Känns det inte som om vissa löpsedlar återkommer? "Så mycket är din villa värd", "Bråket TV inte visade", "Unika listor"…
Jag tycker i alla fall det, men bara för att jag tror något behöver det ju inte vara så. För att ta reda på hur det egentligen ligger till har jag under ett års tid "samlat" på löpsedlar. Jag har fotograferat dom och sen taggat varje löpsedel med olika etiketter (nördigt? Jajamensan

Här kommer en preliminär rapport.
Metod
Från slutet av oktober 2008 till slutet av oktober 2009 har jag samlat 689 löpsedlar från Aftonbladet och Expressen. Det innebär att jag tyvärr saknar ca 20 dagar.
Löpsedlarna är taggade med en av fyra "övergripande kategorier" samt noll eller flera "innehålls-kategorier".
De övergripande kategorierna är Nyheter, Skvaller, Läsarorienterat samt Övrigt.
Bland innehållskategorierna finns t.ex. Listor, Gå ner i vikt, Priser på bostäder, Experter tipsar, etc.
Löpsedlarna är fotograferade runt Hötorget i Stockholm samt i Bromma strax väster om Stockholm. Huruvida detta påverkar resultatet vet jag inte.
Resultat
De fyra övergripande kategorierna fördelar sig så här
- (33%) Läsarorienterat (Riktat till läsaren, berör läsaren)
- (27%) Skvaller (Vad kändisar har för sig och tycker)
- (21%) Övrigt (Inget av de övriga tre)
- (18%) Nyheter (Något nytt, att kronprinsessan skall gifta sig är en nyhet, alla löp om bröllopet och planeringen är skvaller)
- (49,5%) Samla (dvd-filmer, kokböcker, reseguider, mm)
- (22,2%) Extra (ordet Extra på en löpsedel)
- (20,0%) Du/dig/ditt/dina ("så slipper du", "så räddar du", "så lätt länsas ditt kort", "helgvädret där du bor", etc")
- (18,6%) Deltagare utanför programmet ("Så gick det sen för…", "Därför skiljer sig…")
- (13,9%) Listor (Listor, kartor, mm)
- (10,0%) Experter tipsar ("Dietistens enkla råd", "Bästa tipsen av experten")
- (9,3%) Gå ner i vikt
- (6,2%) Väder
- (4,8%) Sex (ordet Sex på en löpsedel)
- (4,5%) Priser på bostäder ("Nya priser på villor i Bromma", etc)
Precis utanför denna lista hamnar
- Kungafamiljen (4,4%)
- Kvinnor i underkläder (3,6%) (som jämförelse har kategorin Män i underkläder 0%)
* Siffrorna är inte slutgiltiga, jag planerar att gå igenom dom ett varv till.
* Det skulle kunna vara intressant och se om det finns någon form av system, bantningstips efter nyår och kring sommaren t.ex.
* Aftonbladet lovade tidigare i höstas att deras löpsedlar skulle bli mer seriösa, det kan vara intressant att se om detta löfte har lett till något resultat.
* Jag planerar att publicera databasen i någon form.
Diskussion
Den främsta kritiken mot metoden är kanske att det är jag själv som hittat på kategorierna och själv satt dom på löpen. Det finns därmed en uppenbar risk för vinkling av resultatet.
Håll till godo

/Dan
Edit: förtydligade ämnet