Religionsmotståndare är Hycklare

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
eldirkadjo

Re: Religionsmotståndare är Hycklare

Inlägg av eldirkadjo » tis 24 apr 2012, 11:59

E_manuel skrev:
matsw skrev: VEM hävdar villfarelsen?
Det här är allmänt gods bland de religionsmotståndare jag ofta möter.
Du pratar alltså inte om någon här? Det var ju bra att vi fick det uppklarat. Man misstänker också smått att de du tidigare mött också kan ha blivit utsatta för samma halmgubbefiering.
E_manuel skrev: Definition av hycklare: En person som inte lever som hon lär.
Är du inte här och kritiserar oss för att vi kritiserar, eller hur det var nu?
E_manuel skrev: En person som menar att religiösa bör sluta upp att dela berättelser som inte är grundande i verkligheten, men själv gör det dagligen.
Är en hycklare.
Jag kritiserar gärna folk om de delar berättelser som inte är grundade i verkligheten, det betyder inte att jag själv är fri från sådant. Däremot hävdar jag att jag _strävar efter_ att bli fri från sådant. Du kanske skulle starta en ny tråd om just kommersialism, det finns kanske intresse. I sammanhanget tycker jag dock att dina argument är tämligen oövertygande.

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 12:06

eldirkadjo skrev: Du pratar alltså inte om någon här?
Nej pratar inte om någon viss person, utan en allmän företeelse.
eldirkadjo skrev:Är du inte här och kritiserar oss för att vi kritiserar, eller hur det var nu?
Jag är allmänt skeptisk till skeptiker rörelsen.

"Who watches the watchmen"

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » tis 24 apr 2012, 12:26

E_manuel skrev: Jag är allmänt skeptisk till skeptiker rörelsen.
Inget fel med det.

Jag antar att du fortfarande skulle vara skeptisk även om det visar sig att din skepticism i det här fallet endast är en efterrationalisering av din emotionella respons mot religionskritik? :P

En idés ursprung är mindre viktig än att man har giltiga argument för att hålla fast vid den. Att alla andra eventuellt gör samma sak är inte ett sådant argument.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » tis 24 apr 2012, 12:28

E_manuel skrev: "Who watches the watchmen"
http://newsvoice.se/om-torbjorn-sassersson-2/

E_manuel

Inlägg av E_manuel » tis 24 apr 2012, 12:29

eldirkadjo skrev:
E_manuel skrev: Jag är allmänt skeptisk till skeptiker rörelsen.
Inget fel med det.
Inte nog med det. Det är fantastiskt roligt.
eldirkadjo skrev:Jag antar att du fortfarande skulle vara skeptisk även om det visar sig att din skepticism i det här fallet endast är en efterrationalisering av din emotionella respons mot religionskritik? :P
Haha, det är ju helt underbart. Jag älskar det. Du är en poet.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 24 apr 2012, 12:35

E_manuel skrev:Jag är allmänt skeptisk till skeptiker rörelsen.
Ingen blir någonsin tvingad att älska skeptikerrörelsen. Den syftar inte till att väcka beundran, eller att vara en ny frälsningslära, så det är heller inte riktigt syftet.
E_manuel skrev:"Who watches the watchmen"
Hela poängen är just att ingen skall stå ovanför risken att bli granskad. Det är fritt fram för vem om helst att framföra hållbara argument för varför någon inom skeptikerrörelsen, hur man nu avgränsar den, har påstått.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 24 apr 2012, 13:22

E_manuel skrev:
micke.d skrev:Skönlitteratur brukas väl rätt allmänt.
Populärkultur i ö h t. Vi omger oss med osanna berättelser och vi finner det meningsfullt. Att motarbeta detta är infantilt.
Det som motarbetas är väl snarare utsuddningen av distinktionen mellan skönlitteratur och facklitteratur.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 24 apr 2012, 13:27

Jag hycklar inte. Marknaden och konsumismen är toppen, en anpassning till verkliga människors behov. Religionen är en anpassning till fantasivarelsers behov.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 24 apr 2012, 13:30

Du gör här vad en socialantropolog skulle beskrivit som ett personifierande, dvs du tar något som inte är en person och gör det till en person. Du framställer "skeptikerrörelsen" som en monolit, en gemensam nämnare.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tis 24 apr 2012, 13:33

Victor_Von_Doom skrev:Jag hycklar inte. Marknaden och konsumismen är toppen, en anpassning till verkliga människors behov. Religionen är en anpassning till fantasivarelsers behov.
Kan man inte snarare säga att religion är ett sätt att kontrollera människor?
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 24 apr 2012, 13:44

Men är du skeptisk till att vara skeptisk till skeptikerrörelsen?

Quis custodiet ipsos custidiet ipsos custodes?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 24 apr 2012, 13:47

Victor_Von_Doom skrev:Jag hycklar inte. Marknaden och konsumismen är toppen, en anpassning till verkliga människors behov. Religionen är en anpassning till fantasivarelsers behov.
Nej.

Allt du gör är att göra konsumptionsintresse till något allmängiltigt vilket ungefär är som att säga att chokladglass är verkliga människors behov. För mig som akademiker som "konsumerar" kunskap men inte är så intresserad av materiella ting är det ett ganska världsfrånvänt resonemang, en fantasi.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 24 apr 2012, 13:50

En generalisering. Till och med kommunister köper glass ibland.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 24 apr 2012, 13:58

JemyM skrev:
Allt du gör är att göra konsumptionsintresse till något allmängiltigt vilket ungefär är som att säga att chokladglass är verkliga människors behov. För mig som akademiker som "konsumerar" kunskap men inte är så intresserad av materiella ting är det ett ganska världsfrånvänt resonemang, en fantasi.
Det allmängiltiga är att människor har både lika och olika behov vilket marknaden är utmärkt i de flesta fall att tillgodose. Sen tror jag inte ett dyft på att du "inte är så intresserad av materiella ting", sorry. Och jag har inte ens påstått att marknaden skulle innebära materialla ting - utan inbegriper tjänster, idéer, upplevelser och lösningar.

Att påstå att (ljuga om) man inte är intresserad av materiella ting känns förövrigt lite väl som kristen asketism - men men... to each is own. Men om du ändå påstår det, upp till bevis: säg upp internetabbonemanget (en produkt av en fri marknad) och slänga din dator (produkt av en fri marknad), om du nu vill hålla dig utanför. Konsumismen i till sin största del utgörs av människors vardagsliv. Konsumismen är att köpa mjölk på ICA.
Senast redigerad av 3 Victor_Von_Doom, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 24 apr 2012, 14:06

Spiff00 skrev:
Kan man inte snarare säga att religion är ett sätt att kontrollera människor?
Delvis. Ibland.

Skriv svar