dunkelbrink skrev:Jag tycker det är konstigt att man som religiös kan acceptera att sakrament behandlas med attityden "kan vi tona ner gud" (en kompis har tom sagt det till sin präst innan vigseln och fick ja som svar).
Jag tycker snarare att det är de SvK-kristna som tycker att det är konstigt som resonerar felaktigt. Om man ska bli statskyrka och "infiltrera" majoritetskulturen så får man räkna med att de allra flesta inte kommer bry sig. Om de som tar sakramenten på allvar samtidigt inser att om alla andra tog dem på allvar skulle de vara en marginell kulturyttring utan inverkan på majoritetskulturen, så skulle jag ta dem på allvar. (Ursäkta den obskyra meningsbyggnaden.)
Det betyder att SvK-kristna inte samtidigt kan mena att folk ska ta deras religion på allvar och be staten om mer pengar för att underhålla det fysiska kulturarvet. De får lämna över det till staten isf. och grunda sin egen lilla förening för renläriga. Priset för att ta över majoritetskulturen är att medlemmarna/befolkningen inte kommer bry sig. Dop
är en namngivningsceremoni eftersom det är det funktionellt i de allra flestas medvetande. Alternativet är som att säga att en arbetare inte är en arbetare för att den inte kan marxistisk teoribildning.