Forskaren: "Livskris och spökupplevelser hör ihop"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Tarot Man

Forskaren: "Livskris och spökupplevelser hör ihop"

Inlägg av Tarot Man » tis 04 jul 2006, 08:37

En av de lokala blaskorna i Blekinge kör en serie med hemsökta platser. Museichefer m.fl. vittnar om spöken och allehanda övernaturliga händelser. Det finns ett antal ensidiga reportage samt en lite vettigare intervju med forskaren i religionspsykologi, Antoon Geels 59, som menar att spökupplevelserna hör ihop med bl.a. livskriser.
Habil läsning på:

http://www.blt.se/article.php?args=750951,125;0;0;0

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 04 jul 2006, 09:05

Intressant artikel. Det vore iofs intressant att få bekräftelse på att intresset för övernaturligheter är "större än någonsin", men...

Tarot Man

Inlägg av Tarot Man » tis 04 jul 2006, 09:56

Tryggve skrev:Intressant artikel. Det vore iofs intressant att få bekräftelse på att intresset för övernaturligheter är "större än någonsin", men...
Yep. En klassiker: Intresset för "valfri företeelse" är större än någonsin. Som för att haussa upp den verksamheten man själv sysslar med. I en artikel är det en ex-polis som vittnar om spökerier i just det museum som han nu sköter åt kommunens räkning. En smart PR-kupp.

Jag tror att intresset för övernaturlighet håller sig på en ganska jämn nivå. Däremot kanske det har gått över från kyrkan till dylika spökhistorier i media.

Tarot Man

Inlägg av Tarot Man » tis 04 jul 2006, 10:02

Haha! Vilken guldgruva.

Ur BLT:
"Det finns ingen officiell policy inom Svenska kyrkan vad gäller tron på spöken. Men Claes Klingberg menar att det inte går att vara präst och samtidigt tro på sådana övernaturligheter.
Själv tar han avstånd från alla former av spökerier."

http://www.blt.se/article.php?args=750934,125;0;0;0

Här fick tråden en avknoppning till Är en tro på Gud en tro på det övernaturliga? /Markus

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » tis 04 jul 2006, 15:13

Spöken ja. Ska man vara rädd för dom eller ska man tro på dom?

(En liten off-topic men ändå en så bra replik från allas vår Gunvald Larsson som gick i stil med: "Nu så tittar du på spöket Laban så går jag upp och spökar lite för (din) pappa"

ur Beck- Skarpt läge.)
Senast redigerad av 1 MariaB, redigerad totalt 0 gånger.

Tarot Man

Inlägg av Tarot Man » tor 06 jul 2006, 10:34

Den här tråden handlar alltså om en artikelserie i Blekinge Läns Tidning om hemsökta platser och spökupplevelser. Djupare diskussioner kan gärna föras i övriga trådar. Tack för avknoppningen. :)

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » fre 07 jul 2006, 19:29

Att man skulle se fler spöken efter en livskris tror jag inte alls är helt fel.

Tvärtom, jag vet hur många som helst som efter en kris som sjukdom eller skilsmässa börjar intressera sig för det ena efter det andra, typ new age.

Och många vars älskade dör vill säkert på något sätt tro att det bara är en tillfällig frånvaro och att man kommer ses igen.

Helt enkelt den eviga jakten på svaret till frågan om vad som är meningen med livet...egentligen...

Även om det är OT så kort om Maria och jungfrufödsel. Det bästa exemplet kring detta var nog när jag såg fotoutställningen "Ecce homo" och första bilden handlade om ett lespiskt par som får besök av en ängel med ett provrör i handen. Klart Maria blev inseminerad, liksom... :lol:

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » fre 07 jul 2006, 19:54

MariaB skrev:Att man skulle se fler spöken efter en livskris tror jag inte alls är helt fel.
En del gör det absolut. För många blir en livsomvändande upplevelse (alltifrån en egen nära döden upplevelse som överlevd cancer, till en katastrof av universell omfattning). Kanske är det hjärnans sätt att skapa sammanhang för att orka överleva?
Tvärtom, jag vet hur många som helst som efter en kris som sjukdom eller skilsmässa börjar intressera sig för det ena efter det andra, typ new age.
Många intresserar sig för New Age när de genomgår/gått en kris. Många uppfattar att de behöver något utanför dem själva för att luta sig emot.
Men samtidigt finns det många som söker sig till New Age för att de mår allmänt risigt, eller faktiskt är andliga sökare men sunda människor. Inte alla är fanatiker, även om de finns. De värsta fanatikerna mår oftast allra sämst.
Och många vars älskade dör vill säkert på något sätt tro att det bara är en tillfällig frånvaro och att man kommer ses igen.
Som sagt, skapandet av mening för att överleva sorgen.
Även om det är OT så kort om Maria och jungfrufödsel. Det bästa exemplet kring detta var nog när jag såg fotoutställningen "Ecce homo" och första bilden handlade om ett lespiskt par som får besök av en ängel med ett provrör i handen. Klart Maria blev inseminerad, liksom...
Jag tycker Ecce Homo är ett lysande exempel på kristenhetens oenighet, och på konst som använder en brännbar symbolik i dubbel bemärkelse!

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » fre 07 jul 2006, 20:25

Just det. Lite tips på sysselsättning om nån av er känner att ni har lite för mycket tid att spendera så är ett tips att leka tjuvlyssnare på boklådor typ Vattumannen.

För ett tag sedan när jag var där för att kolla upp en skiva om tinnitus så kunde jag inte undgå att lyssna på en konversation butiksgubben hade med en person via telefon. Även om jag bara hörde den ena parten i samtalet (gubben) blev jag så nyfiken att jag dök ner i en bokhylla och låtsades jag var intresserad av böcker i ämnet paganism när jag bara var ute efter en sak. Tjuvlyssna!!!

Kort så handlade samtalet om någon som mist en anhörig och som nu var i desperat behov att komma till någon spökjägare och gubben i affären gav information om en massa medier han visste kunde sin sak. Självfallet var den döde anhörige inte död och försvunnen utan irrade ensam och förtvivlad omkring i ingemansland.

Kanske skulle vi börja fundera mer på döden (nej, jag är INTE Ingemar Berman :wink: ) och lära oss förhålla oss till den. Idag dör de flesta på sjukhus och jag vet många vuxna som aldrig ens har sett en död människa.

Användarvisningsbild
crax

Inlägg av crax » lör 08 jul 2006, 09:32

MariaB skrev:Idag dör de flesta på sjukhus
Har du någon statistik på var folk i Sverige dör?

Läste någonstans att 20 % dör inom akutvården. Sedan har vi palliativa enheter (räknar hospice dit) och inte minst sjukhem. Och så hemmet förstås.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » lör 08 jul 2006, 09:48

Nope. Det är en hypotes jag har då jag vet att många vuxna aldrig sett en död människa och att jag själv jobbar inom hemtjänst där det ytterst sällan är någon som dör utan de åker oftast in via ambulans då de blir akut sjuka eller så "mellanlandar" de ett par månader på någon avdelning etc. om man märker att de inte kan vara hemma trots hemtjänst.

Sjukhus skrev jag mer som ett samlingsnamn för att säga att de är få idag som dör "naturligt" hemma och som inte har kontakt med någon form av vård och omsorg. Självfallet bör det vara som så att fler dör på olika former som sjukhem, demensboende etc än aktutsjukvård men några siffror har jag inte alls.

Någon som vet?

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » lör 08 jul 2006, 10:28

MariaB skrev:Kanske skulle vi börja fundera mer på döden (nej, jag är INTE Ingemar Berman :wink: ) och lära oss förhålla oss till den. Idag dör de flesta på sjukhus och jag vet många vuxna som aldrig ens har sett en död människa.
Skulle folk sluta tro på spöken då?
Borde i så fall innebära att längre tillbaka i tiden trodde inte folk på spöken lika mycket.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » lör 08 jul 2006, 11:04

Självfallet har människor trott på allt möjligt.

Inom (svensk) folktro så var väsen som mylingar, skogsrået, bäckahästen etc. något som leve sida vid sida gentemot kristendomen.

En tes inom folkloristiken var att man använde sig av dessa väsen i ren skrämslepropagande främst för barn. Då varken daghemsreformer eller föräldraförsäkringen var utbyggd var föräldrar tvugna att abeta och kunde därmed inte passa barnen. (Jag orkar inte gå in på vilka som passade dem och jag har inga siffror eller så men vara för att ge en liten hint om vad jag menar) Att så skrämma barnen att "går ni till vattnet så kommer näcken och tar er " eller "går ni till brunnen kommer brunnsgubben och tar er" blev ett sätt att skydda barnen från att drunkna/ trilla ner i brunnet och så vidare.

Alltså att tro, även om den inte är "sann", fyller /har fyllt en sann funktion.

Då det gäller talet om döden idag så tycker jag inte alls att den diskuteras så mycket. Tvärtom. Idealet är att man ska vara ung så länge som möjligt och dagen man dör är man inte död i alla fall. (sorry inga siffror här heller på hur många i vår population som uttryckligen sagt sig inte tro på döden som slutgiltig station).

Det intressanta med mycket av dagens spökerier tycks handla om att det spökar lite här och där. Alltså i vanliga hus och hem.

När jag växte upp var spöken obligatoriska i slott och herrgårdar vars tragsika levnadshistoria alltid skulle nämnas av slottsguiden.

Tänk om det också var en skrämselpropaganda för att man inte skulle vara avudsjuk på välbärgade människor utan istället tycka synd om dem/vara rädd för dem? *spånar, spånar, spånar*

Kanske spöken idag (talar om här i Sverige eftersom spöktro finns i så gott som hela världen och tar sig olika uttryck) inte handlar så mycket om att skrämmas utan att ge hopp om att ens pappa finns kvar och som visar sin kärlek till familjen genom att slå på spisen och smälla igen dörrar i mexitegelvillan utanför Borås? :wink:

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » lör 08 jul 2006, 11:59

MariaB skrev:Då det gäller talet om döden idag så tycker jag inte alls att den diskuteras så mycket. Tvärtom. Idealet är att man ska vara ung så länge som möjligt och dagen man dör är man inte död i alla fall. (sorry inga siffror här heller på hur många i vår population som uttryckligen sagt sig inte tro på döden som slutgiltig station).
Innebär det att man vet att döden 'diskuterades' mer förr?
Och det beror på vad du menar med döden här. Att folk dör? Vad som händer efter döden?
Kanske spöken idag (talar om här i Sverige eftersom spöktro finns i så gott som hela världen och tar sig olika uttryck) inte handlar så mycket om att skrämmas utan att ge hopp om att ens pappa finns kvar och som visar sin kärlek till familjen genom att slå på spisen och smälla igen dörrar i mexitegelvillan utanför Borås? :wink:
Det ligger nog mycket i det!
För många har den kristna kyrkan förlorat sin betydelse som omhändertagare av dödsfrågorna.
Arvssynden, syndernas förlåtelse, skärselden, helvete, himmel och Uppståndelsens dag är inte naturliga delar av vår tankevärld längre.
Det blir snabbare och enklare. Man tar av sig kroppen och fortsätter som förut....fast liksom ...lättare...

biitar

Inlägg av biitar » lör 08 jul 2006, 13:14

ayia napa skrev:Man ska inte glömma bort Muhammeds flergifte med kvinnor för att skydda dem, när de blivit änkor etc.
Påstått för att skydda dem, kan ju också ha varit så att han enbart ville bonka på dem eller ha nåt de hade ...

Här fick tråden en avknoppning till Tramsande om insändarnoveller. /Markus
Även Josef kan mycket väl ha gjort en sådan sak. Renheten hos Maria får ses som nödvändig för myten om Jesus som Guds son skall stämma. Om Jesus existerat, är det troligare att Josef är en sådan beskyddare.
Eller så var det frågan om ett sk shotgun-wedding :D ... eller så kunde de inte gifta henne med en romersk soldat så de dumpade probset på Josef :D ...

Skriv svar