- konfirmera mig ( redan gjort dock)
- vigas
- erhålla begravningsgudstjänst (som jag skulle bry mig, jag ligger ju i en kista då)
- rösta i kyrkovalet (jo, det kommer jag ju sakna

- inte vara valbar i dessa val (se ovan)
Processen var denna:
1) Ladda hem en blankett från Humanisterna men vilket papper som helst duger, så länge alla namn, adress, personnummer samt underskrift finns med. Om man är under 18 år gammal så ska alla vårdnadshavare skriva under.
2) Köpa frimärke och kuvert.
3) Skicka blanketten till din församling. Vilken tillhör jag, kanske du undrar? Svenska kyrkan vet svar!. Ibland flyttar dom runt sidorna så gå till http://www.svenskakyrkan.se och leta efter "sök församling" eller liknande.
4) Vänta på svar.
Anm: Skickar du in anmälan före 1:a November slipper du betala va 1% av din lön i medlemsavgift följande år.
Steg 2 och 4 kan lätt hoppas över om man redan har kuvert och frimärke hemma och inte sitter hemma och väntar på svaret.
Svaret består av ett "Bevis om utträde ur Svenska Kyrkan" underskrivet av någon, i mitt fall en kyrkoherde, samt en enkät och ett svarskuvert.
Jag svarar gärna på frågor om denna mycket komplicerade process, och mina tankar inför detta, för mig inte så långa steg.