Årets förvillare 2010: Stockholmsinitiativet

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Årets förvillare 2010: Stockholmsinitiativet

Inlägg av piotrr » ons 29 dec 2010, 19:05

amandaduregard skrev:
Göran Fröjdh skrev:Det vore mig främmande att jämföra nazisternas kampanj mot degenererad konst och lysenkoism med en organisation som Forum för Vetenskap och Folkbildning (VoF), men ...
Det vore, men det var det inte.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 29 dec 2010, 19:21

Victor_Von_Doom skrev:Great job VoFs styrelse! Ni har valt en förvillare och en folkbildare i år som bägge haft stort genomslag och fått mycket uppmärksamhet. Precis så ska det vara i fortsättningen och inga "Kronobergs läns landsting" och diverse blåbär.
Jag håller med dig om principen att man ska välja kändisar, men i det här fallet verkar förvillaren inte alls fått lika mycket uppmärksamhet som Dr. Åsa, som säkert lär vara 100 gånger kändare än SI bland allmänheten. Dessutom var nog SI mer aktivt förra året. Men det finns ju en nytta som sagts i att ta ställning i denna fråga oavsett uppmärksamhet i media. Enligt min erfarenhet finns det minst en klimatskeptiker i nästan varje lösare skeptiskt sammanhang.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
candy

Inlägg av candy » ons 29 dec 2010, 19:51

piotrr skrev: Mest orolig för att väckas tidigt på morgonen av att Aftonbladet ringer, men det där med uppmärksamheten är definitivt en klar tvåa.
Mest orolig för att väckas tidigt på morgonen, eller mest orolig för att AB ska ringa? :mrgreen:

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 29 dec 2010, 19:54

candy skrev:
piotrr skrev: Mest orolig för att väckas tidigt på morgonen av att Aftonbladet ringer, men det där med uppmärksamheten är definitivt en klar tvåa.
Mest orolig för att väckas tidigt på morgonen, eller mest orolig för att AB ska ringa? :mrgreen:
Det är speciellt kombinationen som är skräckinjagande.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » ons 29 dec 2010, 20:07

devadatta skrev:Jag håller med dig om principen att man ska välja kändisar, men i det här fallet verkar förvillaren inte alls fått lika mycket uppmärksamhet som Dr. Åsa, som säkert lär vara 100 gånger kändare än SI bland allmänheten.
Kanske varit mer respons om Ortmark, P-O Ericsson och någon annan känd nämnts i utskicket.
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 29 dec 2010, 20:25

Funderar på följande del av motiveringen:

Politiska klimatmål är meningslösa - Stockholmsinitiativet

Menar de att politiska klimatmål är meningslösa
(1) eftersom det inte sker någon antropogen uppvärmning,
(2) eftersom de inte förbättrar situationen för de som kan drabbas av antropogen uppvärmning, eller
(3) eftersom de inte kan ge annat än ytterst marginell bromsning av den antropogena uppvärmningen?

Vad jag kan läsa mig till ur motiveringen så gäller (1) och (2). Hur är det med (3)?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 29 dec 2010, 20:42

micke.d skrev:Menar de att politiska klimatmål är meningslösa
(1) eftersom det inte sker någon antropogen uppvärmning,
(2) eftersom de inte förbättrar situationen för de som kan drabbas av antropogen uppvärmning, eller
(3) eftersom de inte kan ge annat än ytterst marginell bromsning av den antropogena uppvärmningen?

Vad jag kan läsa mig till ur motiveringen så gäller (1) och (2). Hur är det med (3)?
1, 2 och / eller 3, beroende på dagsform, sammanhang och rena tillfälligheter.

Under en normal debatt med en rationella människor brukar man börja med det grundläggande och gå uppåt. Man kommunicerar till varandra att man har en gemensam terminologi, eller anpassar sig efter varandra. Sedan kontrollerar man att man är överens om ett par grundläggande ramar och fakta inom ämnet. När man kommer fram till det där man är oense om förläggs debatten där. Det vore meninglöst att debattera sådant man redan är överens om och det vore nästan lika meningslöst att debattera följderna av något som man inte ens är överens om att det är verkligt, åtminstone inte förrän man gemensamt bestämt sig för att man låter den grundläggande oenigheten bero och välja att spekulera i lite scenarion.

I debatten med förnekare blir följden något annorlunda. Vi kan kalla den för "shuffle". I ett ögonblick kan ni vara överens om att uppvärmning vore dåligt för att isar smälter, men oense om att detta är bra eller dåligt. I nästa ögonblick är ni istället oense om att uppvärmningen över huvud taget pågår, för att någon form av data tydligen är manipulerad. Ett par sekunder senare är uppvärmningen verklig igen, men ni diskuterar istället att vattenånga i själva verket är en mer inflytelserik växthusgas än vad koldioxid är, men att koldioxiden stannar i luften längre. Eller också är uppvärmningen plötsligt en lögn eftersom Al Gore själv reser i flygplan och ser ut att ha ätit en hel del mat i sina dagar.

Stockholmsinitiativets argumentation upplever jag såhär:
  • 1. Det förekommer ingen verklig global uppvärmning.
    2. Den verkliga uppvärmningen orsakas inte av människan.
    3. Den uppvärmning som orsakas av människan är ofarlig.
    4. Den farliga uppvärmningen som orsakas av människan vore jättefarlig att göra något åt.
    5. De åtgärder som skulle fungera är en kommunistisk konspiration.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » ons 29 dec 2010, 21:13

Och så går det som det brukar på Skammen. Goebbels och sånt.
Skrämmande läsning, värdig en ”Pravda” från en totalitär stat.
De människorna är små som kan hitta på ett sådant pris.
Framförallt vittnar det inte om någon större bildning.
Ser man sedan till vilka som fått det och motiveringen för det blir man riktigt mörkrädd. Tycks inte som om redaktionens sammanlagda IQ är särskilt hög. Kanske den återspeglar läsekretsens ?
Har han problem av något slag? Taskig potträning, eller blir han slagen av sin fru?
Grabbarna på UI är ett gäng som skulle ha stortrivts hos vilken klassisk diktator som helst.
Åtminstone ett tag………
<3

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » ons 29 dec 2010, 21:17

Från VoF-bloggens kommentarer:
Ingemar skrev:Hej,

Jag tillhör VoF, och jag är också medlem i Stockholmsinitiativet. Jag undrar när och var själva prisutdelningen skall ske? Det vore ju trevligt att få höra motiveringen från juryn direkt.
Det kan bli ett intressant årsmöte.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 29 dec 2010, 21:22

Priset delas ut på årsmötet. Det andra är inget pris.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » ons 29 dec 2010, 21:40

piotrr skrev:Priset delas ut på årsmötet. Det andra är inget pris.
Sant, och debatten om förvillarutmärkelsen förs nog ändå bäst så här, det vill säga helt öppet ute på nätet.

Edit:

Och jävig som jag är tycker jag såklart att debatten blir allra allra bäst om den äger rum här på forumet, så se nu till att locka hit folk från förvillarsidan så att det blir lite fart.

:mrgreen:

magnus123

Inlägg av magnus123 » tor 30 dec 2010, 00:10

"är insatser för att främja auktoritetstro och en okritisk inställning till sådant som sägs i vetenskapens namn"
Med tanke på att det inte finns några andra belägg för att klimatet skulle vara styrt av AGW än fantasifulla modeller så är motiveringen ganska skrattretande.

Är det något som kännetecknar AGW-förespråkare så är det auktoritetstro till IPCC et al.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 30 dec 2010, 00:17

magnus123 skrev:"är insatser för att främja auktoritetstro och en okritisk inställning till sådant som sägs i vetenskapens namn"
Med tanke på att det inte finns några andra belägg för att klimatet skulle vara styrt av AGW än fantasifulla modeller så är motiveringen ganska skrattretande.

Är det något som kännetecknar AGW-förespråkare så är det auktoritetstro till IPCC et al.
Välkommen hit magnus123. Och tack för ett utmärkt första inlägg som verkligen bjuder in till en fruktsam diskussion.

magnus123

Inlägg av magnus123 » tor 30 dec 2010, 00:34

pwm skrev:
magnus123 skrev:"är insatser för att främja auktoritetstro och en okritisk inställning till sådant som sägs i vetenskapens namn"

Välkommen hit magnus123. Och tack för ett utmärkt första inlägg som verkligen bjuder in till en fruktsam diskussion.

För diskussionen här håller ju verkligen god höjd....

Skall bli ett sant nöje att följa era konvulsioner efter hand som verklig vetenskap når fram till media och allmänhet, istlf AGW-sagor utan prediktionsvärde.

Skriv svar