Vaccinering kan ge narkolepsi?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Pallas

Re: Vaccinering kan ge narkolepsi?

Inlägg av Pallas » tis 01 feb 2011, 22:21

Är det någon som kan tillräcklig finska eller engelska för att fråga forskarna som utfört studien direkt?
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inlägg av Meanderdahl » tis 01 feb 2011, 22:34

Moridin skrev:
Meanderdahl skrev:Jag får annars inte heller mitt huvud runt detta: "I finland insjuknade i narkolepsi 60 st barn och unga i åldern 5-19. Av dessa var det 52 st (87 %) som fått narkolepsi efter pandemivaccineringen.
Det betyder inget om det inte jämförs med förekomsten i den icke-vaccinerade gruppen.
Rapporten säger nog inte heller att det behöver betyda någonting. Det var bara jag som plockade ut de enda siffror jag fann som jag kunde göra några som helst beräkningar på. Allt som kan konstateras är att det inte är genom dessa siffror man kommit till 9.2 gångers risk.
Moridin skrev:Det är också märkligt att man börjar med de som insjuknade i narkolepsi och sedan tittar på hur många av de som var vaccinerade. Man väljer med andra ord den grupp man studerar och därför i viss mån väljer sitt resultat. Rimligtvis borde man i en sådan studie, om jag inte misstar mig fatalt, välja ut (mer än 60) vaccinerade och icke-vaccinerade slumpmässigt, och sedan titta på hur stor andel av de olika grupperna insjuknade i narkolepsi?
Rapporten (som dessutom bara är en mellanrapport) är ingen studie utan endast en ganska kort sammanfattning. Det som står om studiens metod är att (min egen översättning) "Risken för insjuknande i narkolepsi uppskattades i ett retrospektivt cohort study design (kohorttitutkimusasetelmassa)". Någon som vet något om vetenskap kanske vet vad det betyder i detta fall.

LasseA

Inlägg av LasseA » tis 01 feb 2011, 22:45

Meanderdahl skrev:
Moridin skrev:
Meanderdahl skrev:Jag får annars inte heller mitt huvud runt detta: "I finland insjuknade i narkolepsi 60 st barn och unga i åldern 5-19. Av dessa var det 52 st (87 %) som fått narkolepsi efter pandemivaccineringen.
Det betyder inget om det inte jämförs med förekomsten i den icke-vaccinerade gruppen.
Rapporten säger nog inte heller att det behöver betyda någonting. Det var bara jag som plockade ut de enda siffror jag fann som jag kunde göra några som helst beräkningar på. Allt som kan konstateras är att det inte är genom dessa siffror man kommit till 9.2 gångers risk.
Mja, jag tror de helt enkelt har räknat på antalet insjuknade i gruppen vaccinerade och jämfört den med samma siffror för ovaccinerade. Jag kan inte finska men enligt deras siffror har 627120 barn mellan 5-19 vaccinerats, varav 54 insjuknade och i den ovaccinerade gruppen är motsvarande siffror 924845 och 8 (hittar inte exakt siffra, räknade 62-54). Detta ger en risk på 8,6E-5 för vaccinerade att insjukna och 8,65E-6 för ovaccinerade. Det ger nästan 10 ggr högre risk för insjuknande i narkolepsi hos vaccinerade jämfört med ovaccinerade. Siffrorna jag får fram är dock inte exakt de som de använt i beräkningen där de får fram ca 9 ggr ökad risk, de använder ett litet annat åldersspann (4-19) och en annan tidsperiod.

Vet inte om jag räknat helt korrekt men jag föreställer mig att det är så de gjort.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 01 feb 2011, 22:48

Institutet för hälsa och välfärd skrev:Ungefär hälften av finländarna tog Pandemrix-vaccinet vintern 2009–2010. ... Antalet influensarelaterade dödsfall som fastställts i laboratorium uppgick till 44. Fyra av de avlidna hade vaccinerats.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 01 feb 2011, 22:56

LasseA skrev: Mja, jag tror de helt enkelt har räknat på antalet insjuknade i gruppen vaccinerade och jämfört den med samma siffror för ovaccinerade. Jag kan inte finska men enligt deras siffror har 627120 barn mellan 5-19 vaccinerats, varav 54 insjuknade och i den ovaccinerade gruppen är motsvarande siffror 924845 och 8 (hittar inte exakt siffra, räknade 62-54). Detta ger en risk på 8,6E-5 för vaccinerade att insjukna och 8,65E-6 för ovaccinerade. Det ger nästan 10 ggr högre risk för insjuknande i narkolepsi hos vaccinerade jämfört med ovaccinerade. Siffrorna jag får fram är dock inte exakt de som de använt i beräkningen där de får fram ca 9 ggr ökad risk, de använder ett litet annat åldersspann (4-19) och en annan tidsperiod.
Något är skumt här. Det talades ju om att 70% var vaccinerade i det svenska referatet som länkats till tidigare. 627120 av 924845 är strax under 70%. Är du säker på att siffrorna är som du beskriver?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inlägg av Meanderdahl » tis 01 feb 2011, 23:09

Det är vanskligt, för jag är lika trött som oinsatt, men jag försöker mig på en översättning av ett par stycken:

"Under 2009 - 2010 insjuknade i Finland i narkolepsi 60 st 5-19 åriga barn och unga. För 52 (87 %) av dessa dessa framträdde symptomen efter vaccineringen. Vaccineringstäckningen i åldersgruppen var 70 %. Risken för insjuknande i narkolepsi uppskattades i ett retrospektivt "cohort study design". Den huvudsakliga uppföljningstiden fastställdes enligt ett på förhand skrivet undersökningsprotokoll till 1.1.2009 - 16.8.2010. Avgränsningen av uppföljningstiden till augusti 2010 gjordes av hänsyn till ifall uppståndelsen av narkolepsisignalen skulle ha ökat benägenheten för diagnosticering, och därmed kunnat orsaka förvillning. [...]

Förekomsten av sjukdomen räknades genom att dela antalet fall med uppföljningstiden. De ovaccinerades uppföljningstid bestod av alla de uppföljdas tid före vaccineringskampanjen samt de ovaccinerades tid efter kampanjen. Uppföljningstiden för de vaccinerade räknades efter tiden för vaccineringen. Definierat på detta sätt var framträdandet av narkolepsi under uppföljningstiden 9.2 gånger så stor jämfört med icke vaccinerade (95 %:s konfidensintervall 4.5-21.4). Den observerade ökningen av förekomsten efter vaccinering är betydande, även om resultatet bör ses som preliminärt, eftersom det för en del av fallen inte finns tillräcklig tillgänglig information för att fastställa tidpunkten för när symptomen börjat."

Jag kan tyvärr inte garantera korrektheten.

Edit: lade till ett betydelsefullt "o".

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 01 feb 2011, 23:16

Meanderdahl skrev:Det är vanskligt, för jag är lika trött som oinsatt, men jag försöker mig på en översättning av ett par stycken:[...]
Jag kan tyvärr inte garantera korrektheten.
Tack! Det förklarar saken, eftersom de räknat med olika tidsintervall för vaccinerade och ovaccinerade. Och beräknat incidens per tid.

När var kampanjen?

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inlägg av Meanderdahl » tis 01 feb 2011, 23:23

micke.d skrev:
LasseA skrev: Mja, jag tror de helt enkelt har räknat på antalet insjuknade i gruppen vaccinerade och jämfört den med samma siffror för ovaccinerade. Jag kan inte finska men enligt deras siffror har 627120 barn mellan 5-19 vaccinerats, varav 54 insjuknade och i den ovaccinerade gruppen är motsvarande siffror 924845 och 8 (hittar inte exakt siffra, räknade 62-54). Detta ger en risk på 8,6E-5 för vaccinerade att insjukna och 8,65E-6 för ovaccinerade. Det ger nästan 10 ggr högre risk för insjuknande i narkolepsi hos vaccinerade jämfört med ovaccinerade. Siffrorna jag får fram är dock inte exakt de som de använt i beräkningen där de får fram ca 9 ggr ökad risk, de använder ett litet annat åldersspann (4-19) och en annan tidsperiod.
Något är skumt här. Det talades ju om att 70% var vaccinerade i det svenska referatet som länkats till tidigare. 627120 av 924845 är strax under 70%. Är du säker på att siffrorna är som du beskriver?
hmm... siffrorna stämmer med tabellen i rapporten, och blir ju till 68 %. I den skrivna texten används ändå enbart 70 %. Märkunderligt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 01 feb 2011, 23:35

Meanderdahl skrev:
micke.d skrev:
LasseA skrev: Mja, jag tror de helt enkelt har räknat på antalet insjuknade i gruppen vaccinerade och jämfört den med samma siffror för ovaccinerade. Jag kan inte finska men enligt deras siffror har 627120 barn mellan 5-19 vaccinerats, varav 54 insjuknade och i den ovaccinerade gruppen är motsvarande siffror 924845 och 8 (hittar inte exakt siffra, räknade 62-54).
hmm... siffrorna stämmer med tabellen i rapporten, och blir ju till 68 %. I den skrivna texten används ändå enbart 70 %. Märkunderligt.
Men stämmer det att 627120 är antalet vaccinerade och 924845 är antalet ovaccinerade, som LasseA skrev?

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inlägg av Meanderdahl » tis 01 feb 2011, 23:42

Oj, nej det gör det ju inte. 924845 är alltså populationen (åldersgruppen 5-19). 627120 är antalet vaccinerade i samma grupp.

LasseA

Inlägg av LasseA » ons 02 feb 2011, 08:10

micke.d skrev:Men stämmer det att 627120 är antalet vaccinerade och 924845 är antalet ovaccinerade, som LasseA skrev?
Eh, näe det gör det ju inte såklart. Glöm mina förvirrade räkneövningar, var nog lite för trött för att försöka ge mig på sånt igår kväll...

biitar

Inlägg av biitar » ons 02 feb 2011, 08:12

Läste runt lite ... Är det inte lite missvisande om man räknar in folk som fått diagnos av narkolepsi under ett tidsspannet från en dag fram till åtta månader efter vaccineringstidpunkt?

Hur snabbt tar det att göra en diagnos för narkolepsi? Hur snabbt får man tid? Känns lite, att om finska sjukvården är som den svenska, så tar det några veckor/en tid innan man får en sådan utredning? Så det skulle vara intressant att få veta hur en narkolepsi-utredning går till samt hur lång tid det tar att få tid för en utredning samt hur lång tid en utredning tar.

En annan faktor som vore intressant att få veta, är om man kan se någon ökning av narkolepsi i samband med en ökning av vaccinerade, eller om ökningen av narkolepsi ej följer ökningen av vaccinerade. Om en majoritet av fallen uppstod när antalet vaccinerade fortfarande var lågt, så gör väl det att sambandet mellan vaccin och narkolepsi är svagare?

Användarvisningsbild
walla
Kontakt:

Inlägg av walla » ons 02 feb 2011, 09:20

biitar skrev:Läste runt lite ...

Hur snabbt tar det att göra en diagnos för narkolepsi?
Enligt amerikanska Department of Human Health & Services kan det ta uppemot 10 - 15 år för att diagnosera narkolepsi.

M_J
Avstängd

Inlägg av M_J » ons 02 feb 2011, 10:02

Det är väl egentligen inga konstigheter eller något att förvånas över. Att vaccinet kunde orsaka narkolepsi och andra autoimmuna sjukdomar varnades det ju för redan innan vaccineringen. När man svänger ihop vaccin snabbt så använder man ju mer skvalen än när man tar tid på sig och skvalen orsakar olika autoimmuna sjukdomar, särskilt narkolepsi. Det är ju väl känt från andra snabbt uppkomna vaccin som t.ex. mjältbrandsvaccinet som användes under gulfkriget.

Det var väl just det som kritikerna av vaccineringskampanjen reagerade mot, att man använde ett ganska farligt vaccin mot en ovanligt lindrig influensa. En vanlig säsongsinfluensa dödar ju ca 1000 personer medan svininfluensan beräknat på andra jämförbara länder som redan haft sjukdomen borde ha dödat under 10 personer. Att ge 50 personer narkolepsi för att rädda huvuddelen av 1000 personer skulle kunna vara värt risken, men att ge 50 barn narkolepsi för att rädda huvuddelen av 10 personer ur andra grupper är ju inte ett moget risktagande.

Det jag tycker är mest uppseendeväckande är ju att folk som vaccinerat sina barn nu börjar klaga på att de skulle ha lurats att vaccinera barnen. Det var ju helt öppna uppgifter och innan man sprutar in saker i blodet på sina barn så borde man ju själv ta reda på anledningar och risker.

Brynolf

Inlägg av Brynolf » ons 02 feb 2011, 11:19

Säg att 70% av befolkningen är vaccinerade, och 52 av 60 dvs ~87% av barnen är vaccinerade så finns ju en överrepresentation av vaccinerade barn i de som insjuknade i narkolepsi. Sannolikheten att vi skulle få en sådan stor eller större överrepresentation av ren slump är 1 på 204, dvs ett p-värde på 0.0048. Jag måste säga att detta är en rätt stor sannolikhet med tanke på vilka slutsatser som dras av studien. När dessutom detta eventuella samband bara hittats i finland, island och sverige men inte i övriga europa känns det ännu osäkrare. Jag har inte sett några data från island, men finländska nyheter säger att man fann en ökning både hos vaccinerade och ickevaccinerade barn där, så kopplingen till vacciner verkar ännu mer osannolikt... nån som vet mer?

Skriv svar