och äta den.
Camilla Persson skrev:Jag är författare.
Så du erkänner att det du skriver är bara fantasier?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 20 aug 2009, 13:44

piotrr skrev:
Camilla Persson skrev:Resultaten (från t.ex. Ingo Swann, Uri Geller, EdMay/McMoneagle) brukar framhållas som positiva,
Är det inte lite pinsamt för Geller att magiker kan göra samma trick som han gör?
Säkert

Camilla Persson

Jag har en fråga om Uri Geller. Människor som är äldre än jag har berättat att han på 70-talet brukade heala folks klockor och andra verktyg genom tv-rutan (från studion, där han spände ögonen i kameran). Folk, t o m så långt bort som t ex här i Sverige, vittnade om att deras grejer som låg och skräpade i lådorna började fungera igen, Besticken i lådorna böjdes, etc... Någon gång har han visst stått uppe i ett flygplan och healat ett oljefält.

Ifall detta stämmer: hur kommer det sig att Geller, om jag förstått rätt, vägrar ställa upp på kontrollerade tester där han ska böja en sked i rummet bredvid det han sitter i? I rummet alldeles bredvid?

Låter inte det skumt?

Användarvisningsbild
Camilla Persson
Kontakt:

Inlägg av Camilla Persson » fre 21 aug 2009, 12:49

kaxiga Z skrev:... healat ett oljefält...
:lol:
kaxiga Z skrev:... Ifall detta stämmer: hur kommer det sig att Geller, om jag förstått rätt, vägrar ställa upp på kontrollerade tester där han ska böja en sked i rummet bredvid det han sitter i? I rummet alldeles bredvid?
Det må du fråga Geller om.
kaxiga Z skrev:... Låter inte det skumt?
Nej.

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » fre 21 aug 2009, 12:56

Camilla Persson skrev:
kaxiga Z skrev:... Ifall detta stämmer: hur kommer det sig att Geller, om jag förstått rätt, vägrar ställa upp på kontrollerade tester där han ska böja en sked i rummet bredvid det han sitter i? I rummet alldeles bredvid?
Det må du fråga Geller om.
kaxiga Z skrev:... Låter inte det skumt?
Nej.
Nej, inte om man anser att Geller är total bluff, då är det väldigt lätt att förstå hans rädsla för kontrollerade tester. Men om du anser han är äkta så får du gärna förklara varför det inte är skumt.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » fre 21 aug 2009, 13:01

jayeye skrev:Men om du anser han är äkta så får du gärna förklara varför det inte är skumt.
Samförstånd? Man lackar ur om näsvisa personer ständigt försöker peta i ens framgångsalstrande trick?

Skriv svar