Jag gillar Jesusmyten

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
dogmatisk ikonoklast

Re: Jag gillar Jesusmyten

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » tor 14 jun 2012, 21:39

Nå. Vad är då en religion? Vad kännetecknar en religion? Frågan kvarstår.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
John A

Inlägg av John A » tor 14 jun 2012, 21:47

dogmatisk ikonoklast skrev:Nå. Vad är då en religion? Vad kännetecknar en religion? Frågan kvarstår.
Där har du ju ett alldeles utmärkt ämne till en egen tråd. Nu är det så att jag tycker att ämnet för den här tråden är intressant och skulle därför vilja att fler skrev om just det här.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 21:51

John A skrev:
dogmatisk ikonoklast skrev:Nå. Vad är då en religion? Vad kännetecknar en religion? Frågan kvarstår.
Där har du ju ett alldeles utmärkt ämne till en egen tråd. Nu är det så att jag tycker att ämnet för den här tråden är intressant och skulle därför vilja att fler skrev om just det här.
Follow him. :)
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 22:38

Ett besvärande faktum för alla råateister är att Jesusmyten helt enkelt är en mycket bra historia. Den är en block buster som skulle göra vilken såpoperaförfattare som helst grön av avuynd. Den överlever till och med att man uttrycker sig vanvördigt om den, som jag gör nu, eller att man som Lloyd Webber frågar sig:

Did you mean to die like that?
Was that a mistake or
Did you know your messy death
Would be a record breaker?

Andra religioners pilotavsnitt tål inte detta och då måste man börja vifta med blasfemispöket för att skrämma folket till följsamhet.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 14 jun 2012, 23:59

Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
matsw

Jag gillar Jesusmyten

Inlägg av matsw » fre 15 jun 2012, 06:34

Suresh skrev:Jag använder mig ofta av Nya Testamentet både som värdegrund och redskap för introspektion, så för mig funkar det.
Har du någonsin tyckt att nya testamentet haft fel i en värdefråga men ändå följt det?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 15 jun 2012, 07:07

För att man gillar "Jesusmyten" behöver man ju för den skull inte vara en anhängare av vad bibeln i övrigt innehåller eller hur den använts/ används på sina håll för då tycker jag att man mystifierar bibeln mer än vad som är nyttigt. Det är en bok och man kan tycka om valda delar ur den utan att vara nödd att stå för allt vad kristendomen innebär, precis som man kan gilla valda delar ur vilken bok som helst.

Att man så fort man uttrycker att man tycker om något i Bibeln ska stå med något slags kollektivt ansvar för allt vad som kan gå snett/har gått snett när fanatiker och dogmatiker använt den som rättesnöre - vad handlar det om?

Man kan ju nästan få för sig när man läser här i tråden att bibeln är en farlig bok med egen kraft och vem är mest religiös då?

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » fre 15 jun 2012, 08:21

Suresh skrev: Andra religioners pilotavsnitt tål inte detta och då måste man börja vifta med blasfemispöket för att skrämma folket till följsamhet.
Vilket du menar att "den kristna" religionen inte gjort?
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 15 jun 2012, 09:06

Suresh skrev:Ett besvärande faktum för alla råateister är att Jesusmyten helt enkelt är en mycket bra historia. Den är en block buster som skulle göra vilken såpoperaförfattare som helst grön av avuynd. Den överlever till och med att man uttrycker sig vanvördigt om den, som jag gör nu, eller att man som Lloyd Webber frågar sig:

Did you mean to die like that?
Was that a mistake or
Did you know your messy death
Would be a record breaker?

Andra religioners pilotavsnitt tål inte detta och då måste man börja vifta med blasfemispöket för att skrämma folket till följsamhet.
Det beror väl på om man jämför med andra religioners pilotavsnitt, eller vanlig litteratur. Själv har jag aldrig funnit Jesusmyten särskilt spännande, varken när jag var liten eller äldre. Så fort jag lärt mig läsa plöjde jag däremot igenom de samlade banden av "Tusen och en natt" (tror det var sex stycken), och sen blev det 2:a Världskrigshistoria. Visst hade jag respekt för Jesusmyten, men inte var det något litterärt mästerverk. Alistair Maclean var mer spännande. Sen förlorade jag även respekten, tror det var i samband med "Life of Brian". :smile2:
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 15 jun 2012, 09:45

nanowire skrev:
Suresh skrev: Andra religioners pilotavsnitt tål inte detta och då måste man börja vifta med blasfemispöket för att skrämma folket till följsamhet.
Vilket du menar att "den kristna" religionen inte gjort?
Nej, det menar jag inte. Men vad jag vet har kristendomens åsiktsförtryck fokuserats runt religionens svagare delar, teologin, trefaldighetsläran och kosmologin. Jesusgestalten har man fått behandla tämligen fritt, liksom madonnan.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 15 jun 2012, 09:53

Dûrion Annûndil skrev:Det beror väl på om man jämför med andra religioners pilotavsnitt, eller vanlig litteratur.
Det förra, givetvis. Jesus beamades ju aldrig upp till moderskeppet.

Jämför passionsmysteriet med Moses vandring genom öknen, Davids krig för att bli konung eller Muhammeds erövring av Mekka. Vilken skröna är mest populariserad och med flest omtolkningar? Spielberg skall visst göra en på David nu, men den som kom om Moses för ett par år sedan var riktigt trälig.

Buddhamyten är mycket sedelärande, men inte riktigt underlag för en hel spelfilm, även om man väljer Keany Reeves (!) för att blåsa liv i Buddhagestalten. (10 års svältande i öknen och en månads återhämtning under ett bodhiträd är svårt att filmatisera. Då går det bättre med Buddhas förreligiösa period som prins och tronarvinge). Bara de hinduiska eposen Mahabharata och Ramayana tycker jag kan mäta sig med passionsmysteriet vad gäller dramatik och inlevelse.
Senast redigerad av 1 Suresh, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 15 jun 2012, 10:01

Suresh skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Det beror väl på om man jämför med andra religioners pilotavsnitt, eller vanlig litteratur.
Det förra, givetvis.
Men då är det ju ingenting som behöver oroa "råateister" eller "såpoperaförfattare". Andra religiösa kan kanske bli avundsjuka, men vanliga dödliga kan lika gärna njuta av filmen "Ghandi" eller "Lawrence av Arabien".

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 15 jun 2012, 10:07

Dûrion Annûndil skrev:
Suresh skrev:
Det förra, givetvis.
Men då är det ju ingenting som behöver oroa "råateister" eller "såpoperaförfattare". Andra religiösa kan kanske bli avundsjuka, men vanliga dödliga kan lika gärna njuta av filmen "Ghandi" eller "Lawrence av Arabien".
Jag myntade ordet "råateist" för någon som störs av att se något positivt med de religiösa traditionerna, alltså personer som startar trådar som heter "Får man uppskatta religiös musik?" och sådant.

Sidospår: "Lawrence of Arabia", mmmmm. 8-)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 15 jun 2012, 10:27

Suresh skrev:Jag myntade ordet "råateist" för någon som störs av att se något positivt med de religiösa traditionerna, alltså personer som startar trådar som heter "Får man uppskatta religiös musik?" och sådant.
Ja ja, men de behöver alltså inte bli besvärade av (den eventuella) kvalitéen, vilket du påstod.

Användarvisningsbild
John A

Inlägg av John A » fre 15 jun 2012, 10:27

Jesusmyten har varit en ingång för annan litteratur, nånting att förhålla sig till och vrida och vända på. Jag gillar Mästaren och Margarita där Bulgakov gör en twist på Jesushistorien och använder den för att kritisera byråkratin i sovjet. Avsnittet med storinkvisitorn i Bröderna Karamazov är väl annars det mest kända.

Skriv svar