Moridins frågor om Watson i hissen

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Moridins frågor om Watson i hissen

Inlägg av Moridin » lör 01 okt 2011, 10:36

Putt-Julle skrev:Jag ställde frågan: När kan en kvinna råka ut för raggningsförsök som en kille inte kan råka ut för!!!!!!!!!!!
Det där är irrelevant; vad du måste titta på är frekvens. För att använda samma analogi: kvinnor kan också våldta och har säkert möjlighet att skända personen på motsvarande sätt, men de är inte direkt lika hög förekomst.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

tonyf

Inlägg av tonyf » lör 01 okt 2011, 21:00

gubblukt skrev:
Putt-Julle skrev:Tack vare sådana här pajaser så kommer jag aldrig mer att bry mig om VoF. Dem som har
varit med tillräckligt läänge vet att jag kan bidra med kunskap angående sekter och dylikt.
Jag tänker dock inte ta skit från pajaser som bara vill plocka billiga poäng från kvinnliga forummedlemmar
Drar här ifrån...
Wow, jag som tyckte att Rebecca Watson var lättstött :shock: .

En sorti nästan jämförbar med när Anders H gick ur VoF pga föreningens slappa hållning i frågan om namngivningen av kvarteret negern. That was awesome :D !
Otroligt! Varför gick han då med i VoF från början? Det är helt oförståeligt. (Utifrån ett rationell-aktörs-antagande, naturligtvis förstår jag (antar jag utan belägg) att det är ett uttalande i affekt.) Halt sanslöst. Tack för länken till en tråd jag annars aldrig hittat. Och högst aktuell för denna tråden: hur rationella är egentligen de så-kallade skeptikerna själva? (Just den länkade posten säger egentligen ingenting om det, ty att alla kan tillfälligt agera irrationellt i affekt är egentligen ingenting att säga något om, frågan är hur man städar upp efteråt.)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » tor 12 jul 2012, 23:36

Bloggaren "Oh, the humanity of it all!" gör en ettårefteråtssammanfattning av elevatorgate.

sammanfattningen värderas ganska bra av kommentator notungblog July 12, 2012 11:06 AM:
Good summary, and although it is biased, I think if I was to write one myself then it would also be biased, so I can't complain.

Just a few points.

Regarding the Stef McGraw incident, Watson accused her of 'a pretty standard parroting of misogynistic thought'. It might be worth adding that into your account, since that's one of the (in my opinion) emotive and unfair accusations that some people took issue with.

You miss out a whole group of people on the 'anti-Watson side' (if I can call it that). Many people took that side because of the reaction given to people like Dawkins and others that wished to disagree. I myself only joined that side when I read Skepchick's "Privilege Delusion" article. I felt that they (and many others) were being dogmatic and unwilling to listen to dissent. See for instance here, here and here.

You missed an important article for 'your side', by Jennifer Oullette. I don't know if you want to include it.

Yes, much of the anti-Watson stuff is ludicrous. But do you think there was any rational criticism at all? You you think it's possible that there could have been?
Ja, där det verkligen ballade ur var när Watson kallade McGraw för "misogynist". "Oh, the humanity of it all!"'s sammanställning är Watsonsidebiaserad men ändå en hyffsad sammanställning.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 14 jul 2012, 21:33

Jag är bara fascinerad av hur många män som vet att kvinnor bara hittar på eller överdriver när de pratar om sexism.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 14 jul 2012, 21:37

Vitnir skrev:Jag är bara fascinerad av hur många män som vet att kvinnor bara hittar på eller överdriver när de pratar om sexism.
Rebecca Watson i hissen är ett bra exempel på ett i-landsproblem. Det borde aldrig ha varit mer än en liten mygga på radar. Men här vi är... I en diskussion om de relativa vikterna av olika problem tog jag upp vattenkrisen. Ett utdrag:
"if [the water crisis] is so damn important to you"

I thought I made myself clear but apparently not, so I'll try again:

The only sense in which the water crisis is important to me is that it proceeds completely unhindered, for great lulz and justice.

You are doing everything in your power to ensure that this happens.

Kudos.
Brace yourselves. Lulz are coming.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 14 jul 2012, 21:50

Vitnir skrev:Jag är bara fascinerad av hur många män som vet att kvinnor bara hittar på eller överdriver när de pratar om sexism.
Argumentet har aldrig varit att kvinnor "bara hittar på eller överdriver när de pratar om sexism". Argumentet är snarare att det saknas en basal skepticism i området (som tillämpas över allt annars) och att omfattningen sällan utvärderas.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » lör 14 jul 2012, 21:54

Ja varför skall man hävda något sådant varför inte lyssna på vad hon faktiskt säger och dra slutsatser från det.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 14 jul 2012, 21:59

Moridin skrev:
Argumentet har aldrig varit att kvinnor "bara hittar på eller överdriver när de pratar om sexism". Argumentet är snarare att det saknas en basal skepticism i området (som tillämpas över allt annars) och att omfattningen sällan utvärderas.

Och det där ÄR ett problem. Jag vet bara inte hur man ska komma runt det och få en rättvisande bild.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 14 jul 2012, 22:01

Tänk på det jävla dåliga samvetet som jag kan ge i-landsfeminister och vänstermänniskor då året 2030 rullar in för att ha fokuserat på sådana dumma "problem" som "Elevatorgate".

Fan, jag är så begeistrad!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 14 jul 2012, 23:01

Blenda skrev:Och det där ÄR ett problem. Jag vet bara inte hur man ska komma runt det och få en rättvisande bild.
Trivialt kan man försöka tillämpa sin skepticism konsekvent och öva på att värdera storleken på situationer, men det är nog lättare sagt än gjort.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » sön 15 jul 2012, 00:04

I det här fallet krävs i stort sett erfarenhetsbasen att ha hängt i hotellbarer till stängningsdags ett antal gånger

tonyf

Inlägg av tonyf » sön 15 jul 2012, 23:40

Freethought Kampala: Elevatorgate. (Lång sammanfattning med inte bara länkar utan även många och stora citat. Jag har bara ögnat så jag kan inte säga hur bra den är elelr om den tar ställning för någon "sida" eller ej men förmodligen bra om någon vill ha en startpunkt för ämnet. Men posta inget här utan att ha läst hela tråden. Men en anledning till att jag postar denna är att det är litet kul att det är just Kampala, ilandsproblem och allt det där.)

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » sön 15 jul 2012, 23:57

Folk i Uganda kan inte prioritera heller. Intressant.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 16 jul 2012, 00:38

tonyf skrev:Freethought Kampala: Elevatorgate. (Lång sammanfattning med inte bara länkar utan även många och stora citat. Jag har bara ögnat så jag kan inte säga hur bra den är elelr om den tar ställning för någon "sida" eller ej men förmodligen bra om någon vill ha en startpunkt för ämnet. Men posta inget här utan att ha läst hela tråden. Men en anledning till att jag postar denna är att det är litet kul att det är just Kampala, ilandsproblem och allt det där.)
Det bästa var nog sammanställningen av alla frågor som varit uppe till diskussion:

1.Does the behaviour of the man in the elevator constitute sexism or objectification?
2.Should men proposition women in elevators?
3.Did Rebecca Watson abuse her position as a keynote speaker at the CFI conference in calling out Stef McGraw?
4.Are women who disagree with Watson’s assessment of the elevator situation gender traitors?
5.Is Feminism an integral part of Atheism and Skepticism?
6.Is Rebecca Watson using this to simply draw attention to herself?
7.Is ‘rape culture’ really pervasive in America?
8.Is it because of sexism that woman are not participating in atheist-skeptic events?
9.Was Dawkins right, and is this is an overblown affair?
10.Was Dawkins wrong, and is he a misogynist?
11.Is group-think pervading the atheist-skeptical movement?
12.Atheism has dos and don’ts? Who decided that, and how?
13.Is it sexist to be skeptical of feminism?
14.Do women live in perpetual fear of rape, and must men modify their behaviour to accommodate this fear?
15.Are men privileged?
16.Are women privileged?
17.Is it wrong to call each other “dicks” or “twats”?
18.Etc.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 16 jul 2012, 01:02

19. Vem bryr sig om allt det där?

Skriv svar