Antroposofernas vakthund Nordwall o gamla VoF-hotelser

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Re: Jag tar om det ifrån början

Inlägg av zooey » sön 10 aug 2008, 00:23

thebee skrev:
Mumsnet har en policy mot vad man kallar "singular crusaders" på sitt forum, utan att man - vad jag kunnat se - tydligt anger det någonstans. På en tidpunkt bestämde de sig för att jag nog var en sådan, eftersom jag bara ägnade mig åt att bemöta kritik och förtal av wald-pedagogiken och antrop. i forumet och stängde av mig från fortsatt deltagande, utan att ange något skäl för det.
Vad intressant. Då ljög du alltså på en direkt fråga om du hade blivit avstängd. Du svarade nämligen nej. Det var när du var i full färd med att få mig att nappa på att gå tillbaka till forumet så att du kunde anmäla även mig till adminen. Jag hade ju nämligen varit frånvarande någon månad vid det laget.
som hon dragit med sig från ett annat wald.kritiskt
Som dig då. Du vet ju allt som pågår där, för du för statistik. Om du inte vill bli tipsad om vad som händer, så kan du ju låta bli att läsa. Att jag tipsar andra som vill läsa, det får du leva med.
forum till Mumsnet och som på Mumsnet enbart ägnade sig åt att kritisera waldorf.ped. men inte deltog i andra diskussioner. När jag frågade administratörerna hur det kom sig, och om de tillämpade sina regler olika på olika deltagare blev också Zooey och hennes vänner uteslutna från Mumsnet.
Hördu du! Vi blev uttryckligen avstängda FÖR ATT du hotade forumet med stämning!
mycket baserat på läsning av Staudenmaier,
Det är föräldrar som har haft sina barn i waldorfskolor, samt folk som har arbetat i antroposofiska miljöer. De har inte fått sin waldorfkritik från Staudenmaier. Det har vi försökt förklara för dig många gånger. Det är inte en historikers fel att waldorfskolorna är så dåliga och att antroposofer ljuger!
Av det flertal diskussionstrådar om wald.ped som efterhand publicerades på forumet har Mumsnet tagit bort två. Resten finns kvar.
Där tror jag att du har fel, faktiskt.
En av de trådar som togs bort innehöll upprepade citat av Zooey av vad VoF tagit tillbaka i sin publicering av Staudenmaier.
Jag hade inte varit i närheten av forumet på länge när raderingarna satte igång. Det är möjligt att jag någon gång har citerat den artikeln (som i sin helhet finns publicerad på Cummunalism--stäm!)--men det berättigar verkligen inte de efterföljande händelserna. Jag skrev väldigt mycket annat--det blev också raderat. Massor av mina inlägg blev raderade i trådar som var kvar. På grund av dig och dina hotelser. Och jag blev avstängd utan varning--på grund av dina hotelser!
Den andra tråden innehöll förtal av Steiner som grundare av wald.ped. I England finns lagstiftning som straffbelägger "trade libel". För att undvika ett åtal för "trade libel" tog man bort hela tråden.
Du är fullständigt ute och cyklar. Jag är övertygad om att man i storbitannien har rätt att diskutera och kritisera en rörelse och dess guru. (Och vet du vad--Steiner "trade libel"-ar sig själv så bra! man behöver bara citera honom så är saken biff!)
Bakgrunden var att man omkring 2006-2007 tillåtit omfattande kritik och förtal av en kontroversiell engelsk super-nanny i forumet, och hon hade väckt ett åtal mot Mumsnet för förtal. Mumsnet erbjöd nannyn en förlikning, men det kostade en del pengar och man ville inte vara med om något liknande igen.
Vilket en insekt i sverige genast drog nytta av. (För övrigt så var ju den historien helt patetisk--att de förlikade var ju deras eget val, och det har kritiserats.)
I ett tidigare svar har du beskrivit eurytm.som man gör en del på w-skolor som "andepratande". Så har jag aldrig upplevt det. Vad jag har upplevt är hur mycket bättre jag blev på att dansa, när jag hade börjat göra eur en sommar för ett par decennier sen.
Du är kanske inte spirituell nog. Du kanske inte är antroposofisk nog att förstå vad Steiner menade.
På din blog har du också beskrivit hur svårt du har att lyssna på människor som pratar. W-ped baseras i hög grad på det talade ordet. För någon kanske det kastar åtminstone något ljus över din aversion, utöver dina mer ideologiska synpunkter.
Självklart gör det det. Dessutom är det som talas rent flum. Många har svårt med sådant också.

Men vet du vad! Waldorfpedagogiken skryter ju alltid om hur man är anpassad efter barnet, efter individen! (Låt os nu för sakens skull bortse från att detta är falsk marknadsföring av flera (antroposofiska) skäl.) Men när det passar--då är det plötsligt barnet som är fel för pedagogiken! Hur ska ni ha det? Varken barn- eller individanpassad är kanske mer korrekt?

Och att man talar om det för föräldrar--och att man hittar sätt att skilja ut de barn som inte passar för waldorf, så att de tidigt kan få en chans någon annan stans!
Är jag emot en förklaring av eller har på någon tidpunkt försökt dölja sambandet mellan wald-pedagogiken och antrop, som jag tror du skrivit någonstans?

Jag är en av de två huvudansvariga för sajten Waldorf Answers. Sajten ger en introduktion till båda och länkar till alla väsentliga resurser på internet om båda ämnena för den som är intresserad att läsa mer. Jag håller också på att bygga upp en motsvarande sajt på svenska.
Vad bra. De där sidorna är nämligen bra ammunition för kritiker. Jag väntar med spänning.
Om du kan avstå från att puckla på mig fysiskt eller bita mig i smalbenet, så bjuder jag fortfarande gärna på en kopp te på Tehuset en mindre regnig dag innan sommaren är slut :) . Kanske kan jag svara på någon fråga du ställde vid någon tidpunkt och några andra också och du kanske kan förklara vad det är som gör att du är så djupt engagerad i vad du skriver om just nu, 19 år efter att du slutat på K-skolan.

Bästa hälsningar!
Det kan jag berätta om på en gång. Ju mer jag har lärt mig om antroposofi, desto mer förstår jag av vad waldorfskolan faktiskt var, i det halvdolda.

Du vet, jag har svårt att se att du inte har baktankar. Det är svårt att inte ha det med någon som minutiöst samlar personinformation.

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Re: Jag tar om det ifrån början

Inlägg av zooey » sön 10 aug 2008, 00:47

Christer Romson Lande skrev:
thebee skrev:[Lite irrelevanta fakta om zooey och andra forum borttagna]

I den här tråden, som hon helt ägnar åt mig, skriver hon en del som inte riktigt stämmer och som kanske skulle kunna förtydligas.

Jag låg inte bakom att VoF 2005 tog tillbaka vad man publicerade om Schnurre.

[Jättemycke irrelevanta fakta om zooey och andra forum borttagna]
Så det där "en hel del" var bara en sak? Och det andra du skrev var för att… öhh, zooey har rätt och det inte fanns något annat som du kunde kritisera sakligt?
Och märk väl, jag tror inte precis att thebee låg bakom att VoF drog in det där stycket om Schnurre. I alla fall är jag säker på att det inte var han ensam--inblandad på något hörn kan han väl ha varit, men jag tror att det är sannolikare att Göran Fant--en av antroposofernas halvofficiella talesmän--var en drivande kraft. (Eftersom det var en förtalsfråga, var de svenska antroposoferna förstås tvungna att ha Schnurre med på noterna--Schnurre har dock inte hotat stämma någon annan som publicerat samma information, varken tidiare eller senare, vad jag vet. Och ingen annan har dragit in denna information.) Fant verkar åtminstone ha varit en av de "karaktärsvittnen" som varit i kontakt med advokatfirman.

Det är det faktum att thebee utnyttjar denna händelse för att hota, tysta och skrämma som är kärnan i min argumentation. Och att han gör det nu. Vad han gjorde då, i samband med Schnurre-affären, är inte huvudpoängen.
piotrr skrev: Till skillnad från ovanstående dravel är det tydligt att Zooey har på fötterna. Inte nog med att hen har källor och sakliga argument, hen har dessutom motståndare som föredrar att kritisera och försöka förtala personer hellre än att försvara sina koncept och idéer.
Tack. (Fast jag måste nog säga att när det gäller somliga antroposofer är det lätt att lacka ur. Det är svårt att diskutera sakligt med folk som inte har något sakligt att diskutera!)
Du bemöter inte kritik, du attackerar personer som kritiserar. Det är något helt annat.

Ditt inlägg ovan visar oerhört snabbt och träffsäkert att flera av sakerna i Zooeys inledning är helt korrekta. Att gå tillbaka och läsa det inlägget nu var väldigt ...underhållande.
Bättre hade effekten inte kunnat bli :P (Återigen en anledning till att jag skulle dra mig för att anmäla thebees inlägg någonsin--han är en sådan (ofrivillig) tillgång :mrgreen: T o m hans länkspammeri, för folk som går in på hans sidor, lär kunna drabbas av ett akut behov av... bra waldorfkritik!) Sådan här är thebee jämt.
thebee skrev: Möjligen kan det vara värt att påpeka att det är Zooey som har startat och bidragit med huvudinnehållet i den här diskussionen, där hon gjort mig och mitt görande på ett annat forum till huvudtema.
Just det. Och ditt görande på det forumet var relevant, eftersom det illustrerar ditt beteende--som i sin tur är direkt relaterat till en VoF-händelse, vilken du använder som grund för dina hot.

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Re: Antroposofernas vakthund Nordwall o gamla VoF-hotelser

Inlägg av zooey » sön 30 maj 2010, 12:02

Sune Nordwall är nu anställd av samarbetsorganisationen för alla waldorfskolor i Sverige, nämligen Waldorfskolefederationen (http://www.waldorf.se). Hans uppgift är, enligt federationens egna mötesprotokoll, att på internet övervaka 'attackerna' mot waldorfpedagogiken.

Detta är enligt min mening ett tecken på att Waldorffederationen saknar all förmåga till rationellt omdöme och kritiskt tänkande.

Sune övervakar inte debatten, han försöker med alla medel få tyst på den. Till exempel arbetade han stenhårt på att få bort kritiska kommentarer till den här debattartikeln i DN:
http://www.dn.se/debatt/utbildningen-fo ... -1.1083081

DN föll tyvärr till föga. Jag har postat en del av de raderade kommentarerna på min blogg (http://zooey.wordpress.com/2010/04/29/s ... -att-lasa/). Vad gäller merparten av dem, kan jag inte se att de bryter mot DNs kommentarspolicy.

När det nu står klart att Sune dessutom arbetar på uppdrag av Waldorfskolefederationen, är stanken från denna soppa ännu vidrigare.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 30 maj 2010, 12:08

zooey skrev:Sune Nordwall är nu anställd av samarbetsorganisationen för alla waldorfskolor i Sverige, nämligen Waldorfskolefederationen (http://www.waldorf.se). Hans uppgift är, enligt federationens egna mötesprotokoll, att på internet övervaka 'attackerna' mot waldorfpedagogiken.
vilket jävla smörjobb! Får han betalt eller är det ett förtroendeuppdrag att surfa på nätet hela dagarna?

Hoppas ingen tipsar honom om Googles verktyg för att övervaka sökningar på en fördefinierad term, då kan han lägga upp fötterna på skrivbordet, dricka öl i solen och ändå jobba.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 30 maj 2010, 12:40

piotrr skrev:
zooey skrev:Sune Nordwall är nu anställd av samarbetsorganisationen för alla waldorfskolor i Sverige, nämligen Waldorfskolefederationen (http://www.waldorf.se). Hans uppgift är, enligt federationens egna mötesprotokoll, att på internet övervaka 'attackerna' mot waldorfpedagogiken.
vilket jävla smörjobb! Får han betalt eller är det ett förtroendeuppdrag att surfa på nätet hela dagarna?

Hoppas ingen tipsar honom om Googles verktyg för att övervaka sökningar på en fördefinierad term, då kan han lägga upp fötterna på skrivbordet, dricka öl i solen och ändå jobba.
Du tipsade honom om det just nu.

För övrigt så är det här ett tecken på Waldorfskolefederationen totala moraliska kollaps, att de anställer en nätstalker för att övervaka "attackerna" mot Waldorf. Maken till eufemism får man leta efter. Kan iofs hända att de är så ignoranta att de inte vet vad Sune Nordwall sysslar med. Det här är religionens eviga fördel: de kan locka enkelspåriga och högt motiverade människor som arbetar för dem hela tiden (även om Sune är i en klass för sig).

Jag trodde faktiskt att de så småningom skulle ta avstånd från honom eller ignorera honom, men nu stöder de alltså honom aktivt. Får se om han får Annmari/Kajsa som assistent också.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » sön 30 maj 2010, 13:39

piotrr skrev:

Ja, de skriver i protokollet att han är anställd på halvtid -- vilket jag förmodar innebär att han uppbär en lön motsvarande en halvtidstjänst.

Det räcker ju inte att söka, för Sune. Hans mission är att sätta stopp för all kritik. Så även om google hjälper honom med sökningarna måste han själv göra resten... Han har inte tid att dricka öl i solen ;)

Nu säger ju inte federationen explicit att hans uppdrag är att täppa igen truten på all kritik, i tillägg till att övervaka den, men jag kan ju upplysa federationen om att det är så Sune sköter sitt avlönade arbete 8-)

Han har till och med upptäckt Twitter nu.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 30 maj 2010, 17:37

Oao!

En professionell rättshaverist! Om än på halvtid!

När hörde man senast tala om det?
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 30 maj 2010, 17:42

Här är protokollet som visar att Waldorffederationen anställt Sune Nordwall.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 31 maj 2010, 08:34

devadatta skrev:
piotrr skrev:Hoppas ingen tipsar honom om Googles verktyg för att övervaka sökningar på en fördefinierad term, då kan han lägga upp fötterna på skrivbordet, dricka öl i solen och ändå jobba.
Du tipsade honom om det just nu.
Inte bara honom, utan hans uppdragsgivare också, om de skulle bekymra sig med att undersöka saken, vilket var avsiktligt. :)
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Skriv svar