Nils-Axel Mörners titel

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » ons 12 dec 2007, 02:15

Billy Kropotkin skrev:
Lars A. skrev:Finns det någon titel efter professor? Är en svensk professortitel en garanti att personen kan sitt område?
Det finns ingen "högre" titel som är koppad till vetenskaplig kompetens.
Docent är den högsta titeln som har med kompetens att göra. För att bli docent utvärderas ens vetenskapliga produktion och ens undervisningskompetens. För att få vara huvudhandledare för doktorander måste man vara docent. Som någon skrev ovan, professor är däremot en tjänstetitel.

Jag skulle förresten inte lita alltför mycket på den där svensk-engelska ordlistan. De anger forskarassistent som "research assistant". Men i USA har det en mycket specifik betydelse, nämligen den tjänst som doktorander innehar om de får betalt för forskning. Vad det egentligen motsvarar i USA är "assistant professor" eller "junior faculty".

Användarvisningsbild
h

Inlägg av h » mån 17 dec 2007, 00:39

En sökning på SU:s hemsida ger 3 träffar på Mörner. Han titulerades rådsdocent i ett dokument 1998. De andra träffarna verkade handla om James Randi.

Dennis
Kontakt:

Re: Nils-Axel Mörners titel

Inlägg av Dennis » tor 22 okt 2009, 15:02

Jag hittade ingen annan tråd som handlar om Mörner specifikt, så jag slänger in ett citat jag hittade i en artikel.
In the debate, Richard Courtney spoke first for the opposition. A lifelong “big coal” man, he appears to have modelled his public speaking on end-of-the-pier comedians. He was outdone, however, for bravura nuttiness by Nils-Axel Morner, a Swedish geologist who played up to his audience so outrageously that one almost wondered at the absence of balloon animals.
Det här är ingen signatur.

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » tor 22 okt 2009, 21:04

På andra delar av det härninga intenätet är han stor hjälte.

Användarvisningsbild
Bjurholmsplan

Inlägg av Bjurholmsplan » fre 23 okt 2009, 05:16

Är han släkt med den legendariska Sophie Mörner?
under the rotunda if it's raining

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 23 okt 2009, 08:57

ErikS skrev:På andra delar av det härninga intenätet är han stor hjälte.
Han är populär också hos i alla fall en riksdagsman. ("2009-10-21 Dagens klimatfundering" Jag ser inte hur man kan länka direkt till enstaka inlägg på den bloggen).

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » ons 15 jun 2011, 06:54

Nu dök han upp i P1, som en ostoppbar pratkvarn och samarbetsman med Bob G Lind.
Striden om Ales stenar i Skåne trappas upp. I dag presenterar den kontroversielle privatforskaren Bob Lind vad han menar är nya bevis för att den berömda stensättningen på Österlen är en solkalender från bronsåldern. Den gängse bilden är annars att Ales stenar är en betydligt nyare begravningsplats. Samtal med Nils-Axel Mörner, docent i geologi, som samarbetar med Bob Lind, och Marie Holmström, turistchef i Ystad, kl 7.39.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Olofd

Inlägg av Olofd » tis 21 jun 2011, 20:15

Dennis skrev:Jag hittade ingen annan tråd som handlar om Mörner specifikt, så jag slänger in ett citat jag hittade i en artikel.
In the debate, Richard Courtney spoke first for the opposition. A lifelong “big coal” man, he appears to have modelled his public speaking on end-of-the-pier comedians. He was outdone, however, for bravura nuttiness by Nils-Axel Morner, a Swedish geologist who played up to his audience so outrageously that one almost wondered at the absence of balloon animals.
Jag har hört/sett ett föredrag med Mörner på en geovetarkonferens, innan jag gick med i VoF (jag tror faktiskt att jag hittade VoF genom att söka på mer information om denne karl). Han är väldigt karismatisk, men hans Powerpoint fick mig att tänka på Timecube. Jag och min kamrat fick gå ifrån föredraget innan frågestunden tog slut, eftersom vi höll på att bryta ihop totalt av skratt.

Dennis
Kontakt:

Inlägg av Dennis » lör 03 dec 2011, 12:17

George Monbiot skriver om Mörner, bland annat så citeras Martin Rundkvist.

Edit: Eller snarare, Mark Lynas i Monbiots blogg.
Det här är ingen signatur.

Skriv svar