Carina Landin och Randitestet

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » ons 25 okt 2006, 23:16

pia3 skrev:Besvarar inte frågan varför inkludera flera böcker som var äldre än hennes "önskemål" och som det verkar utan hennes vetskap?.
Såvitt jag kan se finns svaret på frågan om varför äldre böcker inkluderades implicit i Sven Ove Hanssons artikel: Det fanns helt enkelt inte tillräckligt många yngre böcker som uppfyllde övriga krav.

Nej hörni, protokollet har godkänts av alla parter - Carina Landin, Sven Ove Hansson och James Randi - och inget har hittills framkommit som tyder på att det inte har följts. Därför tror jag att JREF snart kommer att bedöma testet som giltigt. Formuleringen om böckernas ålder var naturligtvis inte idealisk, men nu är det som det är, och det får vi leva med. Diskussionen om åldersparagrafen blir en nyttig läxa till nästa gång ett protokoll ska upprättas. Jag tror att Carina Landin redan har varit inne på att pröva sin psykometriska förmåga på föremål som tillhör levande personer. Om hon kan formulera en testbar hypotes om detta, så vet jag att Sven Ove redan har förklarat sig villig att försöka genomföra ett andra test (med eller utan anknytning till JREF). Jag hjälper också till om så behövs.

pia3
Avstängd

Inlägg av pia3 » ons 25 okt 2006, 23:22

jjerkert skrev:Nej hörni, protokollet har godkänts av alla parter
Men har det följts av alla parter? ..

Tillägg: helt uppenbart är det i alla fall att det är ett otydligt protokoll.. annars skulle det väl inte diskuterats?.
Senast redigerad av 1 pia3, redigerad totalt 0 gånger.

Manthrax
Avstängd

Inlägg av Manthrax » ons 25 okt 2006, 23:23

Jag håller med. Felmarginalen på önskad ålder är inte tillräckligt för omtest tror jag. Även om det alltid är spännande med tester. Fram för mer tester, det borde ju få tyst på någon av sidorna i diskutionen :-)

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 25 okt 2006, 23:24

pia3 skrev:Men har det följts av alla parter? ..
På vilken punkt menar du protokollet inte följts?

Manthrax
Avstängd

Inlägg av Manthrax » ons 25 okt 2006, 23:26

Min opartiska bedömning efter att ha läst protokollet så anser jag att alla parter har följt protokollet till punkt och pricka. Om nu inte resterande böcker som hon hade fel på var från 1856, 1857, 1858 osv... Men det finner jag inte troligt.

mv

Inlägg av mv » ons 25 okt 2006, 23:35

Även om frågan kanske kan avfärdas som irrelevant vore det kanske inte så dumt att tillgängliggöra information om alla dagböckernas ålder. Jag är rätt nyfiken. Hur många var så gamla att de eventuellt går att klaga på? - även om nu en fullt acceptabel förklaring föreligger till varför Landins önskemål inte gick att helt tillmötesgå.

pia3
Avstängd

Inlägg av pia3 » ons 25 okt 2006, 23:53

mv skrev: information om alla dagböckernas ålder. Jag är rätt nyfiken. Hur många var så gamla att de eventuellt går att klaga på? - även om nu en fullt acceptabel förklaring föreligger till varför Landins önskemål inte gick att helt tillmötesgå.
Jag är nyfiken på en acceptabel förklaring på varför inte CL fick reda på innan testet att hennes önskemål inte gick att helt tillmötesgå.. eller fick hon det? ..

Blickfånget

Inlägg av Blickfånget » tor 26 okt 2006, 00:17

pia3 skrev:Jag är nyfiken på en acceptabel förklaring på varför inte CL fick reda på innan testet att hennes önskemål inte gick att helt tillmötesgå.. eller fick hon det? ..
Det stod väl inget i testprotokollet att detta var ett oavvisligt krav, utan något som så långt det går skulle uppfyllas? Jag tycker formuleringen klart ger utrymme för att man kan ta äldre böcker om man inte hittar ett tillräckligt antal inom tidsramen som uppfyller övriga kriterier. Om förmågan inte fungerar på dessa böcker borde Carina i testprotokollet inte godkänt någon annan formulering än att böckerna måste vara inom den aktuella tidsramen för att testet ska kunna genomföras.

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » tor 26 okt 2006, 07:11

mv skrev:Även om frågan kanske kan avfärdas som irrelevant vore det kanske inte så dumt att tillgängliggöra information om alla dagböckernas ålder.
Visst, det är rimligt. Anledningen att alla åldersuppgifter inte publicerats är att ingen har dem (mer än arkivet, förstås). SOH har sagt att han vid tillfälle ska återbesöka arkivet och notera alla dagboksåldrar (källa: mail från SOH till James Randi och Jeff Wagg 2006-10-25 kl. 01.46). Tanken är att dessa uppgifter ska ingå i den slutliga rapporten om försöket.

Användarvisningsbild
LP72

Inlägg av LP72 » tor 26 okt 2006, 07:16

Undrar bara lite varför VoF tar hand om slutrapporten på det här viset? Iofs är de ju bättre att lägga ut den så som gjorts på hemsidan än att vänta till att trycka den i Folkvett, men i de artiklar och radioinslag som finns står det väl bara att Sven-Ove Hansson professor från KTH, Jan Dahlkvist från Stockholms universitet mfl. ska vara med osv. Det läggs upp vetenskapligt med såna auktoriteter osv, men sen är det en skeptikerförening som "tar åt sig äran" och slutrapporteringen av detta? Skulle det inte kunna vara rimligare (mer objektivt, vetenskapligt oberoende? att det publicerades via KTH, SU eller deras egna sajter där?

Sjö

Inlägg av Sjö » tor 26 okt 2006, 07:26

elizzza skrev:T o m tidningarna skriver om att hon ska ha andekontakt när det i själva verket handlade om ren psykometri. Inte är det då Carina själv som gett dem den informationen...
Men om det handlar om "ren psykometri" varför då kravet att författarna skall vara döda? Jag kan bara se ett skäl till det kravet, nämligen att CL på något skall skall kunna få information från de döda.
The Usenet is a strange place where you see people beating up a patch of grass where nine years ago there used to be a horse.

pia3
Avstängd

Inlägg av pia3 » tor 26 okt 2006, 07:37

Blickfånget skrev:Det stod väl inget i testprotokollet att detta var ett oavvisligt krav
Det är väl det som är problemet?.
Blickfånget skrev:Jag tycker formuleringen klart ger utrymme för att man kan ta äldre böcker om man inte hittar ett tillräckligt antal inom tidsramen som uppfyller övriga kriterier. Om förmågan inte fungerar på dessa böcker borde Carina i testprotokollet inte godkänt någon annan formulering än att böckerna måste vara inom den aktuella tidsramen för att testet ska kunna genomföras.
Hmm "inom tidsramen", man hade väl ganska stort utrymme inom ramen för tid vad jag förstår?. Vad du menar med "övriga kriterier" förstår jag inte. Skyll inte på den som testas, den som ska ta på sig hela ansvaret för ett "dåligt" protokoll är JREF.

Användarvisningsbild
Lomax

Inlägg av Lomax » tor 26 okt 2006, 07:53

LP72 skrev: ... Skulle det inte kunna vara rimligare (mer objektivt, vetenskapligt oberoende? att det publicerades via KTH, SU eller deras egna sajter där?
Antagligen beror detta på att det inte är universiteten & högskolorna som står för testandet. Att det i artiklarna anges var medverkande personer har sin anställning ska inte tas som att deras arbetsgivare står som uppdragsgivare vad gäller de anställdas fritidssysselsättningar.

Så, nej! Det vore inte rimligare att försöka implicera att testerna utförts av KTH & SU.

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » tor 26 okt 2006, 08:07

pia3 skrev:Vad du menar med "övriga kriterier" förstår jag inte.
Läs SOH:s artikel. Där framgår att det fanns en rad krav på dagböckerna för att de skulle vara lämpliga.
pia3 skrev:Skyll inte på den som testas, den som ska ta på sig hela ansvaret för ett "dåligt" protokoll är JREF.
Mycket underligt. Tre parter har givit klartecken till protokollet, och de har då givetvis gemensamt ansvar för dess innehåll.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tor 26 okt 2006, 08:07

Sjö skrev:varför då kravet att författarna skall vara döda?
Få levande personer vill lämna ifrån sig sina dagböcker.

Skriv svar