Är opartisk forskning möjligt?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
walla
Kontakt:

Inlägg av walla » tor 05 apr 2012, 13:02

Hej,

snabb fråga - och om det här har diskuterats tidigare, peka gärna mig till rätt ställe
(som jag dock inte direkt hittade med sök-funktionen).

Frågan gäller alltså: är det möjligt att uppnå totalt opartisk forskning, eller har alla
forskare en viss "vested interest" i hur just de väljer forskningsområdet, kriterier osv.

Om (som jag anar) totalt objektiv forskning inte är möjlig, finns det, eller borde det
finnas sätt att mäta partiskheten i forskning, eller är dagens full disclosure sätt att
agera tillräcklig?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Är opartisk forskning möjligt?

Inlägg av Moridin » tor 05 apr 2012, 14:13

Det är oklart vad som menas med "opartisk" för det kommer alltid finnas anledningar för varför forskaren valde just det området eller den studien etc.. Menar du "disinterestedness" ("objektiv")?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 05 apr 2012, 15:52

Om jag förstår vad du menar rät så är svaret nej även om "partisk" kanske är fel ord.

All forskning utgår ifrån ett subjektivt intresse för något. Detta är något kvalitativt och inte något kvantitativt. Det går inte att mäta. Jag tror att det är direkt skadligt för forskningen med förment "ointresserade" forskare.

Däremot går det att mäta/uppskatta hur partiska vi är i vår studie av det som intresserar oss.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 05 apr 2012, 17:33

Att mäta, eller ens uppskatta raden av partiskhet är nog svårt.

Den enda kvalitetssäkring som håller i längden är att forskning kan granskas. Inte bara resultat, utan också förutsättningar, antaganden, genomföranden, slutsatser. etc.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Thermal
Kontakt:

Inlägg av Thermal » tor 05 apr 2012, 18:05

VeVeN skrev:Att mäta, eller ens uppskatta raden av partiskhet är nog svårt.

Den enda kvalitetssäkring som håller i längden är att forskning kan granskas. Inte bara resultat, utan också förutsättningar, antaganden, genomföranden, slutsatser. etc.
Ingen produsent av t.ex. mjölk skulle komma på tanken att betala forskare för att utforska den eventuella skadligheten av denna dryck.

Det är priset att betala för forskning bekostad av icke publika medel. Resultatet blir bias även om det inte finns något att invända mot de enskilda forskningsrapporterna.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 05 apr 2012, 18:10

Thermal skrev:

Ingen produsent av t.ex. mjölk skulle komma på tanken att betala forskare för att utforska den eventuella skadligheten av denna dryck.

Det är priset att betala för forskning bekostad av icke publika medel. Resultatet blir bias även om det inte finns något att invända mot de enskilda forskningsrapporterna.
Då får nån annan finansiera sådan forskning. Sen så är det förstås fritt fram för vem som helst med kompetens och tid att kritiskt granska publicerade alster. Påkomna svagheter brukar drabba trovärdigheten kraftigt.

Thermal
Kontakt:

Inlägg av Thermal » tor 05 apr 2012, 19:32

VeVeN skrev:
Thermal skrev:

Då får nån annan finansiera sådan forskning. Sen så är det förstås fritt fram för vem som helst med kompetens och tid att kritiskt granska publicerade alster. Påkomna svagheter brukar drabba trovärdigheten kraftigt.
Nu skulle ju t.ex. en forskning på mjölk kunna handla om upptagninen av kalk men inte om de homogeniserade fettkulornas inverkan på tarmkanalen, laktosintolerans som förmodligen inte enabart är on/off, bakterietillväxt i förvarad mjölk eller inverkan av diverse medecinska preparat som ges korna. (Dessa exempel är på intet sätt påståenden utan produkter av min fantasi).

Således, resultatet av en forskning kan till synes vara invändrignsfritt utan att egentligen vara det!
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 05 apr 2012, 19:40

Förstår inte riktigt vad som menas. Men all forskning måste ju granskas av andra forskare och helst upprepas av dem för att kunna verifieras. Detta eftersom en enskild forskare kan göra en mängd fel och påverka forskningen negativt. Det som är objektivt är det som vi kan verifiera oberoende av vem som observerar - de bästa metoderna att nå detta är kollektiva.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 05 apr 2012, 20:10

Thermal skrev:Nu skulle ju t.ex. en forskning på mjölk kunna handla om upptagninen av kalk men inte om de homogeniserade fettkulornas inverkan på tarmkanalen, laktosintolerans som förmodligen inte enabart är on/off, bakterietillväxt i förvarad mjölk eller inverkan av diverse medecinska preparat som ges korna.
Är det några specifika aspekter som du tycker är otillräckligt behandlade? Har du några intressanta hypoteser?
Thermal skrev:Således, resultatet av en forskning kan till synes vara invändrignsfritt utan att egentligen vara det!
Det är som sagt fritt fram att komma med specifika invändningar mot publicerade resultat.

Thermal
Kontakt:

Inlägg av Thermal » tor 05 apr 2012, 22:05

VeVeN skrev:
Thermal skrev:Nu skulle ju t.ex. en forskning på mjölk kunna handla om upptagninen av kalk men inte om de homogeniserade fettkulornas inverkan på tarmkanalen, laktosintolerans som förmodligen inte enabart är on/off, bakterietillväxt i förvarad mjölk eller inverkan av diverse medecinska preparat som ges korna.
Är det några specifika aspekter som du tycker är otillräckligt behandlade? Har du några intressanta hypoteser?
Thermal skrev:Således, resultatet av en forskning kan till synes vara invändrignsfritt utan att egentligen vara det!
Det är som sagt fritt fram att komma med specifika invändningar mot publicerade resultat.
Jag skrev dessutom att ”dessa exempel är på intet sätt påståenden utan produkter av min fantasi” som i ditt svar har uteslutits. Lite fult att inte ta med det i din kommentar.

För att uttrycka mig mer vetenskapligt: En korrelation inom ett mångparametriskt problem kan näppeligen inte anses som en kasualitet. Att forskare på ett eller annat sätt säljer sig på detta alttare är förståligt och att de kommer fram till slutsatser av typen att morötter eller något annat, företrädelsevis något med betydligt högre förädlingsvärde, är bra, är givet av grundförutsättningarna.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 05 apr 2012, 22:32

Thermal skrev:För att uttrycka mig mer vetenskapligt: En korrelation inom ett mångparametriskt problem kan näppeligen inte anses som en kasualitet. Att forskare på ett eller annat sätt säljer sig på detta alttare är förståligt och att de kommer fram till slutsatser av typen att morötter eller något annat, företrädelsevis något med betydligt högre förädlingsvärde, är bra, är givet av grundförutsättningarna.
Är det något specifikt exempel, ett specifikt påstående du syftar på?

Thermal
Kontakt:

Inlägg av Thermal » fre 06 apr 2012, 18:36

VeVeN skrev:
Thermal skrev:För att uttrycka mig mer vetenskapligt: En korrelation inom ett mångparametriskt problem kan näppeligen inte anses som en kasualitet. Att forskare på ett eller annat sätt säljer sig på detta alttare är förståligt och att de kommer fram till slutsatser av typen att morötter eller något annat, företrädelsevis något med betydligt högre förädlingsvärde, är bra, är givet av grundförutsättningarna.
Är det något specifikt exempel, ett specifikt påstående du syftar på?
Gröt till frukost
http://www.svd.se/mat-och-vin/grot-till ... 923763.svd

Ägg till frukost
http://www.nyttigt.eu/agg-till-frukost- ... der-dagen/

Bacon till frukost
http://forum.body.se/showthread.php?t=151359

Klimatfrukost
http://www.matochklimat.se/Konsument/Kl ... -maltider/

Korngryn till frukost
http://www.kostdoktorn.se/problemet-med ... erad-kost/

Råg till frukost
http://www.nyteknik.se/special/tekniska ... 267447.ece

Den där apelsinjosen som serveras på alla bättre hotell har jag dock inte lyckats hitta någon positiv referns till, (för frukost).

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 06 apr 2012, 20:11

Thermal skrev:Den där apelsinjosen som serveras på alla bättre hotell har jag dock inte lyckats hitta någon positiv referns till, (för frukost).
Räcker det inte med att det är gott?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 06 apr 2012, 20:34

Thermal skrev:Gröt till frukost http://www.svd.se/mat-och-vin/grot-till ... 923763.svd

Ägg till frukost http://www.nyttigt.eu/agg-till-frukost- ... der-dagen/

Bacon till frukost http://forum.body.se/showthread.php?t=151359

Klimatfrukost http://www.matochklimat.se/Konsument/Kl ... -maltider/

Korngryn till frukost http://www.kostdoktorn.se/problemet-med ... erad-kost/

Råg till frukost http://www.nyteknik.se/special/tekniska ... 267447.ece

Den där apelsinjosen som serveras på alla bättre hotell har jag dock inte lyckats hitta någon positiv referns till, (för frukost).
Nu hänger jag inte med. Du listar ett antal förslag till frukostar, refererar diverse tidningsartiklar och andra påståenden. Vad är kopplingen till forskningens eventuella partiskhet??

Hajjar noll.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 06 apr 2012, 21:06

Man bör nog skilja på forskares partiskhet och forskningens.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar