Varför förbjuda religiösa friskolor?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Inlägg av Billy Kropotkin » tor 18 mar 2010, 10:50

Pär C skrev:För att nu ta ett konkret exempel. Det här är hämtat från beskrivning av pedagogiken vid en katolsk skola.
Samlingen syftar till att eleverna ska träna sin förmåga att lyssna på varandra, att våga tala och att vara trygga i gruppen. I en atmosfär av lugn och ro, tystnad och eftertanke finns möjlighet till självkännedom. Förståelse och respekt för varandra är en grundpelare i samlingen som kan ta sin utgångspunkt i etiska och existentiella frågor, bibliska berättelser eller kyrkoåret. Varje vecka har skolan även gemensamma samlingar där flera klasser deltar tillsammans.
Är det här bra (okey)?
Vore det bokstavligen som det står så tycker jag att det är ett gränsfall. I praktiken kan man nog förutsätta att "utgångspunkterna" kommer att vara genomgående kristna även när det gäller "etiska och existentiella frågor". Det tycker jag avgjort inte är ok.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 02 maj 2012, 12:27

http://www.tv4.se/1.2627084/2012/05/02/ ... s_friskola

Religiös friskola ala Plymouthbröderna.

I kväll 21:30 på tv4.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 02 maj 2012, 16:58

Jag brukade försvara de religiösa friskolornas existens med att de, om de följer läroplanen, bör vara som alla andra friskolor med den enda skillnaden att personalen delar religion.

Såhär i efterhand verkar det helt överflödigt. Även om "religiösa friskolor" förbjuds, skulle något förhindra bildandet av en skola där alla anställda delar religiös uppfattning? Hur skulle ett sådant förbud utformas?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » ons 02 maj 2012, 17:01

Det religiösa skolor lär är att dess elever skiljer sig från resten av mänskligheten.

Vad annars är de till för?
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 02 maj 2012, 21:15

Bara för att det är svårt att uppnå liberala värden, betyder inte det att man måste avstå. T.ex. skulle man kunna hitta sätt att avslöja när en skola inte lever upp till sina åtaganden (apropå Uppdrag Gransknings program om Plymouthbröderna). Att använda gemensamma medel till att lära elever att missakta vetenskap (Hej, Johannes Axelsson!!!) är inte heller optimalt.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 02 maj 2012, 21:18

JemyM skrev:Det religiösa skolor lär är att dess elever skiljer sig från resten av mänskligheten.

Vad annars är de till för?
För att kristna inte är så bra kollegor till icke-kristna? Bara spånar...
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 02 maj 2012, 21:30

Varför skulle det vara nån skillnad mellan en religiös och någon annan livsåskådnings, ideologisk eller livsstilsbaserad inriktning? Det är ju bara olika former av särarter.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » ons 02 maj 2012, 23:25

piotrr skrev:Även om "religiösa friskolor" förbjuds, skulle något förhindra bildandet av en skola där alla anställda delar religiös uppfattning? Hur skulle ett sådant förbud utformas?
De flesta religiösa friskolor är inte religiösa på pappret.

Det går till så här: Pingstkyrkan i Fittamåla grundar en ideell, opolitisk och religiöst obunden förening som heter "Kulturskolans Vänner". Alla medlemmar är också medlemmar i samma församling. Den nystartade föreningen (som bara är en bulvanförening för församlingen) ansöker om tillstånd om att få starta skola. Ansökan är i princip en kopy-pejst av kraven som ställs för att få starta en friskola. Och voilá, de får tillstånd. Sedan kommer skolverket på en (sedan månader förannonserad) "inspektion" där allt visar sig vara i ordning. Möjligen påpekar de mindre detaljer, som att "någon" limmat igen naturkunskapsboken på sidorna som handlar om "sex och samlevnad" och "hur ett barn blir till". Aja baja, rätta till det och så ses vi om två år. Sedan fortsätter indoktrineringen. Oftast genom "diskussioner" med lärare av den här typen.

Vill man få bort skattefinansierad religiös indoktrinering av barn måsta man antingen förbjuda skattefinansierade friskolor helt och hållet (varför inte?), eller måste det till så till den milda grad hård statlig kontroll att vi i princip återförstatligat skolan.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 03 maj 2012, 11:29

Eon skrev:
piotrr skrev:Även om "religiösa friskolor" förbjuds, skulle något förhindra bildandet av en skola där alla anställda delar religiös uppfattning? Hur skulle ett sådant förbud utformas?
De flesta religiösa friskolor är inte religiösa på pappret.
Ju mer jag funderade på det desto mer misstänkte jag att det måste vara så det ligger till. Så vad är det man skall förbjuda egentligen, om man funderar på förbud?

Tack för din beskrivning av ett exempel.
Eon skrev:Vill man få bort skattefinansierad religiös indoktrinering av barn måsta man antingen förbjuda skattefinansierade friskolor helt och hållet (varför inte?), eller måste det till så till den milda grad hård statlig kontroll att vi i princip återförstatligat skolan.
Tja om man förbjuder skattefinansierade friskolor så drabbas flera skolor som inte begått några fel, deras elever och personal. Jag tror inte heller att man måste ha så hård statlig kontroll att det kostar lika mycket som en återförstatling av skolan, det räcker gott med en kontrollnivå som över huvud taget utgör en realistisk kontrollfunktion, hellre än den triviala, utannonserade och slapphänta granskning som finns idag, en granskning som till största del sker på papper.
/ Per Edman

Jay

Inlägg av Jay » ons 09 maj 2012, 08:05

Jag har inte riktigt orkat läsa igenom hela tråden så ni får ha överseende med att det kanske diskuterats innan...
Jag anser att konfessionella skolor bör vara förbjudna, både kommunala och fristående. Anledningen är enkel. Jag anser att alla barn ska ha en rätt att gå i den skola de vill. Vilken religion man tillhör eller om man är icke-troende ska inte spela in. När man väl går på en skola bör det enligt mig inte finnas inslag som utestänger vissa. Därför bör alla skolor vara icke-konfessionella...

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 09 maj 2012, 08:15

Jay skrev:Jag har inte riktigt orkat läsa igenom hela tråden så ni får ha överseende med att det kanske diskuterats innan...
Jag anser att konfessionella skolor bör vara förbjudna, både kommunala och fristående. Anledningen är enkel. Jag anser att alla barn ska ha en rätt att gå i den skola de vill. Vilken religion man tillhör eller om man är icke-troende ska inte spela in. När man väl går på en skola bör det enligt mig inte finnas inslag som utestänger vissa. Därför bör alla skolor vara icke-konfessionella...
Det är en god tanke, men hur skulle det uppnås? Inget händer på den punkten om man tar bort religiösa skolor. Mina argument är främst två: Jag tror att vetenskaplig grundad utbildning är bättre än trosgrundad utbildning (vilket tyvärr är vad ungjordskreationisterna sysslar med) och att skolan inte ska avkräva konfession av barn (anledningarna till det är många).

Jay

Inlägg av Jay » ons 09 maj 2012, 08:53

Anders H skrev:
Jay skrev:Jag har inte riktigt orkat läsa igenom hela tråden så ni får ha överseende med att det kanske diskuterats innan...
Det är en god tanke, men hur skulle det uppnås? Inget händer på den punkten om man tar bort religiösa skolor. Mina argument är främst två: Jag tror att vetenskaplig grundad utbildning är bättre än trosgrundad utbildning (vilket tyvärr är vad ungjordskreationisterna sysslar med) och att skolan inte ska avkräva konfession av barn (anledningarna till det är många).
Kan du förtydliga ditt inlägg? Jag ser inte vad dina argument pekar på samt vilken punkt du syftar på i mitt inlägg.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 09 maj 2012, 09:17

Visst. Vi tycker samma sak om konfessionella skolor, men jag reagerade på ditt argument. "Jag anser att alla barn ska ha en rätt att gå i den skola de vill" i sammanhanget du använde det. Hur påverkas detta av att det finns eller inte finns konfessionella skolor? Egentligen inte alls. Friskolor ger möjlighet till val, och barnens valmöjlighet är tveksam oavsett. Om något, skulle väl förekomsten av religiösa friskolor utöka valmöjligheten. Bara för att bråka, så är jag faktiskt motståndare till valmöjlighet på grundskolenivå, eftersom alla gärna ska ha "the works" när det gäller grundskoleutbildning.

Jay

Inlägg av Jay » ons 09 maj 2012, 17:54

Anders H skrev:Visst. Vi tycker samma sak om konfessionella skolor, men jag reagerade på ditt argument. "Jag anser att alla barn ska ha en rätt att gå i den skola de vill" i sammanhanget du använde det. Hur påverkas detta av att det finns eller inte finns konfessionella skolor? Egentligen inte alls. Friskolor ger möjlighet till val, och barnens valmöjlighet är tveksam oavsett. Om något, skulle väl förekomsten av religiösa friskolor utöka valmöjligheten. Bara för att bråka, så är jag faktiskt motståndare till valmöjlighet på grundskolenivå, eftersom alla gärna ska ha "the works" när det gäller grundskoleutbildning.
Haha det är sant... Jag var inte så konsekvent där. Min tanke var att en konfessionell skola, kanske inte offentligt men socialt, utestänger barn som inte tillhör just det trossamfundet. En icke-konfessionell skola gör ju inte det... (förutom när det sker utfrysning som strider mot likabehandlingsplanen)

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 09 maj 2012, 19:46

Det finns alltid problem överallt, mer eller mindre kopplade till ägandeformen eller konfessionen.

Skriv svar