Snabbkorrosion av koppar

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Moyen

Snabbkorrosion av koppar

Inlägg av Moyen » fre 02 okt 2009, 19:03

Second opinion hade en intressant replik på Vetenskapsradions rapportering om kopparoxidation. Skruven var att kopparmynt från skeppet Vasa skulle korroderat snabbt i syrefri miljö. Jag hade själv lite problem med rapporteringen eftersom radion inte problematiserade frågan: var miljön verkligen syrefri, hur mycket påverkar olika kopparblandningar osv.
http://www.second-opinion.se/so/view/756.

Uppenbarligen så har inte KTH gruppens resultat inte upprepats av andra forskargruppen. Det kom också ett par välskrivna repliker på Second opinionartikeln. Någon här som har orkat engagera sig, håller koppar+bentonitlera långsiktigt för kärnbränsleförvaring? Eller är det bara dumt att gräva ner bränslet, det går kanske att göra ett var till i nästa generations reaktorer?
Inget läge är så illa att det inte kan vändas till en katastrof.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Re: Snabbkorrosion av koppar.

Inlägg av dunkelbrink » fre 02 okt 2009, 19:09

Jag har hört om det på p1 i två olika vändor. Nu senast i veckan så intervjuade de nån doktor/professor/expert/something som kommenterade exakt samma sak, det var oroande men ingen har lyckats göra om resultaten och att han kände sig tveksam men mycket intresserad. Rapporteringen kändes ovanligt balanserad.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Moyen

Re: Snabbkorrosion av koppar.

Inlägg av Moyen » fre 02 okt 2009, 19:18

Det var väl ungefär en sådan kommentar som jag saknade från det inslag jag hörde.

Thomas P

Re: Snabbkorrosion av koppar

Inlägg av Thomas P » fre 02 okt 2009, 20:32

Det är ju inte som om avfallet exploderar om det blir hål i inneslutningen heller. Det är i sig kemiskt inert och har lång väg att transporteras till ytan. Jag oroar mig mer för miljöpåverkan av att bryta all denna koppar till kapslarna :P

Wodan

Inlägg av Wodan » fre 02 okt 2009, 20:43

Forskningschefen på SKB svarar lite kort på frågorna här: http://www.skb.se/Templates/Standard____27321.aspx
Jag har reagerat på att de pratar om det som att kopparen vore den enda barriären, bränslestavarna är ju inkapslade i gjutjärn och bentonitlera också. Jag var på ett föredrag med en beräkningsingenjör från SKB och hon sa att de modeller de har gjort tar hänsyn till meteoritnedslag, istider och jordbävningar. I inget av scenarierna de har räknat på har några omfattande mängder radioaktivt material kommit ut utanför leran förrän efter väldigt lång tid, jag tror hon pratade om 400 000 år. Jag skummade lite i rapporten Långsiktig säkerhet för slutförvar
för använt kärnbränsle vid Forsmark och Laxemar – en första värdering; där lite liknande beräkningar finns redovisade. Bland annat skriver de att scenarier där båda kapslar och buffertmaterial har varit skadat redan från början medför långsiktiga konsekvenser som är jämförbara med dem från bakgrundsstrålning.

edit:Fixade länk

Användarvisningsbild
Moyen

Inlägg av Moyen » lör 03 okt 2009, 06:28

Wodan skrev:... Jag var på ett föredrag med en beräkningsingenjör från SKB och hon sa att de modeller de har gjort tar hänsyn till meteoritnedslag, istider och jordbävningar. I inget av scenarierna de har räknat på har några omfattande mängder radioaktivt material kommit ut utanför leran förrän efter väldigt lång tid, jag tror hon pratade om 400 000 år. ...
Det där är inget som jag har hört i rapporteringen (jag lyssnar främst på radio) och den indirekta slutledningen har varit att om kopparen korroderar så blir det ett stort problem med läckage av radioaktivitet. Det här skulle kunna balansera rapporteringen en aning.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » sön 04 okt 2009, 01:25

Moyen skrev:
Uppenbarligen så har inte KTH gruppens resultat inte upprepats av andra forskargruppen.
Är det ett "inte" för mycket i den här meningen, eller betyder det kanske att ingen har genomfört ett försök till upprepning av KTH-gruppens försök och man därför inte vet om det går att upprepa?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Moyen

Inlägg av Moyen » sön 04 okt 2009, 06:13

AndersY skrev:
Moyen skrev:
Uppenbarligen så har inte KTH gruppens resultat inte upprepats av andra forskargruppen.
Är det ett "inte" för mycket i den här meningen, eller betyder det kanske att ingen har genomfört ett försök till upprepning av KTH-gruppens försök och man därför inte vet om det går att upprepa?
Det inte ett krångligt budskap utan bara ett "inte" för mycket i meningen.

Användarvisningsbild
Torulf

Inlägg av Torulf » sön 04 okt 2009, 22:04

Vad jag vet om syrefria sediment så innehåller dom ofta svavelväte. Detta kan sedan bilda koppar sulfid. Svavelväte kan också bilda svavelsyra under vissa betingelser. Man bör undersöka om dessa förhållanden råder på platsen där mynten legat.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » sön 04 okt 2009, 22:34

Att gräva ner kärnavfall på någon oåtkomlig plats är en dum idé till att börja med.

Användarvisningsbild
Moyen

Inlägg av Moyen » mån 05 okt 2009, 13:50

Fast är det oåterkomligt nersänkt när det ligger i slutförvar? Jag kan inte dra mig till minnes byggplanerna ser ut på den punkten. Intressant vinkel om svavelvätet. Om jag kommer ihåg rätt så presenterades korrosionen från Vasa-mynten med att det skulle vara ekvivalent med förvaring av fuktad bentonitlera.

Wodan

Inlägg av Wodan » mån 05 okt 2009, 14:52

Merko skrev:Att gräva ner kärnavfall på någon oåtkomlig plats är en dum idé till att börja med.
Jag blir nyfiken på vad du har för förslag som vore bättre?

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » mån 05 okt 2009, 16:07

Wodan skrev:
Merko skrev:Att gräva ner kärnavfall på någon oåtkomlig plats är en dum idé till att börja med.
Jag blir nyfiken på vad du har för förslag som vore bättre?
Att inte använda kärnkraft när man inte har ett säkert sätt att långtidsförvara avfallet?
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » mån 05 okt 2009, 16:11

Billy Kropotkin skrev:Att inte använda kärnkraft när man inte har ett säkert sätt att långtidsförvara avfallet?
Vad är faran med att gräva ner det i geologiskt inaktiv mark?
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

Wodan

Inlägg av Wodan » mån 05 okt 2009, 16:15

Billy Kropotkin skrev:Att inte använda kärnkraft när man inte har ett säkert sätt att långtidsförvara avfallet?
Är det osäkert då? Och kanske ännu viktigare: vad skulle man använda istället i dagsläget?

Skriv svar