"Back on track"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Re: "Back on track"

Inlägg av pax » fre 13 nov 2009, 17:13

Pallas skrev:
pax skrev:
Pallas skrev:Nå, hur ska jag göra? Ska jag köpa ett par (dyra) BoT-benskydd till min häst eller ej?
Inte om det finns billigare kvalitativa alternativ. Hästen bryr sig nog knappas i alla fall. Jag skulle inte vilja stödja företaget...
Jag vet inte om det finns någon motsvarighet, faktiskt. Kanske någon annan vet?
Vanliga benskydd finns ju. Det avr så jag menade. Du kan nog inte finna något benskydd med de egenskaper som BoT tillskriver sinda produkter för att det helt enkelt inte finns. Värme dock som ökar blodcirkulationen kan du få av andra benskydd i värmande material=)

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » lör 14 nov 2009, 02:44

pax skrev:Vanliga benskydd finns ju. Det avr så jag menade. Du kan nog inte finna något benskydd med de egenskaper som BoT tillskriver sinda produkter för att det helt enkelt inte finns. Värme dock som ökar blodcirkulationen kan du få av andra benskydd i värmande material=)
Jag kan ju alltid blistra! ;-)
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » lör 14 nov 2009, 03:02

Pallas skrev:
pax skrev:Vanliga benskydd finns ju. Det avr så jag menade. Du kan nog inte finna något benskydd med de egenskaper som BoT tillskriver sinda produkter för att det helt enkelt inte finns. Värme dock som ökar blodcirkulationen kan du få av andra benskydd i värmande material=)
Blistra?=)

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » lör 14 nov 2009, 03:27

pax skrev:
Pallas skrev:
Blistra?=)
Kladda på liniment och sedan linda utanpå. Blier så varmt att hästen får brännskador = ökad blodcirkulation. Eller ja, det var tanken iaf. Mycket vanligt bland travfolk förr, nu är det klassat som djurplågeri, tack och lov.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » lör 14 nov 2009, 04:08

Aha, blää. Det låter en smula otrevligt... En del människor är bara onda :nervous:

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tor 22 sep 2011, 11:36

Pallas skrev:Nå, hur ska jag göra? Ska jag köpa ett par (dyra) BoT-benskydd till min häst eller ej?
Jag mailade lite med en herre på företaget och fick en gullig liten studie som omfattade tio hästar mailad till mig. Naturligtvis hade utförarna varit skeptiska innan men blivit förvånade över att produkten fungerat så bra. Sen hände det visst något som gjorde att studien inte kunde publiceras. Stackarna som sedan skulle sälja produkten hade inte resurser till att försöka upprepa studien så de satsade på marknadsföring istället. I vilken de inte anses kunna använda studien. Man styrker bevisföringen med auktoritetsargument och misstänksamhet emot mig. Klart BoT fungerar!

Jag kan maila den till dig om du vill. Jag vet inte om jag får lägga upp den och länka. (Det kanske någon annan kan svara på? Jag skrev ju till dom som konsument.)

skogaliten

Inlägg av skogaliten » tor 22 sep 2011, 14:51

pax skrev:
Jag mailade lite med en herre på företaget och fick en gullig liten studie som omfattade tio hästar mailad till mig. Naturligtvis hade utförarna varit skeptiska innan men blivit förvånade över att produkten fungerat så bra. Sen hände det visst något som gjorde att studien inte kunde publiceras. Stackarna som sedan skulle sälja produkten hade inte resurser till att försöka upprepa studien så de satsade på marknadsföring istället. I vilken de inte anses kunna använda studien. Man styrker bevisföringen med auktoritetsargument och misstänksamhet emot mig. Klart BoT fungerar!

Jag kan maila den till dig om du vill. Jag vet inte om jag får lägga upp den och länka. (Det kanske någon annan kan svara på? Jag skrev ju till dom som konsument.)

BoT produkter används frekvent och okritiskt i hästvärlden. Liksom homeopatiska preparat, gamla huskurer (vissa vettiga, andra helknasiga), allehanda skumma fodertillskott, djurpratare, strassermetoden för verkning m.m. Detta gäller också andra djur än hästar och hundar.

Här finns ett enormt arbetsfält för skeptikern.

Vi kanske skulle ha en särskilt tråd för just "husdjur" (jag har ju liksom inte hästarna inne i bostadshuset precis) och allehanda märkliga behandlingar och skumma produkter?

Angående just BoT, så tycker jag nog att flera av deras produkter är ur ett användningsperspektiv (alltså sätta på, ta av, sitta bra och bekvämt för djuret osv) är mycket bra utformade, även hållbarheten är god. Enbart detta skulle kunna få mig att välja t.ex. deras benskydd istället för att linda 4 ben med paddar flera gånger om dagen...
Men grejen med IR-värme och att det skulle fungera har jag inte sett spår av i min närhet.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » tor 22 sep 2011, 15:28

Jag har också undrat, ännu inte läst tråd.

Också funderat över en annan sak. De skriver på hemsidan att trav för hästar är mer slitsamt än galopp. Har letat men inte hittat uppgiften någon annanstans på nätet. Jag skulle gärna vilja hålla med :mrgreen: men undrar då varför ridlärare är så fruktansvärt travnödiga, man får inte ens skritta ifred än mindre galoppera för de flesta (som är utbildade av ridsportsförbundet).

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tor 22 sep 2011, 20:49

Tack för ditt engagemang, pax!

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » tor 22 sep 2011, 21:08

Grävling skrev:Jag skulle gärna vilja hålla med :mrgreen: men undrar då varför ridlärare är så fruktansvärt travnödiga, man får inte ens skritta ifred än mindre galoppera för de flesta (som är utbildade av ridsportsförbundet).
Är det inte så att dressyr-kunniga ridlärare vill att eleverna ska trava för att det kräver så mycket kontroll att trava snyggt? Så har jag tänkt i alla fall. Hm.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tor 22 sep 2011, 22:07

Har gett herrn på kundtjänsten lite svar på tal och funderar nu på hur jag ska fortsätta med det här. Har velar uppmärksamma BoT länge då det säljs överallt och rekommenderas av så väldigt många auktoriteter.

Djurflummet är rena rama guldgruvan för en debattsugen skeptiker. Veterinärpraktiker som samarbetar med homeopater, novafoner som krängs i samarbete med stora djurkliniker, och inte minst: kvasietologiska villfarelser gällande både häst och hund (och säkert typ ödlor också för den delen). Det senare resulterar ju för fan i att hundar misshandlas i tv som underhållning!

Seriöst: Någa som vill slå ihop sig och röra runt i grytan lite? Jag har många idéer och ett skapligt nätverk att nyttja.

Edit: Och starta en djurtråd skogaliten! Eller var det djurkategori du menade? Den här tråden finns ju annars men det börjar ju knasigt.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tor 22 sep 2011, 22:31

För er som inte är isnöade på djur kan jag tala om att det skulle gynna er också. Det skulle sannolikt generera en del action här inne :wink: Det är väldigt lågt till tak på det stora hundforumet på vovve.net. Har för mig att man inte ens får diskutera Cesar Millan längre. Har i alla fall sett att moderatorerna är väldigt snabba på att gå i och bryta de gånger jag kikat in som hastigast. Vet inte hur det är på Bukefalos.

Hur som helst skulle alla som blir sugna på diskussion om saker som inte rör hund (direkt) behöva leta sig någon annan stans för att lufta sina åsikter. I skrivande stund är det över 400 besökare på det forumet samtidigt. Över 200 medlemmar. Halv tolv på natten!

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tor 22 sep 2011, 23:49

pax skrev:För er som inte är isnöade på djur kan jag tala om att det skulle gynna er också. Det skulle sannolikt generera en del action här inne :wink: Det är väldigt lågt till tak på det stora hundforumet på vovve.net. Har för mig att man inte ens får diskutera Cesar Millan längre. Har i alla fall sett att moderatorerna är väldigt snabba på att gå i och bryta de gånger jag kikat in som hastigast. Vet inte hur det är på Bukefalos.

Hur som helst skulle alla som blir sugna på diskussion om saker som inte rör hund (direkt) behöva leta sig någon annan stans för att lufta sina åsikter. I skrivande stund är det över 400 besökare på det forumet samtidigt. Över 200 medlemmar. Halv tolv på natten!
Jag är inte så intresserad av ämnet även om jag har hund. Men jag har märkt att den där Cesar Millan har en gudastatus som är lika känslig att ifrågasätta som Jesus i Pingstkyrkan. Jag kände en halvflummig tjej som jag tyvärr brutit bekantskapen med nu som praktiserade hans irrläror på sin lilla hund. Inte den "pedagogik" jag skulle utöva mot ett djur jag tycker om. Det finns helt klart mycket skit att punktera på det här området också.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » fre 23 sep 2011, 00:09

skunkjobb skrev:Jag är inte så intresserad av ämnet även om jag har hund. Men jag har märkt att den där Cesar Millan har en gudastatus som är lika känslig att ifrågasätta som Jesus i Pingstkyrkan. Jag kände en halvflummig tjej som jag tyvärr brutit bekantskapen med nu som praktiserade hans irrläror på sin lilla hund. Inte den "pedagogik" jag skulle utöva mot ett djur jag tycker om. Det finns helt klart mycket skit att punktera på det här området också.
Precis! En jäkla guldgruva för skeptiker att ifrågasätta öppet. Han är som sagt multiflummig så det finns gobitar till alla... Det är riktigt roligt att debattera med CM-fans om just hundträningen. Jag har faktiskt omvänt väldigt många och då förmodligen på grund av det du beskriver: Få vill ju vara elaka mot sina darlings om det inte är nödvändigt. Just CM-fans upplever sig som goda pedagoger och tror sig vara rätt "mjuka". Dom tror sig ha ett kynologiskt perspektiv. Dom begriper sig inte på inlärning, vad bestraffning resulterar i, och dom har kunskapsmässigt råkat köpa på sig vidskepelse om att hundar vill klättra i rang med människor (på de mest besynnerliga vis).

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » mån 13 aug 2012, 20:03

**BUMP** av årsgammal tråd.

Har skrivit lite på min blogg om Back on Track. Tillför kanske inget nytt men var tvungen att skriva av mig efter att ha upptäckt att en hel vägg på apoteket var fylld av deras produkter, komplett med företagets beskrivningar av hur produkterna skulle fungera.

Verkar tyvärr gå som på räls för Back on Track, de omsätter 30.000.000 SEK om året.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Skriv svar