Homeopati och halmgubbar

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Homeopati och halmgubbar

Inlägg av FudoMyoo » mån 25 jun 2012, 11:33

Avknoppat härifrån. /micke.d
Anders H skrev:När Vetenskap och Folkbildning äter homeopatiska sömnpiller, angrips inte det som homeopaterna påstår.
Har du lust att utveckla? Jag hade fått för mig att ju mer något späds ut vid den s k "potentieringen", ju starkare blir effekten enligt homeopaterna. Har jag missuppfattat det?
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: Behöver skeptikersverige utbildas inom religion?

Inlägg av Anders H » mån 25 jun 2012, 11:38

FudoMyoo skrev:
Anders H skrev:När Vetenskap och Folkbildning äter homeopatiska sömnpiller, angrips inte det som homeopaterna påstår.
Har du lust att utveckla? Jag hade fått för mig att ju mer något späds ut vid den s k "potentieringen", ju starkare blir effekten enligt homeopaterna. Har jag missuppfattat det?
OT, men ok. Det som blir starkare, är kroppens egen förmåga att läka (eller söva i detta fall). Pillret mot sömnlöshet är alltså inte ett sömnpiller. Till det, var det ju en överdosering som gjordes. Visst är homeopater tokiga, och visst var det ett pr-stunt, men det var lik förbaskat en halmgubbe av VoF.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 25 jun 2012, 11:49

Anders H skrev: Det som blir starkare, är kroppens egen förmåga att läka (eller söva i detta fall).
Är det kroppens egna förmåga att läka eller är det homeopatiska läkemedlets förmåga att söva som blir starkare (eller är det båda)? Det är nämligen två olika påståenden. Enligt wikipedia är det effekten av det homeopatiska läkemedlets som blir starkare:
Ett homeopatiskt läkemedel tillverkas genom en process som kallas "dynamisering" eller "potentiering". Detta innebär att man utgår från en "urtinktur" bestående av till exempel 1 g aktivt ämne i 99 g vatten och successivt späder detta enligt en fastställd process. Ur den ursprungliga lösningen utvinner man "första potensen" genom att ta 1 ml av den ursprungliga lösningen och tillsätta 99 ml vatten. Man slår sedan flaskan med denna nya lösning mot något hårt, eller skakar den häftigt, ett föreskrivet antal gånger för att frigöra de läkande krafterna. Därefter utvinner man på motsvarande sätt "andra potensen" genom att upprepa utspädningen. När denna process upprepats 100 gånger har man erhållit den hundrade "centesimalpotensen" (C100). Så pass utspädda ämnen innehåller med största sannolikhet inte en enda molekyl av det aktiva ämnet. Med stigande potens sägs dock läkemedlet bli starkare och därmed också svårare att hantera.
(min understrykning)

Anders H skrev:Pillret mot sömnlöshet är alltså inte ett sömnpiller. Till det, var det ju en överdosering som gjordes.
Precis. Och en starkare effekt hos ett sömnpiller borde alltså leda till döden. Det är ju det som är poängen med denna stunt. Inte att bota någon sömnlöshet. Det verkar som du missförstått vad VoFs ploj går ut på.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 25 jun 2012, 11:59

Homeopater hävdar ju faktiskt att det inte går att överdosera homeopatiska läkemedel. Anledningen till att de hävdar det är nog den som Anders H är inne på.

Medel mot sömnsvårigheter anses alltså inte ge sömn (annat än indirekt), utan anses kurera det som gjorde att sömnsvårighetena uppträdde. Ett hypotetiskt extremt potent medel av den sorten skulle alltså eliminera alla eventuella problem med att somna in.

(Inkonsekvensen i att påstå att Fuglesang blev somnolent i Visby är ju stor ironi i sammanhanget.)
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 25 jun 2012, 12:07

micke.d skrev:Homeopater hävdar ju faktiskt att det inte går att överdosera homeopatiska läkemedel.
Ok, det var nyheter för mig. Har du någon källa?
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » mån 25 jun 2012, 12:23

FudoMyoo skrev:
micke.d skrev:Homeopater hävdar ju faktiskt att det inte går att överdosera homeopatiska läkemedel.
micke.d skrev:Medel mot sömnsvårigheter anses alltså inte ge sömn (annat än indirekt), utan anses kurera det som gjorde att sömnsvårighetena uppträdde.
Men VoFs stunt bygger ju inte på att medel mot sömnsvårigheter ska ge sömn, utan på att detta medel, när det överdoseras, används vid självmordsförsök.
Ge din källa också, FudoMyoo. Att det inte går att överdosera är ju en av grejerna som det basonerat ut som sin fördel mot drogerna. Homeopati stimulerar kroppen.

Men åter till sakfrågan. Vilka pseudovetenskaper finns representerade i styrelsen för VoF?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 25 jun 2012, 12:25

FudoMyoo skrev:
Nej, inte på rak arm, men jag har sett detta påstående ett flertal gånger bl a i samband med Visby-aktionen. Googling ger bl a detta.
FudoMyoo skrev:
micke.d skrev:Medel mot sömnsvårigheter anses alltså inte ge sömn (annat än indirekt), utan anses kurera det som gjorde att sömnsvårighetena uppträdde.
Men VoFs stunt bygger ju inte på att medel mot sömnsvårigheter ska ge sömn, utan på att detta medel, när det överdoseras, används vid självmordsförsök.
Vilket ger bra publicitet vilket är målet med aktionen. Internt inom homeopatin anses det dock tydligen vara tramsigt. Det måste de iofs tycka, men tydligen finns det internt koherenta anledningar till att de anser det.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 25 jun 2012, 12:38

micke.d skrev:Nej, inte på rak arm, men jag har sett detta påstående ett flertal gånger bl a i samband med Visby-aktionen. Googling ger bl a detta.
Ok, fair enough. Då verkar det vara en halmgubbe.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 25 jun 2012, 15:17

FudoMyoo skrev:
micke.d skrev:Nej, inte på rak arm, men jag har sett detta påstående ett flertal gånger bl a i samband med Visby-aktionen. Googling ger bl a detta.
Ok, fair enough. Då verkar det vara en halmgubbe.
Syftet var att få uppmärksamhet och visa att homeopati inte fungerar. Jag visste redan sedan 10:23 att homeopater skulle avfärda saken med att det inte går att överdosera, att man måste ha symptomen och några andra argument, men skulle vi ta det på allvar skulle det inte ha blivit något kollektivt självmordsförsök och ingen uppmärksamhet. Vi attackerar alltså en halmgubbe enligt många homeopater (förmodligen inte alla - de har nog olika åsikter, och jag undrar om de som säger att man inte kan överdosera även säger det till sina klienter).

Ska man utvärdera plojen så är det ur syftet att få uppmärksamhet. Det var inte på något sätt ett allvarligt menat empiriskt test. Ur retorisk och påverkanssynpunkt är det dock ett halvt misslyckande om publiken får reda på homeopaternas argument och anser att vi misslyckats, men jag antar att deras propagandaapparat inte sträcker sig längre än till deras klienter (de flesta vet ju inte vad homeopati är). Och blir det så får man ju lägga ner hela 10:23. Min enda oro är egentligen att vi gav reklam till homeopati genom att publiken inte vet vad det är men nu vet att det är nån slags medicin och har glömt bort resten.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 25 jun 2012, 15:24

devadatta skrev:Ska man utvärdera plojen så är det ur syftet att få uppmärksamhet. Det var inte på något sätt ett allvarligt menat empiriskt test.
Jo det förstår jag. Jag tycker dock det var väldigt fyndigt, även om det delvis bygger på en halmgubbe. Syftet är ju knappast meningsfull dialog med homeopater, och då kan man väl få kosta på sig lite halmgubbar (?). Även om det säkert också ligger mycket i dina reservationer kring riskerna med negativa propagandaeffekter.
Ordnung muss sein.

Spridis

Re: Homeopati och halmgubbar

Inlägg av Spridis » mån 25 jun 2012, 19:55

OT fråga, men vad menas med halmgubbe i detta fall? :oops:

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » mån 25 jun 2012, 20:01

Spridis skrev:OT fråga, men vad menas med halmgubbe i detta fall? :oops:
Inte alls OT.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 26 jun 2012, 02:21

Eftersom medelsvensson tycks anse att homeopati är en sorts örtmedicin/naturläkemedel, åtminstone är det den erfarenhet jag har sedan visbyaktionen, så är nog all upplysningsverksamhet av godo.

De homeopatiska principerna är ju såna att de allra flesta som får dem förklarade för sig drar korrekta slutsatser om homeopati.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 26 jun 2012, 19:21

micke.d skrev:Eftersom medelsvensson tycks anse att homeopati är en sorts örtmedicin/naturläkemedel, åtminstone är det den erfarenhet jag har sedan visbyaktionen, så är nog all upplysningsverksamhet av godo.

De homeopatiska principerna är ju såna att de allra flesta som får dem förklarade för sig drar korrekta slutsatser om homeopati.
Eller också blir de sura för att man har förstört deras upplevelse.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 26 jun 2012, 19:24

Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Tillägg: Snarare leder det ena till det andra.

Skriv svar