Börje Peratt på Wikipedia

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Börje Peratt på Wikipedia

Inlägg av Torbjörn S » tis 27 dec 2011, 09:47

Avknoppad från Wikipediaartiklar som skeptiker bör bevaka. /calle555

Varför har *snip* (identitetsspekulation) (Spito, *snip* (identitetsspekulation)) börja "styra upp" i faktaposten om Börje Peratt på Wikipedia?

http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6rje_Peratt

Majoriteten av moderatorer på Wikipedia som engagerat sig i posten anser att posten ska behållas.

Användarvisningsbild
calle555

Re: Börje Peratt på Wikipedia

Inlägg av calle555 » tis 27 dec 2011, 10:28

Torbjörn S skrev:Varför har *snip* (identitetsspekulation) (Spito, *snip* (identitetsspekulation)) börja "styra upp" i faktaposten om Börje Peratt på Wikipedia?
Själv brukar jag utgå från att folk som redigerar på Wikipedia vill skapa ett bättre uppslagsverk. Jag är inte ensam om den principen. "Förutsätt att andra har goda avsikter" är en officiell policy på svenska Wikipedia.

Jag tycker att Spitos två redigeringar av artikeln om Börje Peratt var korrekta, men tycker du annorlunda är du självklart välkommen att ändra i artikeln och/eller diskutera saken på artikelns diskussionssida.
Majoriteten av moderatorer på Wikipedia som engagerat sig i posten anser att posten ska behållas.
Det har till och med hållits en omröstning, så visst ska den vara kvar.

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » tis 27 dec 2011, 12:03

Torbjörn S skrev:Varför har *snip* (identitetsspekulation) (Spito, *snip* (identitetsspekulation)) börja "styra upp" i faktaposten om Börje Peratt på Wikipedia?
Jag tycker Börje Peratt definitivt är encyklopediskt relevant och bör ha en artikel på svenska Wikipedia. I utvecklandet av en sådan artikel månar jag WP:s policy om att artiklen ska vara skriven ur neutral synvinkel samt att artikelförfattare bör vara ytterst försiktig att redigera artiklar där de har ett eget intresse. Samtliga mina Börje Peratt-relaterade redigeringar kan kopplas till detta. Frågor på det?
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » tis 27 dec 2011, 13:50

*snip* Fortsatt identitetsspekulation. /calle555

Användarvisningsbild
korona

Inlägg av korona » tis 27 dec 2011, 14:27

Jag håller med om att artikeln bör finnas kvar, däremot bör kvalitén på texten ökas markant.

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » tis 27 dec 2011, 14:57

Torbjörn S skrev:*snip* Fortsatt identitetsspekulation. /calle555
Hej Torbjörn! Jag diskuterar gärna i sak Börje Peratt-artikeln och de redigeringar som jag har gjort i den. Gärna här, men kanske ännu hellre på artiklens diskussionssida. En förutsättning för en konstruktiv diskussion och för att jag därmed ska delta i den är att du håller dig on topic, kallar mig för mitt riktiga internetnamn: Spito och inte försöker outa mig. Man kan tycka vad man vill om internetanonymitet, men jag har valt den linjen och jag har själv, i konsekvensens namn, aldrig outat någon. Spitos gärning står för sig själv och det har aldrig varit en hemlighet att han är skeptiker och medlem i VOF. Så vänligen, respektera det.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

Alekanderu

Inlägg av Alekanderu » tis 27 dec 2011, 15:17

Varför diskuteras redigering av en specifik wikipedia-artikel på det här forumet? Med andra ord, varför finns den här tråden öht?

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 27 dec 2011, 18:49

Torbjörn - inser du inte att du beter dig fullkomligt galet? Du raljerar över hur skeptiker försöker tysta dig och de du för dagen stödjer, men det är ju du som är direkt otrevlig, bannar, raderar inlägg, leker stalker, publicerar privata uppgifter, gör nidsajter och publicerar långa listor över dina motståndares påhittade mentala och emotionella problem.

Märker du inte vilken bjälke du har i ditt eget öga? När jag sett hur skeptiker agerar i de forum där antiskeptiker finns brukar de vara väldigt konkreta och artiga - givetvis ifrågasättande, men de brukar slå knut på sig för att försöka vara trevliga och få fram sina åsikter på ett sjysst sätt. För många år sedan bannade du mig från ditt eget forum för att jag var för trevlig - du ansåg att det bara var ett lömskt trick för att vinna sympati och det visar väl din attityd till folk som säger dig emot.

Det här måste förgifta hela ditt liv.
Vakna upp, din stackars sate.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tis 27 dec 2011, 21:38

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » tor 29 dec 2011, 09:34

Spito skrev:Jag tycker Börje Peratt definitivt är encyklopediskt relevant och bör ha en artikel på svenska Wikipedia.
Jag är inklusionist och lägger därmed inklusionsribban mycket lågt. Men jag blir helt knäpp på det felaktiga bruket av ordet "relevant". Det är i själva verket en synonym till "vidkommande", och förutsätter ett trängre definierat sammanhang. När man pratar om bakning är mjöl relevant. Men eftersom en uppslagsbok handlar om allting i hela fucking universum så finns det ingenting om är irrelevant där. Bara mer eller mindre bemärkt.

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » tor 29 dec 2011, 09:41

MartinR skrev:
Spito skrev:Jag tycker Börje Peratt definitivt är encyklopediskt relevant och bör ha en artikel på svenska Wikipedia.
Jag är inklusionist och lägger därmed inklusionsribban mycket lågt. Men jag blir helt knäpp på det felaktiga bruket av ordet "relevant". Det är i själva verket en synonym till "vidkommande", och förutsätter ett trängre definierat sammanhang. När man pratar om bakning är mjöl relevant. Men eftersom en uppslagsbok handlar om allting i hela fucking universum så finns det ingenting om är irrelevant där. Bara mer eller mindre bemärkt.
Tja, det är gängse WP-terminologi att tala om artikeämnens encyklopediska relevans eller inte. Vill du ha andra termer så får du börja redigera och ändra i den här artikeln till att börja med.

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » tor 29 dec 2011, 16:39

Kolla historiken så får du se. :/

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 12 jan 2012, 06:26

Varför ska BP's sida vara där? För att han har jobbat med film, har en egen blogg, och har gett ut en bok (på eget förlag)? Jag har inte jobbat med film, men är ganska framgångsrik på andra områden, borde jag lägga upp min egen wp sida?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » tor 12 jan 2012, 17:03

Det är bortkastad wiki-energi att diskutera vilka sidor som skall finnas kvar. En wikisida tar nästan ingen plats på surven om den inte innehåller en skock högupplösta foton.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 12 jan 2012, 17:16

MartinR skrev:Det är bortkastad wiki-energi att diskutera vilka sidor som skall finnas kvar. En wikisida tar nästan ingen plats på surven om den inte innehåller en skock högupplösta foton.
Du har rätt.
Jag är väl aningen mer blygsam om min gärning på jorden, men det är kul att Börje har mer, låt oss säga, självförtroende.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Skriv svar