Rättegången mot Breivik

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
brimer

Rättegången mot Breivik

Inlägg av brimer » fre 01 jun 2012, 10:17

Tittar på http://www.vgtv.no/#!id=53592.

Vad är försvarets uppggift? Är det något de vill bevisa eller motbevisa? Förekomsten av psykisk störning?

Användarvisningsbild
Knurd

Re: rättegången mot Breivik

Inlägg av Knurd » fre 01 jun 2012, 14:20

I mordrättegångar hävdar försvaret ibland att den tilltalade var psykiskt störd när mordet begicks.

Den här rättegången är speciell, genom att Breivik bestämt hävdar att han är frisk.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » fre 01 jun 2012, 15:05

Just här skulle jag se det som att försvarets uppgift är att se till att åklagarsidan håller sig på mattan och inte kommer med väldigt utsvävande och märkliga påståenden. Även om han har begått ett fruktansvärt brott och dessutom erkänt sig skyldig, har han fortfarande rätt till en korrekt rättegång baserad på de fakta och vittnesmål som finns, varken mer eller mindre. Om möjligt ska de väl även försöka lindra straffet, men eftersom (som Knurd säger) Breivik hävdar sig frisk, och inte vill gå med på att han förklaras otillräknelig, så är väl den typen av försvar mer eller mindre ur vägen.
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 01 jun 2012, 15:16

Jag tror att han är frisk, i den mån fascistiska aktivister kan vara friska.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 01 jun 2012, 15:34

Jag har inte följt detta närmare men vad jag har förstått så har Breivik över tiden varit lite vankelmodig vad gäller medverkan till de rättpsykiatriska undersökningar. De minst sagt spretiga slutsatserna i dessa tror jag åtminstone delvis kan förklara av om han föredrar att skruva upp sin galenskap eller inte.

Försvarnas uppgift är i sin grundton inte särskilt komplicerad. Breivik preferenser är fängelse och då handlar det ju om att lyfta upp det som talar mot en rättsligt relevant galenskap och tona ned det som talar för sådan galenskap. Det är f ö inte alls unikt att åtalade föredrar fängelse framför rättspsykiatrisk vård. Det verkar vara högst individuellt vad som föredras och, tror jag, går lite i trender.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 01 jun 2012, 17:13

Pär C skrev:Det är f ö inte alls unikt att åtalade föredrar fängelse framför rättspsykiatrisk vård. Det verkar vara högst individuellt vad som föredras och, tror jag, går lite i trender.
De gärningsmän som menar att de har politiska motiv för sina dåd vill väl inte ses som galningar.... Föreställer jag mig, i alla fall. :-)

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 01 jun 2012, 19:12

Tryggve skrev:
Pär C skrev:Det är f ö inte alls unikt att åtalade föredrar fängelse framför rättspsykiatrisk vård. Det verkar vara högst individuellt vad som föredras och, tror jag, går lite i trender.
De gärningsmän som menar att de har politiska motiv för sina dåd vill väl inte ses som galningar.... Föreställer jag mig, i alla fall. :-)
Caius Longinus, som kidnappats från en annan planet och påtvingats identiteten Cai Lång, född i Naksov 1945, och var en av de romerska soldaterna vid Jesu' kors medan drottning av Danmark inte finns som sådan utan bara representerar "Jesus av Danmark", och som förnekade att han tillgripit och tillägnat sig korv, knäckebröd och en prisskylt av trä till ett samlat värde av omkring 3000 kr från en butik på Baltarzarsgatan i Malmö, saknade också självinsikt.

Användarvisningsbild
brimer

Re: Rättegången mot Breivik

Inlägg av brimer » lör 02 jun 2012, 09:53

Försvaret verkar under den gångna veckan ha velat visa att Breiviks sätt att tänka är normalt inom vissa kretsar, genom att kalla experter på terrorism och främlingsfientlighet mm. Men det är väl inte det faktum att han målar upp en fiende som egentligen inte existerar som gör att vissa har klassificerat honom som personlighets-störd (detta görs ju i politiska sammanhang av väldigt många). Snarare är det väl hans tankar och uppfattning om sin egen personliga roll i en kamp mot denna fiende som gör att man kan misstänka vissa störda drag i hans personlighet. Men även förhör med psykologer kommer senare vad jag har förstatt.

Användarvisningsbild
brimer

Inlägg av brimer » fre 22 jun 2012, 11:09

Om det blir rättspsykiatrisk vård, hur kommer vården då rent konkret gå till? Är det några terapiformer som lämpar sig speciellt bra i detta fall? Vad är det för kriterier som avgör när/om han har blivit frisk? Måste han släppas på fri fot efter en friskförklaring?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 22 jun 2012, 12:48

brimer skrev:Om det blir rättspsykiatrisk vård, hur kommer vården då rent konkret gå till? Är det några terapiformer som lämpar sig speciellt bra i detta fall? Vad är det för kriterier som avgör när/om han har blivit frisk? Måste han släppas på fri fot efter en friskförklaring?
Han kan ju hävda att han kommer utsättas för kultumarxistisk indoktrinering.

Finns det någon psykiatrisk analys som visar att han är mental störd på något sätt? Han är väl inte mer galen än fjordman som han hämtade mycket inspiration från. En konspirationsteoretiker behöver inte vara galen på något sätt, han har bara snöat in på fel sorts information.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 22 jun 2012, 13:07

Anders skrev:Finns det någon psykiatrisk analys som visar att han är mental störd på något sätt? Han är väl inte mer galen än fjordman som han hämtade mycket inspiration från. En konspirationsteoretiker behöver inte vara galen på något sätt, han har bara snöat in på fel sorts information.
Det finns psykiatriska utredningar som har gjorts av olika psykiatriker. Dessa har dock kommit till lite annorlunda slutsatser, antagligen för att Breivik varit selektivt samarbetsvillig eller förlett psykiatrikerna.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Optimystisk

Inlägg av Optimystisk » lör 23 jun 2012, 15:25

De olika buden har varit, som jag minns:
1. Paranoid schizofreni (första psykiatriska utvärderingen)
2. Aspergers syndrom (en proffstyckare som fick vittna vid rättegången, men inte träffat Breivik personligen)
3. Narcissistisk personlighetsstörning (andra psykiatriska utvärderingen)

Rätta mig gärna om jag har fel.

1 är allvarlig psykisk störning som gör att han kan dömas till vård (eller enligt norsk lag frias?). 2 och 3 är inte det.
A dog will look up on you; a cat will look down on you; however, a pig will see you eye to eye and know it has found an equal. ~ Winston Churchill

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » lör 23 jun 2012, 16:05

Pratar vi (motsvarande) svenska förhållanden? I så fall kan autismspektrumdiagnos rendera beteckningen allvarlig psykisk störning. Så var fallet med Ulf Olsson (Hörby-/Helenmordet). Det är väl på tal, tror jag, även vad gäller den nu åtalade Peter Mangs i Malmö.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 23 jun 2012, 16:09

Optimystisk skrev:De olika buden har varit, som jag minns:
1. Paranoid schizofreni (första psykiatriska utvärderingen)
2. Aspergers syndrom (en proffstyckare som fick vittna vid rättegången, men inte träffat Breivik personligen)
3. Narcissistisk personlighetsstörning (andra psykiatriska utvärderingen)

Rätta mig gärna om jag har fel.

1 är allvarlig psykisk störning som gör att han kan dömas till vård (eller enligt norsk lag frias?). 2 och 3 är inte det.
Ang 1. så borde han inte alls kunna klara sig i samhället om han var paranoid schizofren, vilket är en rätt allvarlig sjukdom om jag inte missminner mig.
Ang 2. Lika där, om han har allvarlig nivå av Aspergers så klara han sig inte i samhället, har han en mild form är han fullt tillräknelig.

Ang 3. Att vara narcissistiskt lagd är varken olagligt eller någon särskilt allvarligt personlighets störning.

Det lilla jag följt av rättegången säger mitt att han är långt ifrån Schizofren.

Men åklagarna har tydligen bestämt sig, på vilka kriterier vet jag inte, men lite märkligt verkar det. Det låter lite som att dom resonerar så att "om man mördar nästan 100 personer så kan man inte vara frisk", på ett lite folkligt vis.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 23 jun 2012, 16:11

Moridin skrev:Dessa har dock kommit till lite annorlunda slutsatser, antagligen för att Breivik varit selektivt samarbetsvillig eller förlett psykiatrikerna.
Jag tror det är svårt att fejka galenskap, och jag tror den är ännu svårare att dölja psykisk sjukdom.

Låst