amandaduregard skrev:
Jag känner kristna som inte skäms över att bara ha valt ut de "goda" delarna i Bibeln och skiter i att såväl tro på som försvara resten av den.
Om man däremot för fram budskapet att kristendom är alltid bra, och gudsbilden i bibeln alltid är god, och enbart visar sina privat utvalda delar som bevis, blir det problem.
Det är alltid problem med att använda bibeln som källa på det här sättet. Bibeln är nämligen ingen samling åsikter utan själva källmaterialet för
sanningshalten till den kristna tron. Om man vill tro på sanna saker måste man ha en systematisk och rationell, ja vetenskaplig metod för att sålla bort det som är falskt. Erkänner man att man inte har en sådan här grund så erkänner man att det inte finns några rationella skäl att tro på Bibelns värde som källmaterial för religionen.
Att hålla på så här med bibeln är lite som att lyfta fram alla gånger börsen gick upp år 2009 och hävda att det inte alls var någon finanskris det året.
Jag kan också välja ut det som jag tycker verkar bra med Jesus idéer (jag tycker de är rätt crappy i jämförelse med annat idégods - Jesus för mig framstår mest som fanatisk, mästrande och kategorisk), men det gör ju knappast idéerna sanna rent objektivt. Åsikterna blir åsikter bland mängden - jämförbara med din närmaste insändare (ja det är ingen särskilt stor filosofisk verkshöjd på Jesus i dagens läge). Och Jesus kan omöjligt bli till gud bara för att man råkar gilla hans idégods.