European Skeptics Conference, 23-25 Aug 2013, Stockholm SWE

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: European Skeptics Conference, 23-25 Aug 2013, Stockholm

Inlägg av Vidugavia » tis 12 jun 2012, 12:47

Rapport från konferensen 2002 i Prag. En del intressanta icke angliska namn:

http://www.csicop.org/si/show/10th_euro ... al_beliefs_/

Den tyska biologen, skeptikern och vetenskapsteoretikern, som skrev artikeln ovan, verkar rätt intressant:
http://de.wikipedia.org/wiki/Martin_Mahner

I övrigt så anmäler jag mig frivillig som volontär. Kan i värsta fall köra bil i Stockholm, om folk har förståelse för att turerna kommer att ta dubbelt så lång tid som förväntat...
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 12 jun 2012, 15:30

anundi skrev:Jag vet att det är över ett år tills konferensen går av stapeln, men jag är trots detta lite förvånad över att själva organisationen bakom inte är så spikad som jag lite naivt kanske hade väntat mig. Ett år går fort och det är mycket som ska falla på plats. Men jag tror att det kommer att bli bra!
Just nu finns det inga konkreta planer alls (förutom ort och datum) och det är oklart vilka som tagit på sig ansvar att genomföra konferensen. Men det kommer nog klarna längre fram och man kan ju alltid hoppas på att allt kommer lösa sig till det bästa.

Ett tips till arrangörerna är att sätta sig in i erfarenheterna från senaste vårmötet.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » lör 16 jun 2012, 18:52

En ganska viktig sak, som en hel del annan planering måste utgå ifrån, är frågan om var detta ska äga rum. Vilken slags lokaler har vi att utgå ifrån? Hur många föreläsningssalar? Har vi tillgång till ett kök vi får använda? Hur är kommunikationerna? Inte mist gällande transporter och eventuella sidoutflykter är placeringen väldigt viktig.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » sön 17 jun 2012, 08:34

Min tanke är att det skall ske centralt i Stockholm och att vi inte skall laga maten själva. Alla stora skeptikerkonferenser jag har besökt utomlands har ägt rum på hotell.

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » mån 18 jun 2012, 14:19

Nu har jag samlat in alla namn på föreslagna talare och och frivilliga kongressarbetare. Skickar listorna till planeringsgruppen inför morgondagens möte. Fortsätt föreslå talare och anmäl er som frivilliga!

Användarvisningsbild
emigrant

Inlägg av emigrant » tis 19 jun 2012, 07:24

Magnus Betnér som underhållare? Frikyrklig uppväxt, skämtar ofta om religion etc. Dessutom van att underhålla på engelska.

Annars lägger jag en röst på Dara O'briain. Fantastisk komiker.
Don't pray in my school, and I won't think in your church.

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » tis 19 jun 2012, 19:17

Nu har organisationskommittén sammanträtt och Per Johan Råsmark har åtagit sig posten som Högsta Hönset för projektet. Vi håller på och knyter till oss mer folk. Söker en person med bokföringskunskaper som vill sköta räkenskaperna!

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 19 jun 2012, 22:11

MartinR skrev:Söker en person med bokföringskunskaper som vill sköta räkenskaperna!
Borde väl vara bra med någon som kan trolla på den posten också.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tor 21 jun 2012, 01:04

MartinR skrev:Min tanke är att det skall ske centralt i Stockholm och att vi inte skall laga maten själva.
Filadelfiakyrkan? (man verkar dock inte få tala där om man uttalat inte tror på Jesus eller proklamerar att man gillar Pridefestivalen - kan möjligen innebära något enstaka problem)
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 21 jun 2012, 18:35

Kan vara värt att ha en sexual harrassment policy, apropå.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 21 jun 2012, 19:02

Behövs det? Brukar de ha en sån på TAM, t ex?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
jak

Sv: European Skeptics Conference, 23-25 Aug 2013, Stockholm

Inlägg av jak » fre 22 jun 2012, 15:49

Moridin skrev:Kan vara värt att ha en sexual harrassment policy, apropå.
Är det inte enklare att placera konferensen nära Equadors ambassad?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 22 jun 2012, 16:24

micke.d skrev:Behövs det? Brukar de ha en sån på TAM, t ex?
Ja (särskilt om det är tänkt att några framstående skeptiska kvinnor ska hålla tal, en del av dessa har det som rimligt krav) och ja (eller de hade en 2011 och jag antar att de har en 2012, särskilt med tanke på senaste tidens uppståndelser).

Ha en som är tydlig och som verkställs, här är några tips (notera särskilt tipset att ha en kort, en medium och en lång version).
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

tonyf

Inlägg av tonyf » sön 24 jun 2012, 15:31

Mitt uttalande "och (kanske t.o.m. framförallt) inre hot från oartiga och stökiga konferensdeltagare och föreläsare" var avsiktligt en antydan åt det hållet, men också avsiktligt något bredare formulerat. Vi har på VoF-forum just nu två trådar där detta diskuteras, åtminstone delvis. Frågan är svår, för å ena sidan (se också sista stycket här) kan det vara så att det behövs, å andra sidan finns många problem med det (tar diskussionsresurser som behövs ännu mera till andra frågor, svårigheten med att försök till formalisering aldrig lyckas täcka exakt det man informellt hade i åtanke, risk för flamewars etc.). Men nu är ju frågan explicit upptagen i just vår konferenstråd i sig själv, så något får vi komma på. Vad gäller TAM så observera alltså att de hade infört en formell "harassementpolicy" och att det sedan blev mycket kritik för de sätt de hanterade den. Det är inte så lätt att hantera detta. (Men vi kan ju alltid förlita oos på att vi åtminstone inte är några råbarkade amerikaner utan välciviliserade europeer!)

ADDED
De brukade inte ha en sådan policy på TAM, detta var nytt. Men (verkade) alltså inte riktigt ha hjälpt.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 24 jun 2012, 16:42

Problemet var väl inte deras policy i sig, utan att DJ Grothe stoppade foten i munnen för någon vecka sedan och sa att de inte hade fått in några anmälningar förra året, trots att han själv hade fått en sådan och (enligt de berörda kvinnliga feministerna) personligen åtgärdat problemet tillfredsställande under konferensen?

Skriv svar