Vidugavia skrev:Ah, så du vill ha ett skolsystem styrt av ett gäng figurer som tillsätts på livstid av de regeringar som råkar sitta vid makten när de trillar av pinn? Sexigt.
Vidugavia skrev:För övrigt så blir jag alltid så imponerad över hur lite gräl högsta domstolens sammansättning och beslut ger upphov till i USA. Särskilt gällande abortfrågan. Deras tillsättning av åklagare är brukar också vara en så pass opolitiserad process att jag blir direkt avundsjuk.
Till och med om man skall ta det så svartvitt att folk skall sättas in på livstid av regeringen är det fortfarande bättre än vad vi har idag. Dels görs sådana val med mer is i magen, dels tillåter den varianten en kontinuitet.
Två skillnader jag känner till mellan det svenska och finska systemet. Det första är att man använder kvalificerad personal för att bedöma hur utveckling skall ske. Förändringar följer inte sittande regerings ideologi utan landvinningar inom relevanta vetenskapliga discipliner. Dagens ideologier är lätta att lära sig och ur ett vetenskapligt hänseende oftast så bakom flötet man kan förvänta sig av grundidéer från 1800-talets mitt. Pedagogik är ett vetenskapligt ämne så även inlärningspsykologi. Det är också högst ovanligt att en person utan kvalifikationer har insikt i vilka ämnen som behövs som kärnämnen. Avsaknaden av historia som kärnämne fann jag som det mest udda då jag läste upp. Historia har tidigare använts som ett "klapp på axeln" ämne, att lära sig vad svenskarna gjorde rätt. Det har dock en viktigare funktion i att förmedla tidigare misslyckanden till en yngre generation för att de inte skall göra om dem.
Det andra är att det finska är konservativt, man byter inte ut så ofta, istället gör man mindre justeringar i ett invant system. Betygssystem är en operationalisering, en konvertering av ickenumerisk data till numerisk data. Det tar en stund innan ett helt lands skolpersonal kommer in i det systemet och barn/föräldrar/företag etc likaså. Efter införandet av ett system är det osäkert hur det skall användas med ganska mycket kaos. På sikt jämnas detta ut och betygen blir mer koherenta, dvs en miljö där ett betyg på en ort motsvarar ett betyg på en annan ort, ett betyg i ett ämne motsvarar ett betyg i ett annat ämne, ett betyg av en lärare motsvarar ett betyg av en annan lärare. Av den anledning är det lika med att bränna ner än skog att börja om ett snårigt betygssystem för det tar flera år innan det växer sig stabilt igen vilket för några år kommer saftigt försvaga hela landets utbildningssystem med ekonomiska och sociala påföljder.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)