Om begreppet klimatförnekare

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
fosfolipid

Om begreppet klimatförnekare

Inlägg av fosfolipid » tor 31 mar 2011, 12:38

Lena Krantz skrev: Ingen förnekar heller klimatet så vad menar ni med det?
/raggadish

Okej, jag har en till: Varför springer det omkring en massa brudar som kallar sig lesbiska trots att de aldrig ens varit i grekland?

What's up with that?
Well, it is out there, it's out there now, lurking like a big hairy rapist at a coach station.
//per

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Re: UI om bla Nordin och Karlén: "Lobbyism för rymliga samve

Inlägg av Lena Krantz » tor 31 mar 2011, 12:51

pwm skrev:
Lena Krantz skrev:Vad menar ni med
"Flera forskare i ett gemensamt upprop mot klimatförnekare:"
Du tror inte det är debattredaktionen som skrivit det där?
Lena Krantz skrev:Ingen av er är väl klimatforskare men här förvillas ju läsaren att tro att ni är det?
Skribenternas professionella status framgår mycket tydligt för den som kan läsa.
Lena Krantz skrev:Ingen förnekar heller klimatet så vad menar ni med det?
:x
Du är alltså inte bekant med begreppet?
Jag är väldigt bekant med begreppet med det innebär ju inte att jag accepterar det.

:lol:
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/

Thomas P

Re: Om begreppet klimatförnekare

Inlägg av Thomas P » tor 31 mar 2011, 13:46

Peter Stilbs har i inlägg på TCS visat att han är klimatförnekare i ordets bokstavliga betydelse. Han anser att i och med att variationer i temperatur från tid till annan på en viss plats är så stora är små skillnader i medeltemperatur (dvs klimat) helt meningslöst att tala om.

Olle H

Inlägg av Olle H » tor 31 mar 2011, 15:18

Ordet klimatförnekare betyder inte "någon som förnekar att det existerar ett klimat", utan "någon som förnekar stora och viktiga delar av den klimatvetenskapliga kunskapsmassan".

Jag kan för övrigt berätta att jag minst två gånger haft följande konversation (fritt återgiven ur minnet) med gamle vännen Sten Kaijser, medlem i Stockholmsinitiativet.

OH: [bla bla bla] klimatförnekare [bla bla]

SK: Klimatförnekare är ett så urbota löjligt ord - ingen förnekar väl att det existerar ett klimat! Själv kallar jag mig klimatskeptiker.

OH: Ojdå, Sten, betyder det att du är skeptisk till att det existerar ett klimat?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 31 mar 2011, 17:12

Det är även en fördelaktig term av många anledningar:

- den knyter ihop debattekniken hos dessa grupper med andra former av denialism och ger ett helhetsperspektiv över pseudovetenskapens metoder i samhället.
- den gör tydligt skillnad mellan inomvetenskaplig debatt om hur människopåverkande klimatförändringar sker med den sociala pseudovetenskapliga debatten kring om människopåverkande klimatförändringar sker
- den hjälper till att motverka den olyckliga associationen mellan termen (vetenskaplig) skepticism och pseudovetenskapliga positioner.

etc.

Mycket av detta har givetvis påpekats av många, inklusive OH, men är värt att nämna en gång till.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 31 mar 2011, 17:40

Begreppet "klimat" är ju ändå bara en social konstruktion. Eller hur?
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » tor 31 mar 2011, 20:29

Olle H skrev:Ordet klimatförnekare betyder inte "någon som förnekar att det existerar ett klimat", utan "någon som förnekar stora och viktiga delar av den klimatvetenskapliga kunskapsmassan".

Jag kan för övrigt berätta att jag minst två gånger haft följande konversation (fritt återgiven ur minnet) med gamle vännen Sten Kaijser, medlem i Stockholmsinitiativet.

OH: [bla bla bla] klimatförnekare [bla bla]

SK: Klimatförnekare är ett så urbota löjligt ord - ingen förnekar väl att det existerar ett klimat! Själv kallar jag mig klimatskeptiker.

OH: Ojdå, Sten, betyder det att du är skeptisk till att det existerar ett klimat?
Själv kallar jag mig klimathotsskeptiker och tycker att det är lämpligt att jag får definera mig själv.

Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 31 mar 2011, 20:54

Lena Krantz skrev:Själv kallar jag mig klimathotsskeptiker och tycker att det är lämpligt att jag får definera mig själv.
Problemet är att du inte tillämpat samma skepticism på de källor du använder som du anser stödjer din position som du hävdar dig tillämpa på den etablerade vetenskapen. Du är med andra ord en slags pseudoskeptiker.

Det är inte alltid lämpligt för personer att definiera sin egen position då de kan vara så insyltade att de inte kan se hur det egentligen förhåller sig.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » tor 31 mar 2011, 20:59

Moridin skrev:
Lena Krantz skrev:Själv kallar jag mig klimathotsskeptiker och tycker att det är lämpligt att jag får definera mig själv.
Problemet är att du inte tillämpat samma skepticism på de källor du använder som du anser stödjer din position som du hävdar dig tillämpa på den etablerade vetenskapen. Du är med andra ord en slags pseudoskeptiker.

Det är inte alltid lämpligt för personer att definiera sin egen position då de kan vara så insyltade att de inte kan se hur det egentligen förhåller sig.
Vad är det för källor du menar att jag har använt mig av och som inte skulle vara etablerad vetenskap?

och då kan jag väl kalla dig för alarmist då eller?
:mrgreen:

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 31 mar 2011, 21:16

Var det inte "katastrofal klimathotsskeptiker" du var?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » tor 31 mar 2011, 21:21

piotrr skrev:
Var det inte "katastrofal klimathotsskeptiker" du var?
Nu var du nästan rolig (jag menar det)..

Men visst om du skall försöka översätta CAGW till svenska men jag tror vi låter det vara.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 31 mar 2011, 22:23

Så det var det, ändå. Det är ju inte konstigt att du har något emot när någon annan kallar dig och de dina för "klimatförnekare" men det blir ännu konstigare om du själv skall ändra åsikt om vad ni skall kallas. Då får det bli klimatförnekare. Det är kortare, alla vet vilka som menas och ibland råkar ni till och med använda det om er själva av bara farten.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » tor 31 mar 2011, 22:30

piotrr skrev:Så det var det, ändå. Det är ju inte konstigt att du har något emot när någon annan kallar dig och de dina för "klimatförnekare" men det blir ännu konstigare om du själv skall ändra åsikt om vad ni skall kallas. Då får det bli klimatförnekare. Det är kortare, alla vet vilka som menas och ibland råkar ni till och med använda det om er själva av bara farten.
Nope, "klimatförnekare" duger som sagt var inte men du får själv välja om du vill köra svenskt (klimathotsskeptiker) eller engelskt (CAGW).
:twisted:

Användarvisningsbild
fosfolipid

Inlägg av fosfolipid » fre 01 apr 2011, 19:41

Lena Krantz skrev:
piotrr skrev:Så det var det, ändå. Det är ju inte konstigt att du har något emot när någon annan kallar dig och de dina för "klimatförnekare" men det blir ännu konstigare om du själv skall ändra åsikt om vad ni skall kallas. Då får det bli klimatförnekare. Det är kortare, alla vet vilka som menas och ibland råkar ni till och med använda det om er själva av bara farten.
Nope, "klimatförnekare" duger som sagt var inte men du får själv välja om du vill köra svenskt (klimathotsskeptiker) eller engelskt (CAGW).
:twisted:
Skeptiker är det lätt att kalla sig:

http://www.religiousintelligence.org/ch ... -sceptics/
http://forums.randi.org/showthread.php?t=103094
http://www.facebook.com/topic.php?uid=2 ... topic=6501
Well, it is out there, it's out there now, lurking like a big hairy rapist at a coach station.
//per

Låst