Jag hejar på mitt lag för att...

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Jag hejar på mitt lag för att...

(1)
1
2%
(2)
23
53%
Frågan är felaktigt ställd / Annat
19
44%

Antal röster: 43

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Jag hejar på mitt lag för att...

Inlägg av Moridin » ons 21 apr 2010, 09:20

rikard skrev:Om du är vän med/kär i/sexuellt attraherad av/gift med/förälskad i någon (välj de som passar), är det för att

(1) du har i detalj studerat personens förmågor, styrkor, nackdelar, samarbetsförmåga, genuppsättning, mått, inkomst, och andra relevanta faktorer och kommit efter en noggrann rationell analys fram till din slutsats

eller

(2) nåt helt irrationellt som inte har med saken att göra, som t.ex. det sade bara klick eller det var någon du släpade hem från krogen efter några glas och det funkade ju rätt bra?

Om inte (1), är inte det lite irrationellt? Är det inte som att vara nationalist att föredra en människa på irrationella grunder?
Efter att jag blivit en väckelsefödd empirisk rationalist (åtminstone i många områden), har det aldrig någonsin hänt enligt (2). Inte enligt (1) heller, men det är en helt annan sak. :smile2:

Förresten så menar jag att man ska försöka föredra (1) över (2) när det gäller personliga kärleksrelationer också; annars kanske man hamnar i en värld där ens fru är kreationist, försöker könsstympa er som med ett rakblad, spenderar hundratusentals kronor på verkningslös alternativmedicin eller astrologi, vägrar vaccinera ert barn etc. Är det här verkligen en relation man vill hamna i?

Om man är genuint intresserad av en lång, rationell, kärleksfull relation, så kan det vara bra att göra mer än att köra rakt på, så att säga.
Senast redigerad av 1 Moridin, redigerad totalt 0 gånger.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 21 apr 2010, 09:20

Jag vill bara poängtera att ingen har valt (1), trots att 10 personer har röstat. Är det för mycket att hoppas att ni kanske återexaminerar era grundantaganden?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » ons 21 apr 2010, 09:29

Moridin skrev:Förresten så menar jag att man ska försöka föredra (1) över (2) när det gäller personliga kärleksrelationer också; annars kanske man hamnar i en värld där ens fru är kreationist, försöker könsstympa er som med ett rakblad, spenderar hundratusentals kronor på verkningslös alternativmedicin eller astrologi, vägrar vaccinera ert barn etc. Är det här verkligen en relation man vill hamna i?

Om man är genuint intresserad av en lång, rationell, kärleksfull relation, så kan det vara bra att göra mer än att köra rakt på, så att säga.
Observera att rikard avslutade stycket med "och det funkade ju rätt bra". Om det fungerar dåligt så fungerar det ju inte rätt bra.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » ons 21 apr 2010, 09:50

Jag hejar på Broberg i bandy. En sport jag inte hänger med i (såg Broberg mot Vindhemspojkarna för en 7 år sedan tror jag), inte vet reglerna och inte bryr mig. Men Broberg är mitt lag, eftersom jag bott nästan på broberget, och Bandy är en avspänd och prestigelös sport jag kan sympatisera med. Men jag bryr mig egentligen inte. Gul Färg - Broberg!
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 21 apr 2010, 09:51

Ventromedial skrev:
Moridin skrev:Förresten så menar jag att man ska försöka föredra (1) över (2) när det gäller personliga kärleksrelationer också; annars kanske man hamnar i en värld där ens fru är kreationist, försöker könsstympa er som med ett rakblad, spenderar hundratusentals kronor på verkningslös alternativmedicin eller astrologi, vägrar vaccinera ert barn etc. Är det här verkligen en relation man vill hamna i?

Observera att rikard avslutade stycket med "och det funkade ju rätt bra". Om det fungerar dåligt så fungerar det ju inte rätt bra.
Du får fungera själv hur stor sannolikheten är för att du kan få en långsiktit kärleksfull relation med någon som delar dina grundläggande värderingar genom att dra tag i någon på en bar jämfört med om du tillämpar (1).

"och det funkade ju rätt bra" är något som inte finns när det gäller supporterkulturen; där sker mycket våld och det konsumeras mycket alkohol, så hans försök till reductio ad absurdum använde inte ens en ekvivalent situation.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 21 apr 2010, 09:54

trilobite skrev:Jag hejar på Broberg i bandy. En sport jag inte hänger med i (såg Broberg mot Vindhemspojkarna för en 7 år sedan tror jag), inte vet reglerna och inte bryr mig. Men Broberg är mitt lag, eftersom jag bott nästan på broberget, och Bandy är en avspänd och prestigelös sport jag kan sympatisera med. Men jag bryr mig egentligen inte. Gul Färg - Broberg!
Vad skulle du säga till en kreationist som hävdar att kreationismen är berättigad av den anledningen att kulturen runt om kring var kreationist, att han en gång såg en kreationist mot en biolog för 7 år sedan, att han nästa bodde jämte kreationismmuseet i Kentucky men erkänner att han inte vet reglerna eller metodiken för vetenskapligt arbete och inte bryr sig etc.?

Du skulle rimligtvis kunna kalla personen för irrationell. Nu kommer frågan: varför kan vi inte tillämpa samma resonemang här?

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » ons 21 apr 2010, 09:58

Och? Jag bryr mig inte egentligen. Jag är helt ointresserad av sport, men tycker om när lilla Söderhamn på något sätt kommer fram.

Jag skulle kunna likna det vid min religiositet: Medeltida kyrkokonst är fin. Punkt.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 21 apr 2010, 10:00

Om bara de bästa lagen hade anhängare skulle det snart finnas mycket få lag, vilket skulle innebära att själva sporten skulle dö ut - det skulle inte finnas särskilt mycket att kämpa för. Tänk ett evigt Milan mot Barca, söndag efter söndag...hur kul är det?

Det handlar om underhållning. Och då behövs det en ansenlig mängd bifigurer för att huvudrollerna ska kunna lysa.
We are the dead

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » ons 21 apr 2010, 10:20

Moridin skrev: Du skulle rimligtvis kunna kalla personen för irrationell. Nu kommer frågan: varför kan vi inte tillämpa samma resonemang här?
Därför att sport handlar om att få spänning och ha kul, inte att komma fram till någon rättvisande teori om verkligheten. Visserligen skulle man kanske kunna räkna fram en rolighetskoefficient och därigenom komma fram till att man bör hålla på något annat lag än det man håller på, men jag misstänker att det inte är mödan värt. Det finns inga rimliga skäl att ställa samma krav på en förklaring av varför man föredrar zoo framför konstmuseum som på en teori om hur arterna på zooet uppstått. Personlig preferens vs. allmängiltiga principer.

Själv har jag dock endast rationella skäl till mina preferenser. Exempelvis är det rationellt att preferera Liv framför icke-liv. Men det orkar jag inte gå närmare in på.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 21 apr 2010, 10:22

trilobite skrev:Och? Jag bryr mig inte egentligen. Jag är helt ointresserad av sport, men tycker om när lilla Söderhamn på något sätt kommer fram.

Jag skulle kunna likna det vid min religiositet: Medeltida kyrkokonst är fin. Punkt.
Om du nu är " helt ointresserad av sport", så erkänner du ju själv att det är irrationellt att heja på ett lag. Om ditt enda själ för att tro på en gud är att "medeltida kyrkokonst är fin", så är din position irrationell; de två är helt analoga.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 21 apr 2010, 10:26

Moridin: Om du läser Xantippas inlägg noggrant igen, så ser du att vad du företräder, i själva verket är en sorts spelteori. Om de små obetydliga lagen inte har support, t ex ekonomisk, så kommer dynamik försvinna från serierna och turneerna. De stora spelarna i t ex Milan/Barca, etc...kommer ofta från små obetydliga orter/lag.

Att inte heja fram små lag, gör att de får mindre pengar till att träna fram stjärnspelare som kan köpas över till de världsberömda lagen.

En sann kantian hejar på ett litet lag.
Senast redigerad av 4 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » ons 21 apr 2010, 10:26

smiskos skrev:Exempelvis är det rationellt att preferera Liv framför icke-liv. Men det orkar jag inte gå närmare in på.
Dialektal materialism?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 21 apr 2010, 10:29

Det finns väl fem anledningar till varför jag hejar på ett visst lag..

1. Vid landskamper hejar jag på Sverige, eftersom jag är svensk.
2. Vissa lag har jag hejat på sen jag var liten. Det hela startades av att jag antingen såg laget live (SSK i ishockey) eller att kusinerna hejade på det (Liverpool i fotboll).
3. Vissa lag smyghejar jag lite på eftersom jag för tillfället gillar deras typ av spel eller gillar någon enskild spelare i det laget. Det kan t.ex. vara svårt att inte gilla FC Barcelona när de spelar som finast.
4. Ena laget är en total underdog men som ändå försöker störa giganten. Exempelvis så höll man på Sydkorea när de tvålade dit Italien i VM 2002.
5. Man ogillar motståndarlaget. Tyskland fick mina sympatier i VM-finalen mot Argentina 1990, trots att Tyskland inte på något vis är ett favoritlag.

3-5 handlar mest om enstaka matcher, medan 1-2 handlar om kontinuerligt hejande.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » ons 21 apr 2010, 10:31

Moridin skrev:Du får fungera själv hur stor sannolikheten är för att du kan få en långsiktit kärleksfull relation med någon som delar dina grundläggande värderingar genom att dra tag i någon på en bar jämfört med om du tillämpar (1).
Först kan du kanske fundera över hur stor sannolikhet det är att din partner blir kär i dig om din uppvaktning består av mätningar och rationella analyser. Kärlek inbegriper mer än pannloben (för de allra flesta).

Du verkar prata om "nyttomaximerade" slutprodukter. Vad tjänar man egentligen på att heja på en givet allsvensk vinnare som vinner, som gör dina egna exempel till något annat än reductio ad absurdum?

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » ons 21 apr 2010, 10:36

Moridin skrev:Om ditt enda själ för att tro på en gud är att "medeltida kyrkokonst är fin", så är din position irrationell; de två är helt analoga.
Nej. Jag tror inte på gud, men gilar konst. Jag skiter i sport, men gillar broberg.

OM det är irrationellt är för mig fulltändigt ointressant.

Skriv svar