Frågor som inställer sig efter att ha sett Prometheus

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Sluta googla mig

Frågor som inställer sig efter att ha sett Prometheus

Inlägg av Sluta googla mig » lör 30 jun 2012, 21:58

Prometheus är en film som ger några svar men framförallt ger upphov till ännu fler frågor.

Ett ämne folk här kanske har koll på är detta:

I filmen sägs att människorna och en sorts utomjordingar kallade ingenjörer har samma DNA. I filmen verkar det som ingejörerna har skapat människorna.

Det sägs aldrig uttryckligen när ingenjörerna skapade människorna (om de gjorde det). Tidigaste gången de haft kontakt (vad folk i filmen vet) verkar vara för 35 000 år sedan (om jag minns rätt). Sen träffades de visserligen senare också, så man kan tänka sig att de mixtrat med människan därefter. Men om vi bortser från den teorin: har inte människans DNA förändrats på 35 000 år?

De ingenjörer som visas i filmen framstår som längre och kraftigare än människorna (gissar på drygt 2 meter). Så avbildades också ingenjörerna i de grottmålningar som visas i filmen och är från för länge sedan. Visserligen kan det ju vara särsklit långa bodybuildaringenjörer som valts ut att ha kontakt med människorna. Men frågan inställer sig ändå, kan verkligen varelser med så olika längd ha samma DNA.

En reservation är att man inte får veta exakt vad de menar med samma DNA i filmen. De säger bara att det är samma och jämför två diagram med staplar som överensstämmer.

Användarvisningsbild
Ventromedial

Re: Frågor som inställer sig efter att ha sett Prometheus

Inlägg av Ventromedial » lör 30 jun 2012, 22:12

Alltså...hela filmen är full av motsägelser, trams, orimligheter, fel, ogenomtänkta idéer, ...

Sluta googla mig

Inlägg av Sluta googla mig » lör 30 jun 2012, 22:54

Ventromedial skrev:Alltså...hela filmen är full av motsägelser, trams, orimligheter, fel, ogenomtänkta idéer, ...
Det ligger mycket i det du säger. Men ge gärna exempel på dessa företeelser och förklar varför.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 01 jul 2012, 07:55

Det är teater, påhitt, sagor. Ju.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 01 jul 2012, 13:53

Jag vet inte om det är värt att filosofera så mycket om det som händer i filmen :)
Det var en ganska snygg och spektakulär film i 3D på bio och därför sevärd om man gillar sci-fi.
Jag anar tyvärr ett suggestivt kreationistargument i filmen.
Då vi som tittare ska tänka att det är "plausible" med en intelligent designer av vårt DNA, blir det också enklare att acceptera ID-argument (främst för agnostiska/konservativa amerikaner).
I övrigt är det ju smart men inte riktigt kreativt på önskvärd nivå att göra en prequel till alla Alien-filmerna. Samt man la ju upp bollen för en Prometheus 2 när Rapace drog iväg till nästa planet. Vad ska hända där? Hur ser det ut där? Vilka monster finns där? Osv? Ska vi äntligen få reda på sanningen om allt? :)
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 01 jul 2012, 15:19

Det jag framför allt störde mig på i filmen var den i det närmaste fullkomliga frånvaron av vetenskaplighet och säkerhetstänkande som dominerade hos besättningen.

- En biolog som inleder mötet med en vagt kobraliknande helt främmande livsform i ett mörkt rum med att försöka klappa den.

- Karantänsbestämmelserna verkar endast gälla folk som redan uppenbarligen förvandlats eller är påväg att förvandlas till monster. Att mer eller mindre bli duschad med främmande biologiskt material är ingen riskfaktor.

- En robot som, ja vad fan hen nu håller på med.

- Hjälmarna, se för fan till att ha på er hjälmarna första gånger ni besöker en helt okänd planetyta. Det här är väl inte Star Trek.

Långtradarchaffisarna i Alien hade mycket mer rimliga förhållningssätt och motivationer.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 01 jul 2012, 15:36

Vidugavia skrev:- En biolog som inleder mötet med en vagt kobraliknande helt främmande livsform i ett mörkt rum med att försöka klappa den..
LOL! Ja, det tänkte jag med på. Men det blir liksom inte så mycket skräck över det hela om detta hade gjorts på ett vetenskapligt/skeptiskt korrekt sätt! :)
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 01 jul 2012, 16:06

Jacob skrev:
Vidugavia skrev:- En biolog som inleder mötet med en vagt kobraliknande helt främmande livsform i ett mörkt rum med att försöka klappa den..
LOL! Ja, det tänkte jag med på. Men det blir liksom inte så mycket skräck över det hela om detta hade gjorts på ett vetenskapligt/skeptiskt korrekt sätt! :)
Jo, det kan det bli. En poäng med mycket inom den undergenre till scifi, cosmic horror, som Prometheus ingår i är att visa hur mänskligheten, även när hon gör allting "rätt", kan stå fullkomligt hjälplös inför krafter hon inte förstår och som inte är proportionerliga till hennes egna lilla begränsade värld.

I den klassiska cosmic horror romanen "At the Mountains of Madness" av HP Lovecraft, som Prometheus helt klart är inspirerad av, gör vetenskapsmännen typ allting rätt men står ändå hjälplösa inför de krafter de stöter på.

Poängen blir svagare om protagonisterna inte använder mänsklighetens resurser på ett kompetent sätt. Det är då bara ett gäng inkompetenta klantar som står hjälplösa inför universums okända krafter, inte mänskligheten i sin helhet.

Både Alien och Aliens innehåller mer tydligt säkerhetstänkande och metodiska tillvägagångssätt något som förstärker skräcken då det ändå går åt helvete. De misstag som begås är också lättare att förstå sig på.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 01 jul 2012, 16:16

Detta är en underhållningsfilm! Den är alltså bara gjord för att underhålla. Den är då inte gjord för att analyseras i detalj, utan bara ge en stunds verklighetsflykt. Kommersiell SF har ingenting med troliga framtidsbilder att göra.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » sön 01 jul 2012, 16:19

Vidugavia skrev:
Jacob skrev:
Jo, det kan det bli. En poäng med mycket inom den undergenre till scifi, cosmic horror, som Prometheus ingår i är att visa hur mänskligheten, även när hon gör allting "rätt", kan stå fullkomligt hjälplös inför krafter hon inte förstår och som inte är proportionerliga till hennes egna lilla begränsade värld.

I den klassiska cosmic horror romanen "At the Mountains of Madness" av HP Lovecraft, som Prometheus helt klart är inspirerad av, gör vetenskapsmännen typ allting rätt men står ändå hjälplösa inför de krafter de stöter på.

Poängen blir svagare om protagonisterna inte använder mänsklighetens resurser på ett kompetent sätt. Det är då bara ett gäng inkompetenta klantar som står hjälplösa inför universums okända krafter, inte mänskligheten i sin helhet.

Både Alien och Aliens innehåller mer tydligt säkerhetstänkande och metodiska tillvägagångssätt något som förstärker skräcken då det ändå går åt helvete. De misstag som begås är också lättare att förstå sig på.
OK. Jag håller med dig. Det var bättre förr :)

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 01 jul 2012, 16:41

VeVeN skrev:Detta är en underhållningsfilm! Den är alltså bara gjord för att underhålla. Den är då inte gjord för att analyseras i detalj, utan bara ge en stunds verklighetsflykt. Kommersiell SF har ingenting med troliga framtidsbilder att göra.
Motsätter du dig att man diskuterar hur olika kulturyttringar kan förbättras eller vill du bara visa upp en resignerande attityd?

God underhållning och en stunds verklighetsflykt främjas av en genomtänkt berättelse. Om inte den alternativa verkligheten övertygar i tillräcklig grad så sitter jag fortfarande kvar i den mörka biosalongens tristess, trots att jag egentligen skulle vilja ryckas med på ett äventyr i världsrymdens djup. Sedan så förstår jag inte riktigt vad du menar med din sista mening.

I övrigt hänvisar jag till en gammal mästare:
Fantasy has also an essential drawback: it is difficult to achieve. Fantasy may be, as I think, not less but more subcreative; but at any rate it is found in practice that "the inner consistency of reality" is more difficult to produce, the more unlike are the images and the rearrangements of primary material to the actual arrangements of the Primary World. It is easier to produce this kind of "reality" with more "sober" material. Fantasy thus, too often, remains undeveloped; it is and has been used frivolously, or only half-seriously, or merely for decoration: it remains merely "fanciful." Anyone inheriting the fantastic device of human language can say the green sun. Many can then imagine or picture it. But that is not enough--though it may already be a more potent thing than many a "thumbnail sketch" or "transcript of life" that receives literary praise.

To make a Secondary World inside which the green sun will be credible, commanding Secondary Belief, will probably require labour and thought, and will certainly demand a special skill, a kind of elvish craft. Few attempt such difficult tasks. But when they are attempted and in any degree accomplished then we have a rare achievement of Art: indeed narrative art, story making in its primary and most potent mode.
- JRR Tolkien, "On Fairy-stories"

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 01 jul 2012, 17:17

Tycker bara att SF tas på litet för stort allvar. Det är underhållning, precis som kärlekskomedier eller konventionell action. Det innebär naturligtvis inte att gengren är förkastlig, men varför räcker det inte med att vara underhållande för en stund? Fantasy däremot, inte minst Tolkien, tas på tok för mycket på allvar.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 01 jul 2012, 17:47

VeVeN skrev:Tycker bara att SF tas på litet för stort allvar. Det är underhållning, precis som kärlekskomedier eller konventionell action. Det innebär naturligtvis inte att gengren är förkastlig, men varför räcker det inte med att vara underhållande för en stund? Fantasy däremot, inte minst Tolkien, tas på tok för mycket på allvar.
Men min poäng är att underhållning, pga sitt innehåll, kan vara mer eller mindre underhållande och att en mer underhållande film ofta innehåller vissa kvaliteer. En actionfilm blir lätt dålig när motiven till protagonisternas och antagonisternas handlingar är oklara, protagonisterna inte möts av något övertygande motstånd och det inte finns någon figur att rimligtvis identifiera sig med. Även i actionfilmer kan det också bli riktigt störande när berättelsen plötsligt ignorerar sanningar som etablerats tidigare. Om vi tidigare informerats om att dr Dödsmoln endast kan besegras med gammastrålning så blir det lätt störande om hjälten utan förklaring plötsligt slår ned honom med bara nävarna.

Visserligen är det lite överdrivet att liksom Tolkien se det litterära skapandet som en de facto religiös handling men alla berättelser mår bra av att hänga ihop och ge en övertygande verklighetsflykt inom vissa premisser.

Dessutom är det rätt roande att diskutera vad som gör en berättelse bra.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » sön 01 jul 2012, 18:09

Sluta googla mig skrev:Men ge gärna exempel på dessa företeelser och förklar varför.
Vidugavia drar upp en fraktion. Jag tror det går att såga nästan hela filmen rakt igenom om man anstränger sig en smula, så uppgiften blir övermäktig.

Varför jag blir lite irriterad över att ha gått och sett den här filmen på bio är att jag känner mig en smula förd bakom ljuset. Jag visste inte att det var en barnfilm med barnförbjudna scener. Jag trodde det var en vuxenfilm, typ.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 01 jul 2012, 18:56

Ventromedial skrev:Jag visste inte att det var en barnfilm med barnförbjudna scener. Jag trodde det var en vuxenfilm, typ.
Barnfilm kan det inte vara, för barn är känsliga för inkonsekvenser. Vuxna är mottagliga för religiösa dogmer, och du är inte mottaglig så du anklagar dina medmänniskor som är mottagliga för att vara barn. Trots att inte barn förmodligen inte äter skit.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Skriv svar