Ätbara/nyttiga örter i ditt område

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Ätbara/nyttiga örter i ditt område

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 22 jul 2010, 21:05

Innan jag flyttar till Sverige vill jag lära mig vilka örter kan vara nyttiga för mig. (Hallucinogener kan anses som "nyttiga" om bara de inte är toxiska annars.)

Jag vet att groblad

Bild

som kan finnas i Sverige såväl som Pennsylvania, behandlar myggbett. Tuggade några blad, applicerade spottet till mina myggbett och de försvan om ett ögonblick! Resultatet var underbart!! Jag har hört att att äta tre "kärnspetsar" varje dag ska avvärja stickmyggor helt och hållet. Ska prova denna metod.

Det bör tilläggas: vad är de giftiga dubbelgångarna för nyttiga örter som du känner till?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Ätbara/nyttiga örter i ditt område

Inlägg av piotrr » tor 22 jul 2010, 21:07

När jag var liten använde vi groblad som plåster istället. Inte så bra, för de har inget klister om man river av skyddsplasten.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 22 jul 2010, 22:38

Hjortron, lingon, blåbär, åkerbär, smultron, hallon.

Undvik hönsbär och odon. Kråkbär är inte så goda, men skadar inte.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tor 22 jul 2010, 22:41

Johannesört mot depression (med fördel i brännvin)

Salvia mot onda andar

Slånbärslikör mot... tja, vad du vill

Kamomill mot ångest

Persilja som diuretika

Timjan mot hosta

Är choklad en ört? Isåfall rekommenderar jag det för allt!
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tor 22 jul 2010, 22:52

Svinmålla (Chenopodium album) och kirskål (Aegopodium podagraria) är goda att snabbkoka och ha som spenat. Kvanne (Angelica archangelica)) har goda rotknölar om man tar dem när plantan är liten. Även kaveldun (Typha latifolia / T. angustifolia) och näckrosor (Nymphaea alba / Nuphar lutea) har ätliga rötter. Getrams (Polygonatum odoratum) har goda rotknölar men är ofta skyddad. Hasselnötter är goda, men man får bara plocka en handfull.

Mjölkört (Epilobium angustifolium) har blad som man kan göra thé av, även maskrosor (Taraxacum officinale) går att äta om bladen är små.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » fre 23 jul 2010, 00:16

NeuraltNätverk skrev:Innan jag flyttar till Sverige vill jag lära mig vilka örter kan vara nyttiga för mig. (Hallucinogener kan anses som "nyttiga" om bara de inte är toxiska annars.)

Jag vet att Groblad som kan finnas i Sverige såväl som Pennsylvania, behandlar myggbett. Tuggade några blad, applicerade spottet till mina myggbett och de försvan om ett ögonblick!
Groblad också göras dekokt på och användas som sårtvätt. Den har faktiskt också en mycket svag smärtstillande medel i sig. Redan romarna ska ha använt Grobladen som smärtstillande vid tandvärk, de tryckte in bladen i öronen.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 23 jul 2010, 00:40

Jag blev så begeistrad då jag hittade på groblad och dess många nyttiga egenskaper.

Sedan gymnasiet har jag alltid velat vara så här:

Bild

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » fre 23 jul 2010, 01:22

trilobite skrev:Svinmålla (Chenopodium album) och kirskål (Aegopodium podagraria) är goda att snabbkoka och ha som spenat. Kvanne (Angelica archangelica)) har goda rotknölar om man tar dem när plantan är liten. Även kaveldun (Typha latifolia / T. angustifolia) och näckrosor (Nymphaea alba / Nuphar lutea) har ätliga rötter. Getrams (Polygonatum odoratum) har goda rotknölar men är ofta skyddad. Hasselnötter är goda, men man får bara plocka en handfull.

Mjölkört (Epilobium angustifolium) har blad som man kan göra thé av, även maskrosor (Taraxacum officinale) går att äta om bladen är små.
Bra tips! Vad som finns tillängligt ute i skog och mark beror ju mycket på säsong och också i Sverige är det stor skillnad på var man befinner sig geografiskt.

Några självklarheter (och annat) som inte nämnts än:
Ramslök (Allium ursinum) självskrivet för dess lätta lökaktiga arom - delikat i en soppa, sås eller vad som helst. De stora bladen plockas på ängar i gläntor på våren - men skott och små blad kan plockas före detta och blommorna som kommer på sommaren är också delikata. Mycket späda nässlor (Urtica) behöver jag inte ens nämna som en vårfavorit. Plocka med handskar och använd i soppa, sås, fyllning eller t.o.m som spritkrydda. Harsyra (Oxalis acetosella) hittas i hagar på våren, fin för dess syrliga arom. En mycket exotisk och ovanlig vår-sommar-växt är den okända men delikata glasörten (Salicornia europaea L.) som växer vid salta stränder och får en saltaktig smak och hög salthalt. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/chenopo ... lieur.html

Hösten bjuder på förutom en massa bär: kryddan enbär (Juniperus) i hagarna, och även strandväxten havtorn med dess bitterapelsinaktiga arom som kan kokas ihop med socker till något gott.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 23 jul 2010, 16:47

Groblad som myggmedel var framgångsrik.

Användarvisningsbild
Vetinteallt

Inlägg av Vetinteallt » fre 23 jul 2010, 19:14

micke.d skrev:Hjortron, lingon, blåbär, åkerbär, smultron, hallon.

Undvik hönsbär och odon. Kråkbär är inte så goda, men skadar inte.
Oj! Jag åt odonbär som jag hittar här i skogen än i dag, men av nån anledning, förmodligen för att jag tyckte inte dom smakade, så har jag inte ätit av dem sedan barndomen.
-Vad är dom oätliga på för vis?
-Är mjölkört mån tro samma som rallarrosor? Vet att de har jättemånga namn. Är tesugen och såna växer inpå husknuten här.
Tyvärr växer här också falsk fläder. Hade hoppats på att dom var äkta, men icke.
De äkta kan man göra både saft och te utav.

Lite kul att detta ämnet kom opp så här precis då jag sa här hemma nyss, att det första jag ska göra om jag återfår orken igen (är sjuk på massa knepiga vis, en del är kroniskt) är att leta upp en naturkunskapskurs där dom lär ut om ätliga växter. Då kan jag motionera (gå långpromenader)samtidigt som jag lär mig.
Blev nämligen tvungen att sluta på Komvux för att jag var för sjuk och hann bara gå på 2 lektioner på naturkunskapen. Andra lektionen gick vi ner till våran sjö i en av sthlms förorter och det var 1994 då sommaren var lika varm som i år och det var varmväder ända in i september det året. Svetten forsade m.a.o när våran lärare stannade varje meter i princip och pekade på ätliga växter. Jag var jättenyfiken, men hör illa 60% döv som jag är och koncentrationen var svår att hålla då myggor bets och man ångade och det kliade något vidrigt där i värmen, hettan. Hade köpt nya dyra gummistövlar då vi skulle samla djur och växter i vattnet från botten för att ha sån här, vad heter det nu, exution ?? Förlåt.har glömt hur det låter och stavas, men ni vet säkert vad jag menar väl? :smile2:

-Kanske en liten söt bildbank ,på ätliga ting från grönskan, kan anordnas i denna tråden?
Här är en bild på hallon i alla fall. Trodde jag hade ett foto på falsk fläder men icke. Tömde datorn på foton i dag och då råkade den bilden tydligen åka med där
-FRÅGA: Kan någon ge mig koden till hur man får in en bild här i forumet och inte bara en länk? Tackar på förhand! Såg att man kan använa *Code* för det ändamålet.

http://magiska-visioner.com/trad/Jan-April/hallon.jpg
Ingen person finns på min ignorelista längre.
*folkbildning kan allvarligt skada dina fördomar*

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » fre 23 jul 2010, 19:17

Nässlor, kanske ingen annan nytta mer än att det är gott att använda som spenat. Vilket även kirskål fungerar som.
Älgört finns i mängder, och liksom pil innehåller växten det ASA-liknande acetylsyra, bra som antikoagulerande och inflammationshämmande.
Vitmossa är ingen ört, men ska vara antibakteriell, blandas dock ofta ihop med fönsterlav som istället passar bättre i adventsljusstaken.
Sedan finns ju sprängticka, som tydligen använts som cancermedicin i bland annat ryssland. Fungerar helt okej som te, och även som kaffesurrogat om man varit utan länge och låter det stå och sjuda i en timme eller så.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » fre 23 jul 2010, 19:23

Vetinteallt skrev:-Kanske en liten söt bildbank ,på ätliga ting från grönskan, kan anordnas i denna tråden?
Jag har en hel del bilder på ätbara och mindre ätbara växter. Tyvärr är det mesta i en röra på några olika hårddiskar varav en del är utlagt på webben. Tanken har länge varit att sammanställa bilder och text, men jag har bara börjat flera gånger utan att komma längre än så.

Kan rekommendera Nalles sida och shetet medan ni väntar på att min otroligt mycket bättre sida ska bli klar.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 23 jul 2010, 22:43

Vetinteallt skrev:Oj! Jag åt odonbär som jag hittar här i skogen än i dag, men av nån anledning, förmodligen för att jag tyckte inte dom smakade, så har jag inte ätit av dem sedan barndomen.
-Vad är dom oätliga på för vis?
Jag har under uppväxten flera gånger fått höra att odon är oätliga, men när jag nu undersöker saken, via t ex Den virtuella floran så ser jag ju att man inte lyckats hitta några giftiga ämnen i odon. Detta förefaller vara rätt ny kunskap.
Vetinteallt skrev:-Är mjölkört mån tro samma som rallarrosor? Vet att de har jättemånga namn.
Jag har hört båda namnen användas för samma växt. Virtuella floran håller med, men anser tydligen att Mjölke är vanligaste namnet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » fre 23 jul 2010, 22:45

micke.d skrev:
Vetinteallt skrev:-Är mjölkört mån tro samma som rallarrosor? Vet att de har jättemånga namn.
Jag har hört båda namnen användas för samma växt. Virtuella floran håller med, men anser tydligen att Mjölke är vanligaste namnet.
Rallarosor har jag alltid sagt, finaste namnet tycker jag! Fast jag skrev mjölkört, för att det är vanligare där jag bor nu. Mjölke är ju ett jättekonstigt namn - det är ju samma sak som fisksperma!

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » fre 23 jul 2010, 22:51

tarzan skrev:Älgört finns i mängder, och liksom pil innehåller växten det ASA-liknande acetylsyra, bra som antikoagulerande och inflammationshämmande.
Man skall inte använda salisylsyra, det kan ge kraftiga blödningar just p g a det antikoagulerande egenskaperna.
tarzan skrev:Sedan finns ju sprängticka, som tydligen använts som cancermedicin i bland annat ryssland. Fungerar helt okej som te, och även som kaffesurrogat om man varit utan länge och låter det stå och sjuda i en timme eller så.
Skulle nog inte använda cancermedicin som thé när det finns så många andra växter som funkar bättre! Fast det kanske är sådan där naturmedicin som inte hjälper förstås!

Skriv svar