ZandCell - stamceller som kvacksalveri i Sverige

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Låst
RationalSceptic

ZandCell - stamceller som kvacksalveri i Sverige

Inlägg av RationalSceptic » mån 11 jul 2011, 14:45

Jag är ny här, och vill uppmärksamma om ett ämne jag inte funnit bland trådarna. Det här är relativt nytt, och mycket oroande. Fenomenet är "stamcells turism", och det är något vi finner växande i Sverige. Istället för att beskriva temat i generella termer, vill jag visa med exempel.

.... möt Michael Zand, a.k.a. Ali Zand:
http://www.youtube.com/watch?v=KhJjY2LAnJQ

företaget ZandCell ligger beläget i Halmstad, och med lite eftersökning i företagsregistret finner man att det har 0 anställda
http://www.121.nu/onetoone/sokresultat. ... ldel=&ort=),

ZandCell har högsäte bland ett bostadsområde för studenter i Halmstad. Man undrar vilken fascinerande forskning på att bota cancer som görs där, och vad som egentligen finns i injektionerna som utgör "vården" (jag antar det är injektioner, då det är så vanligtvis med stamcells behandling).

Mikael Zand är en intressant person. Han har suttit som komunfullmäktige i Halmstad, för Sverige demokraterna *snip*.

ändock sitter hemsidan där, företaget är aktivt, och jag antar att cancer sjuka personer som är i desperat tillstånd åker dit från andra ställen i världen. Det är ledsamt, oroande och mycket omoraliskt.

Jag är för trött, och sett för mycket sånt här för att bli arg. Att sådana saker får lov att ske :(

hemsidan är zandcell.com
Senast redigerad av 2 devadatta, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: ändrat rubrik & tagit bort text
Being a sceptic is not about what beliefs I hold, but how I acquire them.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Stamceller som kvacksalveri i Sverige.

Inlägg av Moridin » mån 11 jul 2011, 17:13

Om man injicerar embryonala stamceller bara så där i en vuxen individ kan bilda ett teratocarcinom, vilket är en tumör som innehåller differentierade celler. Det finns kvacksalvare som använder sig av icke-evidensbaserade metoder.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 11 jul 2011, 18:51

Det har inte gått så bra för Alfred Sapse "senior advisor", hittar inget om resultatet av rättegången så den kanske inte är avgjord än.
http://healthcarenewsblog.com/alfred-sa ... cell-scam/
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 11 jul 2011, 19:03

Det knäppaste i stamcellskvackandet var nog ett reportage i Läkartidningen 2007, helt blåögd reklam för en klinik i Kina. Alla varningssignaler var där men inte en antydan att reportern fattade. "Vi har inte tid med forskning, vi behandlar patienter" :banghead:
There is no spoon.

RationalSceptic

Inlägg av RationalSceptic » mån 11 jul 2011, 22:37

Är inte bara detta det värsta hitintills? Homeopatiska och andra nonsense kurer gör inte intrång på gedigen forskning... (när den försökt göra det har den blivit ordentligt nertryckt i den skamvrå den hör hemma). Här talar vi om ett forsknings område som utnyttjas för att ge kvacksalvare auktoritet... stam-cells forskning i sig får lida, för att inte tala om de desperata dödsjuka som luras.

Det kan inte.... får inte... vara lagligt att göra så här!

vid närmare sökning efter detta, fann jag ett forum för cancersjuka, där det verkar som att Michael Zand har aktivt spammat sjuka. Det gör det bara värre i min mening:

http://sci.rutgers.edu/forum/showthread.php?t=107303

jämför ZandCells så kallade patient "Allen Johnsson", med:

http://rave.beike.ch/de/20060817175/Gerald-Allen.html

Kanske är jag bara blåögd, men jag trodde att det fanns striktare regler i Sverige än i Kina för sånt här.

(obs. materialet är inte från zandcells hemsida, utan från CareCure forums, där det påståss att zandcell har spammat dem).
Being a sceptic is not about what beliefs I hold, but how I acquire them.

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » tis 12 jul 2011, 12:33

RationalSceptic skrev:företaget ZandCell ligger beläget i Halmstad, och med lite eftersökning i företagsregistret finner man att det har 0 anställda
http://www.121.nu/onetoone/sokresultat. ... ldel=&ort=),
Ändamål:
Aktiebolagets verksamhet skall vara att bedriva forskning inom bioteknik, handel med livsmedel, tobak, alkohol, mediciner, hälsokost och skönhetsprodukter, produktion av musik och nöjen, konsultverksamhet inom kroppsvård, restaurang, säkerhet, investeringar och företagsorganisation, handel med värdepapper, handel med och förvaltning av fastigheter, samt idka därmed förenlig verksamhet.
Snygg blandning :)
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Re: Stamceller som kvacksalveri i Sverige

Inlägg av MartinR » lör 16 jul 2011, 08:39

Zand hotar att polisanmäla VoF för förtal om inte denna forumtråd raderas. Styrelsen har svarat honom att vi inte tänker radera något och att vi inte uppskattar rättshaveristiska hotelser.

http://www.vof.se/blogg/kritiserade-zan ... isanmalan/

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 16 jul 2011, 08:48

Martin Rundqvist är en av mina stora idoler.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 16 jul 2011, 09:19

Jag tycker att denna tråd visar vilket existensberättigande VoF verkligen har. Vem skulle du våga köpa medicinsk vård av, om du inte litar på "big pharma"? Michael Zand är inte bara kvacksalvare och sverigedemokrat, han är rättshaverist också. Om detta är ett av alternativen som alt.med.rörelsen erbjuder, tycker jag att det verkar som att man skyr forskning som pesten. Bra trådöppning, bra replik på bloggen.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » lör 16 jul 2011, 09:28

MartinR skrev:Zand hotar att polisanmäla VoF för förtal om inte denna forumtråd raderas. Styrelsen har svarat honom att vi inte tänker radera något och att vi inte uppskattar rättshaveristiska hotelser.

http://www.vof.se/blogg/kritiserade-zan ... isanmalan/
Åh, det är bara att tacka för passningen, hot om rättsligande ingripanden och anklagelser vilandes på lösan zand är utmärkt sätt att maximera exponeringen för kritiken.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » lör 16 jul 2011, 09:51

smiskos skrev:Åh, det är bara att tacka för passningen, hot om rättsligande ingripanden och anklagelser vilandes på lösan zand är utmärkt sätt att maximera exponeringen för kritiken.
Torbjörn Sassersson är måhända hans rådgivare.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
thommym

Inlägg av thommym » lör 16 jul 2011, 10:33

Moridin skrev:Det finns kvacksalvare som använder sig av icke-evidensbaserade metoder.
Undrar om det finns kvacksalvare som använder sig av evidensbaserad metoder? :P
--
"Écrasez l'infâme"

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » lör 16 jul 2011, 10:37

Underlig typ den där Michael Zand. Hittade den här några år gamla bloggposten som berättar om en del andra turer kring denna person, t.ex skryt om höga fiktiva inkomster i media, och visar på att det här snacket om stamcellsterapi inte är något nytt.

Tommys Tankar - Underlig moderat i Halmstad blir Sverigedemokrat

Tillägg: Kolla kommentarerna, någon som skriver under som Michael Zand skryter vitt och brett om företagets verksamhet, t.ex att de "9 personer i bolaget, varav de flesta är medicinska doktorer/professorer." och deltagit på fashionabel konferens i Las Vegas samt att de "ligger minst 5 år före många andra inom forskningen på stam celler"
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 16 jul 2011, 11:04

Pär C skrev:
smiskos skrev:Åh, det är bara att tacka för passningen, hot om rättsligande ingripanden och anklagelser vilandes på lösan zand är utmärkt sätt att maximera exponeringen för kritiken.
Torbjörn Sassersson är måhända hans rådgivare.
Nu var du kanske inte så allvarlig :-) men Zand har rättat in sig i den rättshaveristiska nischen. Han för väsen högt och lågt, som när han gick med i SD för att sedan kunna smälla igen dörren efter sig, "smygrasister" var de minsann! "VoF har alltså förmodligen inte skäl att känna sig särskilt utvald i detta sammanhang", som sagt.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » lör 16 jul 2011, 11:51

Imponerande dock att han wallraffade inom SD och upptäckte att de är rasister. Häpnadsväckande!

Låst