Vad är grejen med rekreationsläsning?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Knurd

Vad är grejen med rekreationsläsning?

Inlägg av Knurd » tis 17 aug 2010, 19:58

Härifrån. /Ventro
whatthebutlersaw skrev: Talböcker är, förhoppningsvis, ett komplement till vanliga böcker. Inte en ersättning för dem. Om det finns folk som använder talboken iställetför böcker så är det förstås beklagligt (eftersom de inte utsätts för skriftspråket) men å andra sidan så kanske vi då talar om folk som annars inte hade läst konsumerat skönlitteratur alls. Jag känner själv ett par personer som inte förstår poängen med rekreationsläsning.
Finns det någon poäng med rekreationsläsning, förutom att det är en av många hobbies, som roar vissa men inte andra? Precis som att vissa tycker det är kul att spela datorspel, styrketräna eller bygga modellflygplan?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Vad är grejen med ljudböcker?

Inlägg av piotrr » tis 17 aug 2010, 20:55

Knurd skrev:Finns det någon poäng med rekreation
Klippte lite i ditt inlägg för att kommentera kontentan.

Rekreation är poängen.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 17 aug 2010, 21:32

Men jag tolkade whatthebutlersaw som att det fanns något högre syfte med att läsa romaner.

Som att man blir en Fin, Bildad, Kultiverad människa, i stället för de andefattiga tölpar som ägnar sin fritid åt datorspel, studentspex, Wikipedia och annat trams.
Adrumdrum.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » ons 18 aug 2010, 00:08

Knurd skrev:Men jag tolkade whatthebutlersaw som att det fanns något högre syfte med att läsa romaner.

Som att man blir en Fin, Bildad, Kultiverad människa, i stället för de andefattiga tölpar som ägnar sin fritid åt datorspel, studentspex, Wikipedia och annat trams.
Den synen delas av många bokfantaster som jag har stött på - så det är nog sant.

Jag har faktiskt läst någonstans att bokläsandet framför allt strax innan puberteten skall vara bra för hjärnans utveckling, men jag kommer inte ihåg hur underbyggd den studien var eller vad det skulle bero på. Men jag tror att det hade något abstrakt tänkande och tillverka bilder i sitt huvud, att göra, dock ej säker.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 18 aug 2010, 06:35

AndersY skrev:Den synen delas av många bokfantaster som jag har stött på - så det är nog sant.
Vad jag vet, så är det framför allt förmögna människor som kör sportbil, bor i herrgård och dricker årgångschampagne. Uppenbarligen kan man tjäna mycket pengar på att köra sportbil, bo i herrgård och dricka årgångschampagne.

Och det är nästan bara sjuka människor som tar läkemedel och ligger på sjukhus, så det är uppenbarligen farligt.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 18 aug 2010, 06:59

Knurd skrev:Men jag tolkade whatthebutlersaw som att det fanns något högre syfte med att läsa romaner.
Just romaner vet jag inte. Men biografier, etc tror jag har en klart utvecklande. (Läste Stephen Frys "Moab is my Washpot", klart läsvärd) senast, Det är klart att dataspel skulle kunna funka också men än har jag inte sett nåt bra exempel på ett spel med något tänkvärt innehåll att tala om.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

TomasT

Re: Vad är grejen med rekreationsläsning?

Inlägg av TomasT » ons 18 aug 2010, 07:11

Som att man blir en Fin, Bildad, Kultiverad människa, i stället för de andefattiga tölpar ....
Kanske det.FiB/K http://sv.wikipedia.org/wiki/Folket_i_Bild/Kulturfront

TomasT

Inlägg av TomasT » ons 18 aug 2010, 07:18

AndersY skrev:

Den synen delas av många bokfantaster som jag har stött på - så det är nog sant.

Jag har faktiskt läst någonstans att bokläsandet framför allt strax innan puberteten skall vara bra för hjärnans utveckling, men jag kommer inte ihåg hur underbyggd den studien var eller vad det skulle bero på. Men jag tror att det hade något abstrakt tänkande och tillverka bilder i sitt huvud, att göra, dock ej säker.
Erinrar mig från tv ,någon studie av läskunniga resp analfabeter där abstrakt tänk var den slående skillnaden.

Men annars kan ihärdigt läsande vara ett sätt för en del att hantera det obehagliga faktumet att döden är på väg,en slags brusgenerator.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 18 aug 2010, 07:21

Du är inne på rätt spår där, tror jag.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » ons 18 aug 2010, 07:54

Hoppas inte någon socialpolitiker läser den rapporten; då får snart alla nyblivna föräldrar en kartong med 500 utvalda böcker :roll:
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » ons 18 aug 2010, 08:35

Sån där forskning brukar alltid sluta med att man måste lära forskarna skillnaden mellan korrelation och kausalitet...
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 18 aug 2010, 08:35

Nu skummade jag bara den länkade artikeln, men så vitt jag kan se bekräftar den bara det som varit känt sedan ganska länge bland läsforskare; att den sannolikt bästa prediktorn för barns läsförmåga är antalet böcker i hemmet. Denna är naturligtvis i sin tur starkt korrelerad med skolprestationerna som helhet. Det handlar då om att barn i bokutrustade hem mycket tidigt haft erfarenheter av högläsning, som utgör en mellanform mellan tal och skrift och på så sätt utvecklat den språkliga medvetenhet (metalingvistiska kompetens) som utgör en av de kognitiva förutsättningarna för läsning.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 18 aug 2010, 08:52

dunkelbrink skrev:Sån där forskning brukar alltid sluta med att man måste lära forskarna skillnaden mellan korrelation och kausalitet...
Ibland slutar det med att skeptiker behöver lära sig läsa innantill.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 18 aug 2010, 09:25

Knurd skrev:Finns det någon poäng med rekreationsläsning, förutom att det är en av många hobbies, som roar vissa men inte andra? Precis som att vissa tycker det är kul att spela datorspel, styrketräna eller bygga modellflygplan?
Man behöver inte läsa romaner för att det ska vara rekreationsläsning. Själv läser jag både romaner och faktaböcker för att jag tycker att det är roligt. Romanerna och deckarna lär jag mig förmodligen inte så mycket på men faktaböckerna ger mig någon slags kunskap i alla fall. För det mesta handlar det dockför egen del om kunskap jag inte har så stor nytta av i vardagen. :smile2:
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Skriv svar