Relaterat till "Frikort från skeptisk granskning"

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Låst
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Relaterat till "Frikort från skeptisk granskning"

Inlägg av Anders H » sön 24 jun 2012, 10:16

Som en diskussion kring denna tråd.
devadatta skrev:Det är flera personer som hävdar att skeptiker i allmänhet eller VoF i synnerhet gör undantag inom vissa områden för skeptisk granskning, sk frikort. Vanligast är att det hävdas om religion. [...] Skeptiker som nästan helt fokuserar på religion men nästan inte tar upp klimatförnekelse, ger de frikort till klimatförnekarna?
Finns det någon klimatförnekare i styrelsen, och, varför eller varför inte?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Relaterat till "Frikort från skeptisk granskning"

Inlägg av Moridin » sön 24 jun 2012, 10:35

Att helt enkelt inte ha tid för en viss pseudovetenskap är inte att ge ett skeptiskt frikort. Skeptiskt frikort kräver ett aktivt avstånd från att kritisera viss sorts pseudovetenskap.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 24 jun 2012, 10:54

Moridin skrev:Att helt enkelt inte ha tid för en viss pseudovetenskap är inte att ge ett skeptiskt frikort. Skeptiskt frikort kräver ett aktivt avstånd från att kritisera viss sorts pseudovetenskap.
Jag håller med. Det vi diskuterar är alltså inte några "skeptiska frikort", utan en frågeställning som väcktes i devadattas tråd om skeptiska frikort. Ordföranden Martin Rundkvist påpekar i sin bloggpost att "VoF har en del medlemmar och styrelseledamöter som är religiösa", och devadatta ställer religion mot klimatförnekelse i sitt öppningsanförande. Därför undrar jag om det finns någon klimatförnekare i styrelsen, och, varför eller varför inte?

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » sön 24 jun 2012, 14:29

Klimatförnekare gör ett ställningstagande som vetenskapligt går att granska och falsifiera. Människor som betraktar sig som troende och religiösa kan göra ställningstagande inom sin tro är så pass filosofiska, symboliska, "psykologiskt sanna" så att de inte går att vetenskapligt granska. Man kan fråga sig det vettiga att ha dessa ställningstagande, men görs det på det sättet så är det något som flyger under den vetenskapliga skeptiska radarn och definitivt inte jämförbart med klimatförnekelse.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » sön 24 jun 2012, 14:40

Spito skrev:Klimatförnekare gör ett ställningstagande som vetenskapligt går att granska och falsifiera. Människor som betraktar sig som troende och religiösa kan göra ställningstagande inom sin tro är så pass filosofiska, symboliska, "psykologiskt sanna" så att de inte går att vetenskapligt granska. Man kan fråga sig det vettiga att ha dessa ställningstagande, men görs det på det sättet så är det något som flyger under den vetenskapliga skeptiska radarn och definitivt inte jämförbart med klimatförnekelse.
Tron bygger på en vandringssägen som går att granska helt utmärkt. Även de flesta psykologiska effekterna går att granska likaså (vilket också görs).
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » sön 24 jun 2012, 14:46

Mycket tro ja, men inte all. All klimatförnekelse är dock påstående om denna värld.

TILLÄGG: Med psykologisk sann menar jag påståendet som en del liberatroenden har att trons direkta försanthållanden är ointressanta utan det relevanta är att religionen leverera påståenden om hur vi fungerar och bör fungera som människor. Konkret exempel är tex när icketroende människor upplever sig se visdom i Jesus bergspredikan.
Senast redigerad av 1 Spito, redigerad totalt 0 gånger.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » sön 24 jun 2012, 14:50

Spito skrev:Mycket tro ja, men inte all. All klimatförnekelse är dock påstående om denna värld.
Jag har hört en hel del klimatförnekelse som bygger på religionen och att denna värld inte är allt.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » sön 24 jun 2012, 15:02

JemyM skrev:
Spito skrev:Mycket tro ja, men inte all. All klimatförnekelse är dock påstående om denna värld.
Jag har hört en hel del klimatförnekelse som bygger på religionen och att denna värld inte är allt.
Och? Det är fortfarande ett påstående om denna värld, oavsett vad klimatförnekaren har för bevekelsegrunder.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » sön 24 jun 2012, 15:06

Spito skrev:Det är fortfarande ett påstående om denna värld, oavsett vad klimatförnekaren har för bevekelsegrunder.
Jag vet inte om det finns någon kvalitativ skillnad här att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » sön 24 jun 2012, 15:09

Spito skrev:Med psykologisk sann menar jag påståendet som en del liberatroenden har att trons direkta försanthållanden är ointressanta utan det relevanta är att religionen leverera påståenden om hur vi fungerar och bör fungera som människor. Konkret exempel är tex när icketroende människor upplever sig se visdom i Jesus bergspredikan.
Kan du utveckla detta?

Som student i psykologi ser jag många saker som objektivt och empiriskt studerbara som filosofer och religiösa ofta hävdar är subjektiva eller otillgängligt för vetenskap. Det irriterar mig ibland att filosofins äldre antaganden hålls som väldigt viktiga och filosofins problem olösliga, när psykologin har en hel del att säga till om.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 24 jun 2012, 15:17

Min utmaning till MartinR och hans hejdukar kvarstår: varför skall dikotomin mellan trosfrågor och empiriska frågor accepteras skiljt från "för att jag definierar trosfrågor som de frågor som inte är empiriska frågor"? De flesta övertygelser som är en central del av miljarder människors tro t. ex. kreationism (och kan därför rimligen ses som en trosfråga) kan betraktas som empiriska frågor.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » sön 24 jun 2012, 15:21

JemyM skrev:
Spito skrev:Med psykologisk sann menar jag påståendet som en del liberatroenden har att trons direkta försanthållanden är ointressanta utan det relevanta är att religionen leverera påståenden om hur vi fungerar och bör fungera som människor. Konkret exempel är tex när icketroende människor upplever sig se visdom i Jesus bergspredikan.
Kan du utveckla detta?

Som student i psykologi ser jag många saker som objektivt och empiriskt studerbara som filosofer och religiösa ofta hävdar är subjektiva eller otillgängligt för vetenskap. Det irriterar mig ibland att filosofins äldre antaganden hålls som väldigt viktiga och filosofins problem olösliga, när psykologin har en hel del att säga till om.
Det är inte en hållning som jag själv omfattar, mraen det är ett intressant exempel på en trohållning som helt lämnar de traditionella dogmerna bakom sig för att uteslutande närma sig urkunderna som en källa till visdom och den religiösa praktiken som ett sätt att möta ceremoniella och psykologiska behov. Vän av ordning kanske invänder att med den inställningen så är man inte troende. Kanske det, men de kallar sig nog i regel som troende och de finns ut i samfunden. Googla biskop Spong om du vill veta mer.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 24 jun 2012, 17:03

Moridin skrev:Min utmaning till MartinR och hans hejdukar kvarstår: varför skall dikotomin mellan trosfrågor och empiriska frågor accepteras skiljt från "för att jag definierar trosfrågor som de frågor som inte är empiriska frågor"? De flesta övertygelser som är en central del av miljarder människors tro t. ex. kreationism (och kan därför rimligen ses som en trosfråga) kan betraktas som empiriska frågor.
Moridin, vetenskap begränsas inte till empiri, utan sträcker sig även till härledning. Exempel.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 24 jun 2012, 17:34

Låt mig ställa en annan fråga, med anledning av bristen på raka svar. Oavsett hur det ligger till i frågan jag ställde, ligger det närmre till hands att berätta om att styrelsen har troende kristna än att berätta om att styrelsen har klimatskeptiker? Motivera svaret!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 24 jun 2012, 17:46

Kanske för att det är värre med 'ateistiska förrädare' som insett bristerna i religion och många pseudovetenskaper (men åker ändå dit med avseende på klimatet) än mjukistroende?

Låst