Tror ni på folkbildning?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Tror ni på folkbildning?

Inlägg av kaxiga Z » tis 22 sep 2009, 15:08

Xantippa skrev:
simone skrev:
Det finns givetvis ett annat sätt att undvika förlöjligande av sina åsikter också - byt åsikter.
Så man ska hålla med för att inte bli förlöjligad menar du? Vad förändrar det?
vem citerade du? någon som tog bort ett inlägg eller?
Simone har inte lärt sig citeringen, så jag berättar här:

Först kan du kopiera in biten text:
"Det finns givetvis ett annat sätt att undvika förlöjligande av sina åsikter också - byt åsikter."

Sedan sätta quote runt om

Kod: Markera allt

[quote]Det finns givetvis ett annat sätt att undvika förlöjligande av sina åsikter också - byt åsikter.[/quote]
Och efter det, skriva in vem du citerar, glöm inte citationstecken runt om och likhetstecken före användarnamnet

Kod: Markera allt

[quote="Piotrr"]Det finns givetvis ett annat sätt att undvika förlöjligande av sina åsikter också - byt åsikter.[/quote]
Det kommer att se ut så här:
Piotrr skrev:Det finns givetvis ett annat sätt att undvika förlöjligande av sina åsikter också - byt åsikter.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 15:12

manifesto skrev:
Garvarn skrev:
manifesto skrev:Inte om det ökade medlemstalet sker till priset av ett minskat förtroende för humanistiska/skeptiska värderingar i samhället i stort?
Ett sådant kausalt samband tror jag är naivt att anta.
Möjligen...kan du utveckla?
För det första tror jag att det är vanskligt att förutsätta ett minskat förtroende för humanistiska eller skeptiska värderingar i samhället i stort. Sådana antaganden kan ha sitt ursprung ett faktiskt förhållande - undersökningar visar att förtroendet faktiskt minskar, men också i en högst subjektiv upplevelse av att meningsmotståndare skriker ännu högre, protesterar ännu kraftigare och gaddar ihop sig mer. Personligen bryr jag mig inte om att Sturmarks antagonister är högljudda, spyr ut sin avsky över hans misslyckade affärer och hans "stil" - humanisternas motståndare kommer att spy galla över vem som helst som framför humanistiska värderingar. Det är bara att titta på vad som händer när Lanshammar, Jerkert eller Hansson - idel snälla och trevliga killar - någon gång uttalar sig (alltid sakligt och sansat). Reaktionen blir alltid densamma som den Sturmark får. Spott och spe, om än i mindre utsträckning men sannolikt därför att Sturmark syns mer och oftare.

För det andra tror jag att ett ökat medlemsantal i de flesta fall är ett tecken på ökat förtroende.
Senast redigerad av 1 Garvarn, redigerad totalt 0 gånger.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 15:16

simone skrev:Så man ska hålla med för att inte bli förlöjligad menar du? Vad förändrar det?
Om Du upplever att Dina övertygelser anses vara löjliga är sannolikheten att Du överger dem större än om Du upplever att de tas på allvar.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 22 sep 2009, 15:21

manifesto skrev:Risken för rekyl är dock avsevärd...tänker på Humanisterna/Sturmark och det drev som gått ett tag?
Vilket drev?

Det finns ett antal förväntade effekter av goda handlingar:
1. Positiv uppmärksamhet
2. Ingen uppmärksamhet
3. Negativ uppmärksamhet

Denna uppmärksamhet kan dessutom sedan komma från olika grupper som varierar i sitt intresse och förexisterande attityd:
A. Intresserade/Intressenter
B. Passivt ointresserade
C. Aktivt ointresserade

X. Positivt inställda
Y. Neutralt inställda
Z. Negativt inställda

Det bästa av allt vore väl att få positiv uppmärksamhet från i övrigt ointresserade neutrala observatörer. Positiv uppmärksamhet från positivt inställda intressenter är kanske trevligt, men är i princip ryggdunk. Negativ uppmärksamhet från negativt inställda intressenter är däremot bara att förvänta sig, något man nästan bör vara tacksam för. Det är först när man börjar få massivt negativ respons från i övrigt passivt ointresserade neutrala, positiv respons från negativt inställda intressenter och negativ respons från positivt inställda ointresserade personer.

(Negativ respons från positivt inställda mycket intresserade kan i själva verket vara en fråga om ouppfyllda förväntningar. Fråga någon som försökt göra en uppföljare till ett datorspel.)
Senast redigerad av 1 piotrr, redigerad totalt 0 gånger.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » tis 22 sep 2009, 15:23

Garvarn skrev:
simone skrev:Så man ska hålla med för att inte bli förlöjligad menar du? Vad förändrar det?
Om Du upplever att Dina övertygelser anses vara löjliga är sannolikheten att Du överger dem större än om Du upplever att de tas på allvar.
Det beror ju på vem man diskuterar med, här skulle det naturligtvis kunna få detta resultat, men hur många har ni lyckats att omvända hitills? Mikisen är en, sen då?
Om jag håller med utan att vara övertygad , bara så där Svenskt feg , vad förändrar det då i grunden?
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 22 sep 2009, 15:25

simone skrev:
Det finns givetvis ett annat sätt att undvika förlöjligande av sina åsikter också - byt åsikter.
Det förändrar dina åsikter.

Det kan också förebygga att fler människor hellre ägnar sig åt att leta efter spöken istället för att reparera altandörren, vilket leder till lägre energiförbrukning och bättre hälsa.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 15:32

simone skrev:Det beror ju på vem man diskuterar med, här skulle det naturligtvis kunna få detta resultat,
Om någon Du håller för hög dissar Din övertygelse som löjlig är sannolikheten stor att Du mer eller mindre kommer att överge den. Problemet med Dig är att människor som kommer från ingenstans med fantastiska påståenden har högre status än människor med faktisk, verifierbar kunskap om tillvaron.
simone skrev:men hur många har ni lyckats att omvända hitills? Mikisen är en, sen då?
VoF har naturligtvis inte lyckats omvända fler faktiska troende än Du och Ditt anhang har lyckats omvända påstådda skeptiker. Men det säger egentligen inte så mycket.
simone skrev:Om jag håller med utan att vara övertygad , bara så där Svenskt feg , vad förändrar det då i grunden?
Du kniper käft och sprider inte Din dynga vidare. Övertygelser är i mångt och mycket sociala företeelser.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tis 22 sep 2009, 15:33

Xantippa skrev:Hur många här tror på folkbildning egentligen?
Kanske jag redan svarat på tråden?

Ja, jag anser att jag kan sprida folkbildning. Jag håller på med scouting, och visar dem det jag kan inom området.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » tis 22 sep 2009, 15:34

piotrr skrev:
simone skrev:
Det förändrar dina åsikter.

Det kan också förebygga att fler människor hellre ägnar sig åt att leta efter spöken istället för att reparera altandörren, vilket leder till lägre energiförbrukning och bättre hälsa.
Om jag bara håller med av rädsla för att inte bli förlöjligad, hur förändrar det mina verkliga åsikter? Då blir det bara munkavle.
Det är enl altanexpertis inget fel på dörren.
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 15:36

simone skrev:Om jag bara håller med av rädsla för att inte bli förlöjligad, hur förändrar det mina verkliga åsikter? Då blir det bara munkavle.
Det är viktigare för Dig själv och Din självbild att inte framstå som löjlig, än att tro på spöken.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 22 sep 2009, 15:39

Ja, jag får väl säga att jag tror på folkbildning/upplysning, att den verksamheten är något som VoF bör bedriva. Att den kan göra nytta.

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » tis 22 sep 2009, 15:44

Om någon Du håller för hög dissar Din övertygelse som löjlig är sannolikheten stor att Du mer eller mindre kommer att överge den. Problemet med Dig är att människor som kommer från ingenstans med fantastiska påståenden har högre status än människor med faktisk, verifierbar kunskap om tillvaron.
Kanske för att vi är vänliga.
VoF har naturligtvis inte lyckats omvända fler faktiska troende än Du och Ditt anhang har lyckats omvända påstådda skeptiker. Men det säger egentligen inte så mycket.
Min agenda är inte att omvända någon. Därav skillnaden kanske. Eller att pedagogiken ni använder är såååå fel.
Du kniper käft och sprider inte Din dynga vidare. Övertygelser är i mångt och mycket sociala företeelser.
Tysta folk mao! Vad brukar det kallas?

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 15:52

simone skrev:Kanske för att vi är vänliga.

Men det är Ni ju inte. Så fort Era övertygelser ifrågasätts - pedagogiskt inställsamt eller resolut raljerande - börjar Ni orera om hjärntvätt, materialistiskt tänkande och en massa annat bjäfs.
simone skrev:Min agenda är inte att omvända någon. Därav skillnaden kanske. Eller att pedagogiken ni använder är såååå fel.
Men Du har inte kommit hit för att få Din övertygelse ändrad, utan för att få den stärkt - hela Din historik här på forumet bekräftar det. Både Ditt omdöme om pedagogiken här och ett pedagogiskt förhållningssätt är därför meningslöst - det syftar bara till att den som brukar det ska kunna känna sig snäll och trevlig.
simone skrev:Tysta folk mao! Vad brukar det kallas?
I Ditt fall - gott omdöme.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 22 sep 2009, 15:53

Xantippa skrev:Hur många här tror på folkbildning egentligen?
Det som slår mig varje gång dessa diskussioner om förhållningssättet om woowoo dyker upp här på forumet är att det ett starkt fokus på fakta och kunskaper, och – naturligtvis – (o)förmåga att inhämta dessa (läs: dumhet). Redan ordet ”folkbildning” leder ju tankarna åt detta håll.

Tittar man in på ett sådant forum som ÖN så borde ju woowoos slita varandra i stycken över om själar reinkanerar eller om man tala med dödas andar, rimligen kan ju inte båda fenomen uppträda samtidigt. På motsvarande sätt borde ju konspirationsteoretikerna på vaken.se utkämpa stora strider om vilka teorier som gäller – alla kan ju inte vara sanna samtidigt gärna. Men detta händer sällan. Varför undrar förstås vän av ordning.

Jo, den förmodade woowoo-dumhet handlar om val av livsstil, att leva och odla en kultur som går ut på att man kan läsa innantill i lättförstålig text (som bygger på invändningsfritt vetenskapligt underlag) och likafullt hävda att precis motsatsen gäller. Konfronterad med detta så hänvisar woowoos kränkt till att det är utsatta för elitistiskt förtryck (som om det vore något fel med att vara insatt) och det faktiskt råder yttrandefrihet. De är helt enkelt inte intresserad av att förstå och hålla sig med ett rimligt sammanhängande tankesystem utan vill odla någon slags ”underdog”-kultur.

Detta innebär att begreppet ”Folkbildning” skjuter egentligen över målet, i alla fall vad gäller redan frälsta woowoos och det var väl de som tråden gällde. Så nej, jag tror inte på folkbildning.
Senast redigerad av 1 Pär C, redigerad totalt 0 gånger.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 22 sep 2009, 16:00

Pär C skrev: Detta innebär att begreppet ”Folkbildning” skjuter egentligen över målet, i alla fall vad gäller redan frälsta woowoos och det var väl de som tråden gällde. Så nej, jag tror inte på folkbildning.
Det har du väl troligen rätt i, men målgruppen för folkbildning är väl kanske inte i första hand helfrälsta woowoos?
Senast redigerad av 1 Tryggve, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar