Storleken på högskolor

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Skriv svar
AndersY
Kontakt:

Storleken på högskolor

Inlägg av AndersY » ons 25 aug 2010, 20:32

Härifrån. /Ventromedial
Eon skrev:AndersY och vils, angående universitet och storlek: jag menade att de flesta väl ansedda universitet är mycket större än de småuniversitet och högskolor (typ Halmstad, Växjö, Karlstad) som av arbetsmarknadspolitiska skäl grundats. MIT må ha endast 4000 teknikstudenter, men hela universitetet sysslar ju med mycket mer.

Det var storlek med avseende på forskning, inte antal studenter. Dessutom är wikipedia-listan toppad av universitet som utbildar non-formal och distance education. Det var inte alls det jag menade.
MIT har 4000 studenter, inte 4000 teknikstudenter: http://web.mit.edu/facts/enrollment.html (varav 1886 registreras under "Engineering")

Vad mer exakt menar du med storlek? Jag får känslan att du är lite svävande.
Mellan vilka preciserade storheter råder det korrelation och hur god är den?

Får man ut mer forskning ju mer forskningspengar som pumpas in? Jo, där borde det absolut finnas en korrelation, men universitets och framförallt högskolors enda uppgift är inte forskning, utan till stor del även eftergymnasial utbildning.

Jag förstår fortfarande inte ditt prat om högskolor av arbetsmarknadspolitiska skäl?
Om man flyttar en statlig myndighet till en annan ort utan att något blir bättre eller billigare så brukar det pratas om att det görs av arbetsmarknadspolitiska skäl, eller om man subventionerar företag i glesbygd, men hur är upprättandet av högskolor/universitet i div. städer arbetsmarknadspolitiska på något annat sätt än universitet i t.ex. Stockholm? Båda betalas av staten.

Skulle inte staten kosta på några universitet alls i Stockholm så skulle arbetsmarknaden drabbas hårt, liksom den skulle göras i Växjö, så på det sättet håller jag som sagt med om att det statliga bekostandet av eftergymnasiala studier påverkar arbetsmarknaden, men du verkar skilja på Växjö (Linneuniversitetet nu för tiden) och Stockholm, så vari ligger skillnaden i den statliga subventionen?

Förutom att de delar av landet som har stort avstånd till högskolor tenderar att tömmas, så skulle säkert det totala antalet studenter minska om all eftergymnasial utbildning koncentrerades till några få orter, eftersom alla inte är beredda på att flytta för att plugga, vilket hela landet förlorar på.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Thomas P

Re: Storleken på högskolor

Inlägg av Thomas P » fre 27 aug 2010, 21:00

Skall man ha en riktigt liten högskola har vi handelshögskolan, och den har rätt bra rykte i vissa kretsar.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 28 aug 2010, 16:14

Eftersom svenskar i hela Sverige betalar statsskatt, så är det inte mer än rimligt att politiker från hela Sverige ska få besluta om var högskolorna ska ligga.

Och högskolor är inte framför allt forskningsinstitutioner; de ska också ta hand om undervisning och den tredje uppgiften. Och dessa görs enklast om de är spridda över landet.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » lör 28 aug 2010, 17:17

Knurd skrev:Eftersom svenskar i hela Sverige betalar statsskatt, så är det inte mer än rimligt att politiker från hela Sverige ska få besluta om var högskolorna ska ligga.

Och högskolor är inte framför allt forskningsinstitutioner; de ska också ta hand om undervisning och den tredje uppgiften. Och dessa görs enklast om de är spridda över landet.
Skall de inte göra det på ett bra sätt också? Glöm inte att undervisningen skall vara forskningsanknuten. Det är inte så lätt på en lite högskola som inte själv bedriver någon forskning att tala om.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 28 aug 2010, 18:48

Billy Kropotkin skrev:Glöm inte att undervisningen skall vara forskningsanknuten. Det är inte så lätt på en lite högskola som inte själv bedriver någon forskning att tala om.
Är det verkligen så viktigt idag när större delen av alla universitetsstuderande inte kommer att ägna sig åt något som ens liknar forskning? Föreläsare som är bra på pedagogik skall inte underskattas, och det hänger ofta inte ihop med hur bra de är på forskning.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 28 aug 2010, 18:55

Det är kanske dags att inse, även i Sverige, att alla universitet och högskolor inte är lika bra. Det förefaller finnas en idé om att alla universitet/högskolor är likvärdiga, men så är det inte.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Solid

Inlägg av Solid » sön 29 aug 2010, 01:37

Kvalitet är viktigare än kvantitet.
MIT har förvisso bara 4000 studenter men de har också 6000 doktorander.
Om forskningsresultaten på mittuniversitetet skulle hålla samma kvalitet som på MIT
är jag säker på att staten skulle skjuta till pengar.

Att bara kalla sig universitet medför ju inte automatiskt att alla utexaminerade håller hög kvalitet
vilket man ur ett vänsterperspektiv kan tro(alla människor har identiska förmågor och förutsättningar).

Tvärtom. Utexaminerade civilingenjörer har mycket mindre kunskaper än för bara 15 år sedan.
En professor på äkta svenskt universitet som även undervisat på Stanford sade att kraven och kvaliten var desamma men efter
alla nya modeprogram och arbetsmarknadspolitiska universitet så har kvaliten sjunkit markant.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 29 aug 2010, 08:34

Huvudproblemet är väl att studenterna är mycket sämre förberedda nuförtiden, dvs de kan mindre när de börjar vid universitetet.

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » sön 29 aug 2010, 19:00

Fortsatt diskussion om matematikkunskaper fick egen tråd: Försämrade matematikkunskaper i Sverige.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » sön 29 aug 2010, 19:10

Jag tycker att både kvantitet och kvalitet är viktigt och att det inte går att säga att det ena är viktigare än det andra eftersom det handlar om olika målsättningar.

Kvalitet är viktigt för att få fram banbrytande forskning och verklig spetskompetens till extremt högteknologiska företag. Men kvantitet är viktigt för att få fram någorlunda välutbildad arbetskraft till mängder av jobb som inte kräver nobelpriskompetens men där gymnasiestudier inte heller är tillräckligt.

Vad gäller småuniversitet så bör man väl också vara medveten om att det sker en enorm brain drain från landet och in till Stockholm, så dessa mer utlokaliserade utbildningsinstitutioner kan nog vara väl så viktiga för Stockholm som för orterna där de finns. Om man vill höja den generella utbildningsnivån hos befolkningen så räcker det inte längre med att lita till de som är uppväxta i storstäderna eller som är beredda att flytta långt hemifrån efter gymnasiet. Det är inte någon självklar valmöjlighet inom alla delar av befolkningen.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » lör 04 sep 2010, 14:07

Thomas P skrev:
Billy Kropotkin skrev:Glöm inte att undervisningen skall vara forskningsanknuten. Det är inte så lätt på en lite högskola som inte själv bedriver någon forskning att tala om.
Är det verkligen så viktigt idag när större delen av alla universitetsstuderande inte kommer att ägna sig åt något som ens liknar forskning? Föreläsare som är bra på pedagogik skall inte underskattas, och det hänger ofta inte ihop med hur bra de är på forskning.
Det håller jag med om, men då skall man inte låtsas. Enligt lagstiftningen skall all högskoleundervisning (utom konstnärlig) vila på vetenskaplig grund. Det gäller även småhögskolorna.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 04 sep 2010, 22:00

Jag håller förstås med om att det oftast är en fördel om de som undervisar i ett ämne också bedriver forskning i ämnet.

Men nog är det väl möjligt att bedriva universitetsutbildning som vilar på vetenskaplig grund, utan att själv bedriva forskning?! Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar här. Om vi talar om grundutbildningar, inte forskningsutbildningar, så borde det vara fullt möjligt att ha en fullgod sådan där ingen lärare är forskare.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » sön 05 sep 2010, 08:47

micke.d skrev:
Jag håller förstås med om att det oftast är en fördel om de som undervisar i ett ämne också bedriver forskning i ämnet.

Men nog är det väl möjligt att bedriva universitetsutbildning som vilar på vetenskaplig grund, utan att själv bedriva forskning?! Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar här. Om vi talar om grundutbildningar, inte forskningsutbildningar, så borde det vara fullt möjligt att ha en fullgod sådan där ingen lärare är forskare.
Om ingen lärare är forskare så tror jag att det i praktiken inte går att uppnå lagens intentioner. När Högskoleverket utvärderar utbildningar så tittar de bl.a. på just det, så det är inte bara ord.

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » sön 05 sep 2010, 08:50

slask
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 05 sep 2010, 11:24

Billy Kropotkin skrev: Om ingen lärare är forskare så tror jag att det i praktiken inte går att uppnå lagens intentioner. När Högskoleverket utvärderar utbildningar så tittar de bl.a. på just det, så det är inte bara ord.
Jag hakar upp mig på att du i viss mening likställer "vilar på vetenskaplig grund" och "bedriver forskning". Med samma logik skulle inte en läkare kunna utföra sitt arbete utan att läkaren också forskar. Är det verkligen så?

Läkares behandlingar ska ju också vila på vetenskaplig grund, vilket du verkar säga inte är möjligt utan att läkaren också forskar.

Det finns, enligt min uppfattning, en skillnad mellan att hålla sig till vetenskapliga resultat och metoder, och att vara en del av den process med vilken vi får fram nya vetenskapliga resultat.

Skriv svar