Skeptisk bokcirkel på nätet! Är du på?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Skeptisk bokcirkel på nätet! Är du på?

Inlägg av amandaduregard » sön 03 jun 2012, 12:35

Ola föreslår i en annan tråd att vi kan ha en skeptisk bokcirkel över nätet. Jag tycker att det vore jätteroligt!

Vad ska vi läsa? Gärna någon bok som finns online, och som inte är allt för lång.

Hur gör man praktiskt? Skype eller enbart chat? Chat är användbart för referenser, citat m.m.

Hur mycket engagemang? Det behövs en ansvarig (Ola?) som ser till att de som vill vara med kommer med, och som håller uppe ångan när folk börjar droppa av. Av deltagarna krävs deltagande i mötena och helst att de läst textstycket som ska diskuteras. Ett eller två möten i månaden är rimligt.

Vilka är med? :smile2:
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
ttias

Re: Skeptisk bokcirkel på nätet! Är du på?

Inlägg av ttias » sön 03 jun 2012, 12:59

Jag är intresserad.

Vore det inte lättast om man kunde ha en avhängnad sektion här på forumet som arbetsgrupperna har? (om man nu får det).

Det kan även vara värt att kolla upp om det går att driva det hela som en studiecirkel. Jag vet att på åttiotalet när jag spelade rollspel, så fick man pengar för alla närvarande som skrev upp sig på närvarolistan.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 03 jun 2012, 14:16

Pengarna är ju en del av poängen. Annars kan man träffas hur, när och var man vill.

Kan man få sådana bidrag för distanscirklar?

I Uppsala bedrev VoF studiecirklar rätt länge - kanske fortfarande? Man bröt med arrangören Studiefrämjandet sedan dessa inte klarade av kritik. Om man dessutom inte tyckte att den byråkratin var värd besväret minns jag inte.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

tonyf

Inlägg av tonyf » sön 03 jun 2012, 17:21

Jag är intresserad.

Är den refererade diskussionen av ola relevant för detta? Om så länka gärna. (ADDED Jag hittade denna som jag gissar är nämnda Olalänken.)

Om vi kunde få en avdelning på forumet vore det det bästa? Man bör nog ha en bra kombination av realtids- och post-kommunikation (gärna ganska mycket post, men det är jag och enligt min erfarenhet, om något är min preferens så är oftast motsatsen andras preferens). Helst också åtminstone något eller några möten i person, men man får se vad som kan bli praktiskt.

Jag föreslår Jonathan Baron's "Thinking and Deciding" om pengar skulle vara ett problem köper jag naturligtvis boken åt ett rimligt antal deltagare.
amandaduregard skrev:Av deltagarna krävs deltagande i mötena och helst att de läst textstycket som ska diskuteras.
Stryk helst "helst"?
Ett eller två möten i månaden är rimligt.
Det är svårt att upprätthålla studiedisciplinen i en sådanhär cirkel. Jag tror det är litet lättare med något högre frekvens. Kanske 1/vecka?

Vilka är med? :smile2:[/quote]
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 03 jun 2012, 23:15

Hexmaster skrev:Om man dessutom inte tyckte att den byråkratin var värd besväret minns jag inte.
Det var INTE värt besväret för de småslantarna. Behövs pengar till nåt är det bättre att fråga föreningen.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Ola

Inlägg av Ola » mån 04 jun 2012, 09:45

Jag har aldrig deltagit i en internetbokcirkel, men det vore väl ganska straight forward.

Vi läser ett kapitel under en begränsad tid, för en diskussion om det kapitlet under en annan begränsad tid, osv. Är det så det går till?
Ska man förbereda instuderingsfrågor och så eller är det bara att köra så det ryker? Efter ett par cirkelomgångar kommer ju en faq att utkristallisera sig, räcker det tro.

Sen är det ju bokämnen, ett boktips har inkommit, inom ämneskategorin Psykologi kanske?
Andra ämnen? Evolutionsbiologi? Filosofi?

(Jag har inte teagit på mig nåt här än, bara så ni vet.)
You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers,
and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16...
Austin 3:16 says I just whooped your ass!
- Stone Cold Steve Austin

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » mån 04 jun 2012, 19:26

Kanske Harry Frankfurts On Bullshit, jag har sett att den finns tillgänglig online och var i bokform bara runt trettio sidor, lite av en mjukstart.

Det skulle även kunna vara kul med skönlitteratur diskuterat ur ett skeptiskt perspektiv. :)

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 04 jun 2012, 19:33

Låter kul tycker jag!
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » mån 04 jun 2012, 23:40

När det gäller skönlitteratur så hade FUSK i Göteborg diskussionskväll utifrån den fantastiska fanfictionen Harry Potter and the Methods of Rationality. Sjukt bra, särskilt om man läst böckerna förstås.

Att börja med en kortare text låter smart tycker jag.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 05 jun 2012, 08:56

ttias skrev:Kanske Harry Frankfurts On Bullshit, jag har sett att den finns tillgänglig online och var i bokform bara runt trettio sidor, lite av en mjukstart.
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=560477#p560477
Närmare 70 sidor, men formatet är litet -- du får ner boken i bakfickan.

Användarvisningsbild
Mr Shark

Inlägg av Mr Shark » tis 05 jun 2012, 09:08

Försiktigt intresserad, har svårt att lova min tid till fasta "träffar" men är gärna med i diskussioner på nätet som kan ske när man har tid.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.
-- Hanlon's razor

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » tis 05 jun 2012, 09:11

pwm skrev:
ttias skrev:Kanske Harry Frankfurts On Bullshit, jag har sett att den finns tillgänglig online och var i bokform bara runt trettio sidor, lite av en mjukstart.
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=560477#p560477
Närmare 70 sidor, men formatet är litet -- du får ner boken i bakfickan.
Jo men det är bara om man ska få ner den i bakfickan som det blir 70 sidor. PDF:en är på 20.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tis 05 jun 2012, 19:00

Ah, okej. Bra att ni har koll. Kort är den i alla fall, och verkar även intressant och med möjlig koppling till skepticism. :)

Användarvisningsbild
yrara

Sv: Skeptisk bokcirkel på nätet! Är du på?

Inlägg av yrara » ons 06 jun 2012, 01:00

Den är bra! Och passar till ämnet. Själv läser jag sjukt långsamt, men kan gärna vara med och diskutera när ni bestämmer er för böcker som jag redan läst :-)

Användarvisningsbild
JoNoM

Inlägg av JoNoM » sön 24 jun 2012, 16:47

Vi skulle kunna läsa Alan Cutlers 'Snäckan i berget' som handlar om den danske vetenskapsmannen Nicolaus Steno för att därefter resa tillsammans till museet i Århus.

Skriv svar