Frågor till AteistBibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
jam007

Re: Frågor till AteistBibeln

Inlägg av jam007 » lör 02 jun 2012, 12:50

Jacob skrev:Jag är absolut för kritik mot dem.
Du tycks gilla all kritik, bara den inte yttras.
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inlägg av Meanderdahl » lör 02 jun 2012, 20:08

Tänk om det fanns en sida på nätet som gav exempel på alla galenskaper som finns i bibeln. Om föräldrarna blevo mevetna om denna hemsida skulle de kanske läsa den, förstå, och säga "om allt detta, som är ont och omoraliskt, och som vi inte följer, står i Bibeln, varför skall vi då följa bibeln när det gäller den medicinska behandlingen av vår dotter, och därigenom riskera hennes liv?".

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » sön 03 jun 2012, 14:27

jacob skrev:Du som är en del av skeptikerrörelsen
Nej, det är jag inte. Jag skriver inlägg här på VoF:s forum, precis som du, men det är precis så långt mitt engagemang för skeptikerrörelsen sträcker sig för tillfället.
jacob skrev:Jag anser mig inte vara en del av denna rörelse och jag väljer att kritisera det som jag finner relevant eller intressant att kritisera/kommentera beroende på dagsformen.
Och du tycker du gör bäst nytta genom att stå utanför skeptikerrörelsen och gnälla om att skeptikerrörelsen kritiserar fel saker? Istället för att lägga den tiden på att själv kritisera det du anser att skeptikerrörelsen borde kritisera? (t.ex. att påven godkänner våldtäkt på 9-åringar). Snacka om att självrättfärdiga sitt eget oengagemang...
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

sicher

Inlägg av sicher » tis 05 jun 2012, 10:14

sicher

Inlägg av sicher » tis 05 jun 2012, 10:27

Markus 16:17-18

17Dessa tecken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, de skall tala nya tungomål, 18de skall ta ormar med sina händer, de skall inte bli skadade om de dricker dödligt gift, och de skall lägga sina händer på sjuka och göra dem friska.”

http://www.dagen.se/nyheter/-ormpastorn-dog-efter-bett/

/M

sicher

Inlägg av sicher » tis 05 jun 2012, 11:38

sicher skrev:Markus 16:17-18

17Dessa tecken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, de skall tala nya tungomål, 18de skall ta ormar med sina händer, de skall inte bli skadade om de dricker dödligt gift, och de skall lägga sina händer på sjuka och göra dem friska.”

http://www.dagen.se/nyheter/-ormpastorn-dog-efter-bett/

/M
Såg precis att Ateistbibeln redan plockat upp detta. http://www.ateistbibeln.se/testamente/nya-testamentet/

/M

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 05 jun 2012, 15:32

Flabbergasted skrev:Och du tycker du gör bäst nytta genom att stå utanför skeptikerrörelsen och gnälla om att skeptikerrörelsen kritiserar fel saker? Istället för att lägga den tiden på att själv kritisera det du anser att skeptikerrörelsen borde kritisera? (t.ex. att påven godkänner våldtäkt på 9-åringar). Snacka om att självrättfärdiga sitt eget oengagemang...
Jag anser att vi i ett demokratiskt land som Sverige och genom internationella engagemang inom t.ex FN och EU har många bra, kraftfulla och demokratiska verktyg för att hantera dumhet och ondska i världen. Jag anser inte att det ska hanteras på hobbynivå genom att man "engagerar" sig för det ena eller det andra genom att gå med i en Facebookklub eller att man skriver inlägg på nån liten sajt. Det förändrar inte mycket i sak, tror jag. Ska man vara engagerad på riktigt och göra skillnad, då bör man bli medlem i ett politiskt parti och vara aktiv i det politiska arbetet.
Som medborgare gör man dock sin plikt tillräckligt väl genom att rösta.
Men inte ens det är en plikt som du eller jag måste följa. Det kan inte vara tvång att rösta inom en demokrati. Lika lite som det kan vara tvång att skriva inlägg mot Påven eller what ever.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 05 jun 2012, 15:48

Jacob skrev:Jag anser att vi i ett demokratiskt land som Sverige och genom internationella engagemang inom t.ex FN och EU har många bra, kraftfulla och demokratiska verktyg för att hantera dumhet och ondska i världen.
Mellanöstern säger att du har fel.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 05 jun 2012, 15:51

pwm skrev:
Jacob skrev:Jag anser att vi i ett demokratiskt land som Sverige och genom internationella engagemang inom t.ex FN och EU har många bra, kraftfulla och demokratiska verktyg för att hantera dumhet och ondska i världen.
Mellanöstern säger att du har fel.
Well i andra vågskålen i mitt inlägg, hade vi att skriva inlägg på VoF/forum och det verkar ju inte heller ha löst mellanösternkonflikten. Nästa förslag?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 05 jun 2012, 15:53

Jacob skrev:Well i andra vågskålen i mitt inlägg, hade vi att skriva inlägg på VoF/forum och det verkar ju inte heller ha löst mellanösternkonflikten.
Det är väl heller inte meningen med att skriva inlägg.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tis 05 jun 2012, 17:56

Jacob skrev:
Flabbergasted skrev:Och du tycker du gör bäst nytta genom att stå utanför skeptikerrörelsen och gnälla om att skeptikerrörelsen kritiserar fel saker? Istället för att lägga den tiden på att själv kritisera det du anser att skeptikerrörelsen borde kritisera? (t.ex. att påven godkänner våldtäkt på 9-åringar). Snacka om att självrättfärdiga sitt eget oengagemang...
Jag anser att vi i ett demokratiskt land som Sverige och genom internationella engagemang inom t.ex FN och EU har många bra, kraftfulla och demokratiska verktyg för att hantera dumhet och ondska i världen. Jag anser inte att det ska hanteras på hobbynivå genom att man "engagerar" sig för det ena eller det andra genom att gå med i en Facebookklub eller att man skriver inlägg på nån liten sajt. Det förändrar inte mycket i sak, tror jag. Ska man vara engagerad på riktigt och göra skillnad, då bör man bli medlem i ett politiskt parti och vara aktiv i det politiska arbetet.
Som medborgare gör man dock sin plikt tillräckligt väl genom att rösta.
Men inte ens det är en plikt som du eller jag måste följa. Det kan inte vara tvång att rösta inom en demokrati. Lika lite som det kan vara tvång att skriva inlägg mot Påven eller what ever.
Nu svarade du ju egentligen inte på mitt inlägg, men jag kan väl ha överseende med det.
Och om du tror att jag försöker tvinga dig att skriva inlägg till påven har du helt missuppfattat det hela. Det jag vill göra är att fästa din uppmärksamhet på hur inkonsekvent du är i ditt resonemang. Men jag antar att du inte bryr dig om det eftersom du till största delen inte verkar vara här för att faktiskt diskutera saker.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 05 jun 2012, 21:05

pwm skrev:
Jacob skrev:Well i andra vågskålen i mitt inlägg, hade vi att skriva inlägg på VoF/forum och det verkar ju inte heller ha löst mellanösternkonflikten.
Nej, för dig är väl det bara att kritisera andra människor och att inte bidra med något positivt själv.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 05 jun 2012, 21:08

Flabbergasted skrev: Nu svarade du ju egentligen inte på mitt inlägg, men jag kan väl ha överseende med det.
Och om du tror att jag försöker tvinga dig att skriva inlägg till påven har du helt missuppfattat det hela. Det jag vill göra är att fästa din uppmärksamhet på hur inkonsekvent du är i ditt resonemang. Men jag antar att du inte bryr dig om det eftersom du till största delen inte verkar vara här för att faktiskt diskutera saker.
Det stämmer att jag inte är här för att diskutera med dig vilka eventuella problem eller inkonsekvenser du anser att det finns i den personlighet som du har uppfattat att jag har. Jag är totalt ointresserad av det. Vad trodde du? Om du i stället vill diskutera "saker" då är du varmt välkommen att göra det.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 06 jun 2012, 10:00

Jacob skrev:
Flabbergasted skrev: Nu svarade du ju egentligen inte på mitt inlägg, men jag kan väl ha överseende med det.
Det stämmer att jag inte är här för att diskutera med dig vilka eventuella problem eller inkonsekvenser du anser att det finns i den personlighet som du har uppfattat att jag har. Jag är totalt ointresserad av det. Vad trodde du? Om du i stället vill diskutera "saker" då är du varmt välkommen att göra det.
Det går inte att diskutera "saker" med dig, just eftersom du inte visat dig kapabel att föra ett konsekvent resonemang, något du visat i ett antal trådar nu.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 06 jun 2012, 11:50

Jacob skrev:
pwm skrev:
Nej, för dig är väl det bara att kritisera andra människor och att inte bidra med något positivt själv.
Du tar miste. Igen.

Skriv svar