Varför vill vissa editera poster efter mer än en timme?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
kaxiga Z
Forummoderator
Varför vill vissa editera poster efter mer än en timme?

Post by kaxiga Z » Sun 03 Jun 2012, 18:56

Som admin-personal har man möjlighet att redigera sina inlägg hur länge som helst, ett år senare t ex. Men varför vill vissa att detta ska vara en generell möjlighet för alla forumiter? Det hör väl till debattheder att man t ex inte ändrar argumentformuleringar i sin post låååångt efter att den blivit besvarad av andra? "Äh, den här raden har inte blivit citerad, och ser så här i efterhand lite pinsam ut, jag tar bort den"

Blenda
Avstängd

Re: Varför vill vissa editera poster efter mer än en timme?

Post by Blenda » Sun 03 Jun 2012, 19:01

kaxiga Z wrote:Som admin-personal har man möjlighet att redigera sina inlägg hur länge som helst, ett år senare t ex. Men varför vill vissa att detta ska vara en generell möjlighet för alla forumiter? Det hör väl till debattheder att man t ex inte ändrar argumentformuleringar i sin post låååångt efter att den blivit besvarad av andra? "Äh, den här raden har inte blivit citerad, och ser så här i efterhand lite pinsam ut, jag tar bort den"
Har du frågat dem som begärt detta?

trilobite

Post by trilobite » Sun 03 Jun 2012, 19:03

Är väl för att man skriver ett inlägg, loggar ur och upptäcker något knas när man loggar på igen.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

kaxiga Z
Forummoderator

Post by kaxiga Z » Sun 03 Jun 2012, 19:04

Blenda: Minns bara inlägg här och var på forumet, i stil med: "Bara för att någon gök en gång raderade alla sina inlägg här på forumet, så beslöt VoF att redigeringstiden ska bli begränsad, till en futtig timme! Så löjligt!"

Men jag anser inte att det främst bör vara den anledningen som leder till edit-tidsbegränsningen, utan den orsak som jag angav i trådstarten här ovan.

Trilobite: Men är knaset hedersgodkänt för redigering, så är det bara att anmäla sitt gamla inlägg, så hjälper modsen till med editeringen.

micke.d
Forummoderator

Post by micke.d » Sun 03 Jun 2012, 19:12

Personligen är det den anledning trilobite anger som gjort att jag velat redigera i efterskott: misslyckad länk eller citering blir det då och då.

Har anmält mina egna inlägg av den anledningen några gånger, och har alltid fått hjälp.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

trilobite

Post by trilobite » Sun 03 Jun 2012, 19:57

Ja, att be om hjälp är ju det bästa sättet, för att inte behöva strula till diskussionen med en massa ändrade poster och så hela tiden.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Sensemaker

Post by Sensemaker » Sun 03 Jun 2012, 20:39

kaxiga Z wrote:Som admin-personal har man möjlighet att redigera sina inlägg hur länge som helst, ett år senare t ex. Men varför vill vissa att detta ska vara en generell möjlighet för alla forumiter? Det hör väl till debattheder att man t ex inte ändrar argumentformuleringar i sin post låååångt efter att den blivit besvarad av andra? "Äh, den här raden har inte blivit citerad, och ser så här i efterhand lite pinsam ut, jag tar bort den"
Själv redigerar jag felstavningar och liknande hur gamla de än är ifall jag kan.

Ibland inser man långt senare att en formulering är lätt att missförstå.

Jag har ingen åsikt ifall det skulle vara önskvärt att alla hade denna möjlighet.

Sensemaker

Urquhart

Post by Urquhart » Mon 04 Jun 2012, 08:40

Sensemaker wrote:
Själv redigerar jag felstavningar och liknande hur gamla de än är ifall jag kan.

Jag har ingen åsikt ifall det skulle vara önskvärt att alla hade denna möjlighet.

Sensemaker
Jag editerar av samma anledningar. Att i efterhand ändra på argument eller helt enkelt ta bort saker är inget jag vill pyssla med.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Jonas Duregård

Post by Jonas Duregård » Mon 04 Jun 2012, 08:51

Den uppenbart överlägsna lösningen vore ju att man kan ändra sina poster när som helst men att det tydligt framgår att de ändrats samt att alla (genom att följa en länk) kan se vad som ändrats och hur den ursprungliga posten såg ut.

På så sätt kan man alltid använda redigeringsfunktionen till det den är till för (att förtydliga/förbättra eller åtgärda slarvfel) men aldrig för det den inte är till för (att dölja vad man ursprungligen har sagt).

En enklare variant av detta är att man när som helst kan göra tillägg till sina poster som visas som fotnoter till det ursprungliga inlägget ("Jag menade så klart mindre, inte mer" eller "Bortse från första stycket, jag blandade ihop korten" eller liknande).

Båda dessa kräver dock tekniska lösningar som kanske är utanför forummjukvarans kapacitet.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

piotrr

Post by piotrr » Mon 04 Jun 2012, 14:22

kaxiga Z wrote:Blenda: Minns bara inlägg här och var på forumet, i stil med: "Bara för att någon gök en gång raderade alla sina inlägg här på forumet, så beslöt VoF att redigeringstiden ska bli begränsad, till en futtig timme! Så löjligt!"
Var det verkligen så? Jag kanske minns helt fel, men jag har för mig att redigeringsmöjligheten tillkom från att ingen redigeringsmöjlighet alls fanns, och att situationen där man kunde redigera sitt inlägg i obegränsad framtid aldrig existerat.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

piotrr

Post by piotrr » Mon 04 Jun 2012, 14:23

Sensemaker wrote:Själv redigerar jag felstavningar och liknande hur gamla de än är ifall jag kan.

Hur får du andra att läsa om ditt inlägg efter att du redigerat det? Är det inte bättre då också att helt enkelt skicka ett nytt och klargörande inlägg som förnyar hela tråden så att alla som fortfarande läser den, ser det?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Grape

Post by Grape » Mon 04 Jun 2012, 14:29

piotrr wrote:
kaxiga Z wrote:Blenda: Minns bara inlägg här och var på forumet, i stil med: "Bara för att någon gök en gång raderade alla sina inlägg här på forumet, så beslöt VoF att redigeringstiden ska bli begränsad, till en futtig timme! Så löjligt!"
Var det verkligen så? Jag kanske minns helt fel, men jag har för mig att redigeringsmöjligheten tillkom från att ingen redigeringsmöjlighet alls fanns, och att situationen där man kunde redigera sitt inlägg i obegränsad framtid aldrig existerat.
En snabb sökning gav den här tråden där problemet diskuterades och där jag tror personen ifråga omnämns...

Edit: Och här finns ett exempel: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=725
Last edited by Grape on Mon 04 Jun 2012, 14:30, edited 1 time in total.
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

micke.d
Forummoderator

Post by micke.d » Mon 04 Jun 2012, 14:30

piotrr wrote:Var det verkligen så?
Jo, det var nog så.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Suresh
Avstängd

Post by Suresh » Mon 04 Jun 2012, 14:31

Jag tar bort eller ändrar följande om jag kan:

1) Felstavningar, felaktiga syftningar och andra missledande formuleringar

2) Chatliknande inlägg med alltför mycket personligt innehåll som var roligt i stunden , men förtjänar att få glömmas med tiden.

3) Referenser till personer och episoder som jag i efterhand tycker förtjänar anonymitet

4) Faktafel och felaktiga referenser som inte i sig lett till nya spin off-diskussioner, t ex brutna bildlänkar eller den rätta siffran runt antalet personer som bodde i Hyderabad, Andhra Pradesh 1988.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

MBY

Post by MBY » Mon 04 Jun 2012, 14:35

piotrr wrote:
Nä, redigeringsfunktionen fanns från början och begränsningen en timme kom sedan, enligt uppgift just därför att en viss låtsasfysiker "drog in" alla sina inlägg.

Jag hör till dem som anser att entimmes-begränsningen är dålig. Det handlar inte om att folk ryggradslöst vill redigera inlägg i lönndom, utan det är en normal funktion på forum. En typ av trådar som inte förkommer här är samlingstrådar där toppostaren fortlöpande redigerar toppinlägget såvida inte denne är moderator.

Jag anser inte att man behöver "hjälpa" virrpannor att inte göra bort sig. Vill de radera alla sina poster så får de väl göra det? De kan ju ändå inte radera citeringar och de får stå där med skammen när folk påpekar vad denne faktiskt skrev. Regler är alltid en avvägning mellan legitim och illegitim användning. Inga spärrar på redigering kan ju uppenbart missbrukas, men en gräns spärrar legitima och rättframma anledningar likaså. Låt oss inte låta det goda bli det bästas fiende, folk skriver på eget ansvar och forumet har inget ansvar för att medlemmar inte ska göra bort sig. Fixa trasiga länkar, ändra stavfel eller syftningsfel, lägga till en edit där det klart och tydligt står att resonemanget man förde senare inte visat sig hålla, osv, är fullt legitima skäl. En timme är för kort tid för att inlägget ska försvinna helt ur minnet, vilket är en förutsättning för effektiv korrekturläsning av en själv.

Edit: Att vidare ändra forumprinciper baserade på enskilda fall är också ett träsk i sig själv. Scenariobaserade regler fungerar i princip inte, vilket inte minst är känt inom säkerhetsinformatiken. Scenariobaserade system verkar vid första anblick flexibla, men är närmast det motsatta. De är också mottagliga för attacker. Vi kan modellera denna Ingvar som någon som lyckades med en effektiv DoS-attack på forumet; genom att göra ont på ett specifikt sätt hindrade han effektivt all framtida användning av detta verktyg, ont som gott.

Post Reply