Europakonferensen 2010

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Europakonferensen 2010

Inlägg av devadatta » tis 20 jul 2010, 11:31

Livets Ord har en återkommande konferens som de kallar för Europakonferensen. Jag var på den förrförra året och har tänkt vara där i år också. Den börjar 24 juli och håller på till 1 augusti. Talare finns här, bla televangelisten och faith healern Benny Hinn som är väldigt kontroversiell i pingstkretsar och som en del Livets Ordare är missnöjda med eftersom det är ett steg tillbaka till 80- och 90-talen. Dessutom har han skiljt sig nyligen, något som ledningen i Livets Ord anser sig inte ha att göra med eftersom det är Hinns privatliv (härlig uppvisning av hyckleri).

Dessutom kommer Göran Skytte och lite annat smått och gott. Programmet finns här. Någon mer som hänger på?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Europakonferensen 2010

Inlägg av devadatta » ons 21 jul 2010, 20:03

Nu har Ulf Ekman äntligen kommenterat Benny Hinn.
Världen idag skrev:När han var på Livets ord senast år 2003, profeterade han om att Iranregimen skulle falla inom 24 månader. Vad tänker du om det i dag?
– Man skulle kunna rada upp vilken predikant som helst och hitta sånt här. Antingen var han i anden, men att det var en villkorsprofetia där villkoren inte blev uppfyllda eller också var det helt enkelt fel. Jag har inte ägnat mig åt att specialstudera Benny på Youtube, utan jag går på att jag känner honom sedan många år.
– Sedan är han, tillsammans med oss andra, inte fullkomlig förstås, säger Ulf Ekman och försäkrar att han kommer att agera framifrån scenen under Benny Hinn-mötena, om det skulle behövas.
– Vi får se när han kommer. Säger han konstiga grejer går jag upp och korrigerar det. Men det tror jag inte. Jag har ingen negativ förväntan, utan en stark positiv förväntan. När jag har varit ute i landet och predikat nu i sommar har jag mött en väldig glädje över att Benny kommer till oss. Det är nästan som en svallvåg av förtjusning.
Villkorsprofetior i anden... Jag ser fram emot det här!

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » ons 21 jul 2010, 20:47

Det kanske kommer en rapport sen? Jag är på annan konferens på annat ställe, annars skulle det kunnat vara intressant att hänga på...

Användarvisningsbild
Technicolor
Kontakt:

Inlägg av Technicolor » lör 24 jul 2010, 12:22

Jag ska dit.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 25 jul 2010, 03:33

Lite intryck efter att ha sett spektaklet.

Det dröjde en timma innan Benny Hinn kom fram, och under tiden var det lovsång och Ulf Ekman som gällde. När Hinn väl kom fram blev det tyvärr klart att det inte skulle bli klimax ikväll, vilket det istället blir imorgon då han utlovade att den helige anden skulle vara tre gånger starkare än ikväll. Annars var det mycket tråkig och förvirrande teologi om treenigheter i början. Efter ett tag blev det lite intressantare när han började spekulera utifrån fantasyinlagen i Bibeln. Vi fick lära oss att det finns fem sorters änglar: serafer, keruber, "living creatures"(?), vanliga änglar samt ärkeänglar. En viss sort av dessa har fyra vingar, fyra händer och fyra huvuden varav tre är djurhuvuden. En annan sort har en kropp täckt av ögon. Änglarna vet dessutom inget om Gud. Jesus blod kom från Gud och inte Maria och hans blod utgöts sju gånger och samlades upp av änglarna som förde det tillbaka till Gud. Fantastiskt!

Sen kom han också med lite ny fräsch pseudovetenskap som jag inte hört innan. Innan Adam och Eva bodde det demoner på jorden som var en blandning av människor och djur, närmare bestämt för miljarder år sedan. Jorden blev också en isboll någon gång, vilket kan ha haft att göra med att frysta mammutar bevisade något vetenskapligt. Oklart vad.

Sen blev det action. Han skrek "Touch!" på avstånd åt folk som föll ner på marken. Han svepte med sin kappa över folk som föll ner på marken. Han uttalade profetior, bla att en pastor från Syrien skulle åka tillbaka till Syrien och leda tusentals muslimer till kristen tro. Denna pastor blev nedslagen av kappan säkert fyra gånger i rad (biffiga killar lyfte upp honom igen på Hinns kommando). Tre unga bröder fick profetior om vad de skulle göra i framtiden - leda miljoner(?) till tro mm.

Men som sagt, riktig action verkar det inte bli förrän nästa kväll. Undrar om det var värt att bli dyngsur i regnet det här...

Dagens referat + blogg.

edit: Dinosaurierna dog ut genom att jorden fryste till is, så var det! Vad det nu har med mammutar att göra. Sen berättade han även om en cancersjuk kvinna han kände som var utmärglad pga sin sjukdom. Han upplyste henne om att hon inte hade någon cancer, det var bara hennes kropp som hade det, men inte anden och själen som lever för evigt.

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » sön 25 jul 2010, 12:33

devadatta skrev:Jesus blod kom från Gud och inte Maria och hans blod utgöts sju gånger och samlades upp av änglarna som förde det tillbaka till Gud. Fantastiskt!

Sen kom han också med lite ny fräsch pseudovetenskap som jag inte hört innan. Innan Adam och Eva bodde det demoner på jorden som var en blandning av människor och djur, närmare bestämt för miljarder år sedan. Jorden blev också en isboll någon gång, vilket kan ha haft att göra med att frysta mammutar bevisade något vetenskapligt. Oklart vad.
Låter som lärosatser som borde vara svåra att svälja i det bibeltrogna Livets Ord. Detta kommer inte göra Benny Hinn mindre kontroversiell i den kristna världen. Inte undra på att Ulf Ekman kände sig tvingad att skjuta in en brasklapp på slutet.
Dagen, 2010-07-25 skrev:I slutet av mötet greppade Ulf Ekman mikrofonen.
– Du har fått höra mycket här idag, gå hem och läs Bibeln och behåll det som stämmer, det du inte begriper kan du släppa
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » sön 25 jul 2010, 12:35

Spito skrev:
– Du har fått höra mycket här idag, gå hem och läs Bibeln och behåll det som stämmer, det du inte begriper kan du släppa
HAH! Det man inte begriper är alltså falskt?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 25 jul 2010, 18:35

Nu börjar nästa möte. Enligt uppgift kan man följa mötet live på mms://stream.bahnhof.net/livetsord_swe och mms://stream.bahnhof.net/livetsord_eng

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » sön 25 jul 2010, 20:31

anundi skrev:
Spito skrev:
HAH! Det man inte begriper är alltså falskt?
Skulle misstänka att de föredrar uttrycket outgrundligt. :smile2:
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » sön 25 jul 2010, 21:19

Spito skrev:Skulle misstänka att de föredrar uttrycket outgrundligt. :smile2:
Hehe, antagligen. Var en rolig "kontrastering" ändå.

"behåll det som stämmer" kontra "det du inte begriper kan du släppa".

Oväntat, men ändå så väntat.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 25 jul 2010, 23:38

Nu har man sett en riktigt galen fundisshow med mirakulösa helanden, profetior och tom. exorcism! Han använder tom. barn på scenen för att visa sin förträfflighet, förutom att skryta under en halv-heltimma om hur mäktig han är, hur många premiärministrar och kardinaler han känner. Får se om det kommer upp på youtube vad det lider.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 26 jul 2010, 12:24

Hinn gillar inte att barn springer i gångarna när han predikar. "We need to respect the house of the lord!"

Och applåder...

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 26 jul 2010, 13:09

anundi skrev:Hinn gillar inte att barn springer i gångarna när han predikar. "We need to respect the house of the lord!"
Själv tycker jag att det är en helt icke-anmärkningsvärd fråga, men det var väldigt många kristna som blev upprörda av detta. Förhoppningsvis kommer det lite mer intressanta klipp.

För övrigt verkar det som vi lyckades med vår Ondskefulla™ agenda igår:
Esko skrev:Igår kväll tittade jag på mötet via internet samtidigt som jag mest av nyfikenhet följde vad som sades på twitter-kanalern eftersom det är en så stor hype kring detta. Blev mycket besviken över den cynism och den raljerande ton som präglade kommentarerna där (både på ek10 och hinn10). Inte ens Jesus skulle ha klarat av den kritiken som framkom där. Minsta lilla sak diskuterades i detalj, istället för att lyssna på mötet i sin helhet. Allt Hinn gjorde var negativt enligt kommentarerna. De som följde och deltog i twitterflödet kan omöjligt ha uppfattat allt som sades på mötet. Också förundrad över att folk sitter med på mötet och twittrar istället för att koncentrera sig på att vara närvarande på mötet.
Och vad har Ulf Ekman själv att säga om Benny Hinns... originella fredagspredikan?
Ulf Ekman skrev:Det verkar som det hela kommer till en uppgörelse med olika gnostiska inslag i den kristna tron just nu, men jag trodde faktiskt inte att det var det vi skulle höra från Benny Hinn denna kväll. Det var en obehaglig överraskning att det skulle komma så starkt och så mycket. Nu gjorde det det och därför måste det faktiskt tillbakavisas. Ytterst handlar det om vår frälsning då en skenbar, doketisk, Jesus inte kan frälsa utan istället leder in i myter och spekulationer.
Till skillnad från... XD

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 26 jul 2010, 14:43

devadatta skrev:För övrigt verkar det som vi lyckades med vår Ondskefulla™ agenda igår:
Esko skrev:Inte ens Jesus skulle ha klarat av den kritiken som framkom där.
HAHAHAHAHAHAHA! What would Jesus do?!

Skriv svar