Göran Rosenberg "bidrar till kränkningen"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
garozzo

Göran Rosenberg "bidrar till kränkningen"

Inlägg av garozzo » tis 24 apr 2012, 07:50

Göran Rosenberg skriver om att humanisterna anmält Helle Klein till domkapitlet för kränkning.

http://www.svd.se/kultur/lat-mig-bidra- ... 079179.svd

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Re: Göran Rosenberg "bidrar till kränkningen"

Inlägg av B Hellqvist » tis 24 apr 2012, 08:20

Det mesta av vad han skriver får en lite annan betydelse när man betänker hans engagemang för antroposoferna...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 24 apr 2012, 08:31

Fånigt av Humanisterna att hålla på att anmälan, om de nu gjort det. Låter mer som något som Börje Peratt et al sysslar med.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 24 apr 2012, 08:41

Det tyckte jag också men har bytt åsikt. Att testa SK interna organisation och koherens är inte en allt för dum strategi, vilket är det man gör. Syftet är alltså inte att sätta åt enskilda personer utan testa huruvida SK följer protokoll selektivt.

Polariseringen mot humanisterna är ganska tydlig i övrigt, notera hur man försöker forcera orden ateist, nyateist och antikrist (i Sveriges Radio häromdagen). Det är ytterst sällan jag ser "försvarare" använda begrepp som humanist eller ens sekulärhumanist, vikten läggs på gudlöshet vilket med kristen hundvissla betyder morallös och omänsklig. Man vill absolut inte att få det att låta som en självständig livsåskådning.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tis 24 apr 2012, 09:05

”om det är förenligt med hennes uppdrag som präst att bedriva kampanj mot andra livsåskådningar än den egna kristna”

Ursäkta en som inte har full koll, men jag har i a f läst hela tråden :D

Vad har Helle Klein drivit för kampanjer mot andra livsåskådningar??

Är det "ateismen", men det är väl knappast en livsåskådning?
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 24 apr 2012, 10:54

Hedning skrev:”om det är förenligt med hennes uppdrag som präst att bedriva kampanj mot andra livsåskådningar än den egna kristna”
Det är inte musselmän eller zionister heller.
Att envisas med att kalla en grupp för något annat är ett drev.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 11:15

Tack, detta måste vara det roligaste jag läst på länge.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tis 24 apr 2012, 11:16

Hedning skrev:Är det "ateismen", men det är väl knappast en livsåskådning?
Jag tror en halvinformerad allmänhet mycket väl kan se ateism som en form av livsåskådning, även om det strikt inte är en sådan. De menar antagligen någon form av filosofisk naturalism.
JemyM skrev:Det tyckte jag också men har bytt åsikt. Att testa SK interna organisation och koherens är inte en allt för dum strategi, vilket är det man gör. Syftet är alltså inte att sätta åt enskilda personer utan testa huruvida SK följer protokoll selektivt.
Det är en legitim ståndpunkt, men jag håller ändå med Pär C att slutresultatet blir fånigt. Det blir lite rättshaveristiska vibbar att anmäla en kritiker till dennes överordnade. Bättre att bemöta henne i sak. Jag tycker därmed Rosenberg har en poäng.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 24 apr 2012, 11:28

Hedning skrev:”om det är förenligt med hennes uppdrag som präst att bedriva kampanj mot andra livsåskådningar än den egna kristna”

Ateismen kanske inte är en egen koherent livsåskådning, men den är helt klart "andra livsåskådningar än den egna kristna".
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 24 apr 2012, 11:48

Situationen är jämförbar med när Peratt kontaktar sina kritikers arbetsgivare och frågar vad de tycker om deras anställdas beteende, med skillnaden det handlar mer om aktiviteter under arbetstid mer än under fritid.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 24 apr 2012, 12:05

Det är i så fall bättre, om man ska lägga det på den bogen, att skriva ett öppet brev till ärkebiskopen och ställa frågan: ”Är det så här det ska vara? Bara så jag vet om detta är representativt för organisationen eller inte”.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 24 apr 2012, 12:22

Fånigt.

Min prognos:

Domkapitlet tar ett beslut som i princip säger åt Klein att vara mer snäll med de små ateisterna i fortsättningen.

Klein tar ödmjukt emot detta. Citerar något om att be om sina fiender. Poängterar att det krävs mer tolerans och god vilja inom det offentliga samtalet.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Skriv svar