Är Ramadan skadligt för Sverige?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Utredare

Re: Hur skadar Ramadan Sverige

Inlägg av Utredare » lör 28 jul 2012, 21:47

Thomas P skrev:
Utredare skrev:Fungerar dom verkligen lika bra som oss, äter vi i onödan eller är det problem?
Jag var på Maldiverna under Ramadan och vi spelade lite volleyboll mot personalen där. Trots att de inte fick dricka spöade de oss rejält, och någon brist på ork märkte man inte av trots sol och hetta.

Sen kan man misstänka att en hel del fuskar, i alla fall med dryck. En klunk vatten när man är på toaletten är det ju ingen som ser. För säkerhets skulle kan man släcka ljuset så att det är natt i alla fall där inne.
Alla kör inte Ramadan, vilken tid var det?
Håll dig till ämnet och undvik personangrepp. Min hobby är pragmatisk långsiktig politik

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 28 jul 2012, 21:55

Nu blev det uppenbart vartåt det här barkar.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Utredare

Inlägg av Utredare » lör 28 jul 2012, 21:59

Dûrion Annûndil skrev:Nu blev det uppenbart vartåt det här barkar.
Vart?
Håll dig till ämnet och undvik personangrepp. Min hobby är pragmatisk långsiktig politik

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 28 jul 2012, 22:20

Flyttade några inlägg till Perfekts betraktelser.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 28 jul 2012, 22:24

Tydligen är det en hel del som tar ut sin semester i samband med Ramadan: http://www.dn.se/nyheter/chattarkiv/chatt-om-ramadan

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » sön 29 jul 2012, 01:24

Ramadan borde vara lätt att kombinera med svensk kultur. En stor del av året är tämligen mörkt, resten är lågproduktivt. På sommaren slutar metro ges ut, tidningar blir tunnare, riksdagen tar semester, brevbärare får mindre post att dela ut, flera fabriker minskar eller upphör med produktionen, etc. Borde inte vara något problem i vårt "24-timmars" samhälle.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Utredare

Inlägg av Utredare » sön 29 jul 2012, 02:04

Blenda skrev:Tydligen är det en hel del som tar ut sin semester i samband med Ramadan: http://www.dn.se/nyheter/chattarkiv/chatt-om-ramadan
Ser ut som subjektiv propaganda från en ökänd islamisk organisation. Det är väl ingen Chatt när man bara får fråga och en osaklig islamist svarar?

Nils Grillbank: Eftersom det finns många arbetande muslimer i Sverige idag, kan man tänka sig lagstifta eller ha överenskommelse om en lite forkortad arbetstid för fastande muslimer under fastemånaden ramadan? Det skulle förmodligen hjälpa de att orka med fastandet och stödja deras produktivitet!
Susanne Albrike: Muslimer skulle önska det men det är praktisk taget omöjligt eftersom det handlar om ca 30 dagars fastande. Man ska inte lata sig under ramadan månad utan man ska kunna utföra sitt dagliga arbeta precis som i de andra månaderna. Ett smart drag är att ta ut sin semester under ramadan månad, det är en hel del som gör det faktiskt.

Snart kommer kraven, bättre att de åker hem?
Och varför går hemländerna på halvfart då?

Hannah: Min son är tio år och vill frivilligt fasta några dagar i ramadan. När måste han börja fasta hela månaden ut ( i vilken ålder) ?
Susanne Albrike: När man har kommit in i puberteten.

Ja det drabbar skolbarn vi sett som inte kan koncentrera sig på em.

Kurt Hugoson: Kan man inte modernisera islam? Finns det ingen sån nånsin funderat över det? Muhammed visste ju inget om vår värld. Att fasta är ohälsosamt speciellt i dom varma länderna.
Susanne Albrike: Islam är modernt och har kommit för alla tider. Det är vetenskapligt bevisat att fastande är hälsosamt för kroppen och att alla bör göra det varje år. Denna fakta kan du hitta.

Modernt inkl. Sharialagar?
Det är inte hälsosamt som dom gör det av vidskepelser.

per n: Varför är det så att sjukdomar pga extremt ätande faktiskt ökar i muslimska länder under Ramadan? Frossar dom på natten???
Susanne Albrike: Detta är inte vetenskapligt bevisat.

Samma som över jul här och fakta.

Jonas: Var går gränsen för vad för sorts jobb en muslim går till i sitt okoncentrerade fastetillstånd. Självklart går inte läkare, piloter och busschaufförer till jobbet men det finns ju risker med att vara trött, uttorkad och ha dåligt blodsocker i ganska många jobb. Det vore lite som om en icke-muslim kom bakis till jobbet en månad antar jag.
Susanne Albrike: Det har visat sig att muslimernas presentationsförmåga inte minskar under ramadan.

Och varför arbetar dom bara deltid i hemlandet, är sämre på svenska jobb eller tar ledigt?

Finns det inga mer objektiva islamkännare som Jan Hjärpe längre?

Kent Ekeroth verkar kunna detta bra annars :)

Användarvisningsbild
Utredare

Inlägg av Utredare » sön 29 jul 2012, 02:13

ttias skrev:Ramadan borde vara lätt att kombinera med svensk kultur. En stor del av året är tämligen mörkt, resten är lågproduktivt. På sommaren slutar metro ges ut, tidningar blir tunnare, riksdagen tar semester, brevbärare får mindre post att dela ut, flera fabriker minskar eller upphör med produktionen, etc. Borde inte vara något problem i vårt "24-timmars" samhälle.
Det är dynamiskt med en annan tideräkning så det ändrar tid varje år. Annars kunde dom passa på under normal semester eller över julhelgen.

Vi bör inte anpassa oss då deras antal ökar stadigt och vi ska inte locka hit fler, som det ser ut nu kommer de i majoritet och det vet vi vad som händer då.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » sön 29 jul 2012, 02:37

Utredare skrev:
ttias skrev:Ramadan borde vara lätt att kombinera med svensk kultur. En stor del av året är tämligen mörkt, resten är lågproduktivt. På sommaren slutar metro ges ut, tidningar blir tunnare, riksdagen tar semester, brevbärare får mindre post att dela ut, flera fabriker minskar eller upphör med produktionen, etc. Borde inte vara något problem i vårt "24-timmars" samhälle.
Det är dynamiskt med en annan tideräkning så det ändrar tid varje år. Annars kunde dom passa på under normal semester eller över julhelgen.

Vi bör inte anpassa oss då deras antal ökar stadigt och vi ska inte locka hit fler, som det ser ut nu kommer de i majoritet och det vet vi vad som händer då.
Ja, dynamiskt därav anledningen att jag nämner den mörka och ljusa perioden.
Vi bör alltid anpassa oss. Vi är ett litet land och vi gör bäst i att nyttja det vi har (men det gäller förstås också oss som mäniskor i stort). Men det är ju perfekt att du visar för alla vilka åsikter du står för.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 29 jul 2012, 06:20

Islamiska lärda är enade om att det är förbjudet för en muslim att under Ramadan utföra frivilliga aktiviteter eller arbete som orsakar trötthet som sedan gör att man blir tvungen att avbryta fastan. Men när det gäller de som behöver jobba så finns det detaljer om detta:

- Om det är möjligt kan personen korta på sina arbetstider under sommaren eller inte jobba alls genom att ta semester eller ledigt, så länge han/hon inte förlorar sitt arbete. I sådant fall tar man den möjlighet man kan.

- Om man får för stort förlust av att korta på arbetstider eller vara ledig, på så sätt att man inte kan försörja sig eller om arbetsgivaren inte ger personen semester eller förkortning i arbetstid och personen har fastat och det visat sig göra arbetet mödosamt för honom till en sådan grad att han inte klarar av att jobba eller får minskad lön, då är det tillåtet för denne att avbryta fastan. Han/hon behöver inte sluta från jobbet, utan börjar fasta varje dag och avbryter om det finns stort behov till det.
http://www.islamguiden.com/fastlongdays.shtml

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 29 jul 2012, 06:56

För oss västerlänningar är det en rätt vilsam tid. Dels så händer inte så mycket då även många muslimer har ledigt under Ramadan. Tänk forna dagars industrisemester i Sverige. Och dels så är det 30 timmars veckor. Jag kan inte nog påpeka hur bra det är nu under OS(om man vill se sport)!

Men det är lite mer planering av hur man ska få i sig rätt mängd vatten, koffein och mat. Det sistnämnda är ju inga problem. Man klarar sig lätt utan mat i 7 timmar om man äter lite mer frukost, vilket jag gör. Vatten likaså, och koffeinet klaras genom att dricka två muggar kaffe/te på morgonen istället för en, och sen en till direkt när man kommer hem.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » sön 29 jul 2012, 07:41

Anders skrev:För oss västerlänningar är det en rätt vilsam tid. [...] Tänk forna dagars industrisemester i Sverige.
*Hihihi* Det där lever allt kvar än på många företag.

Peter Nyström

Inlägg av Peter Nyström » sön 29 jul 2012, 09:20

Då stora delar av tråden mest bygger på Anekdoter och liknande så förstår jag inte själva grundproblemet.

Vars ligger problemet? att man inte äter på 7timmar? 10 timmar? 12?
Går ju snabbt att lösa med planering och att man skulle "över" äta och bli fet bara för man intar kalorier på kort tid stämmer absolut inte med verkligheten så det tvivlar jag starkt på

Även som Thomas P skriver angående att dom fick "spö"
Så inflikar jag mina egna Anektoder om där jag från 30e juni tills nu fastat ca 10-15h om dagen och aldrig varigt så stark och utålig och skärpt som jag är nu.

Känns som att fasta av alla dess former har fått ett dåligt rykte, hur kan det komma sig ?
Alla borde prova fasta en längre tid och faktiskt se fördelarna och karaktären det bygger upp enligt mig :)

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 29 jul 2012, 09:36

Peter Nyström skrev:Känns som att fasta av alla dess former har fått ett dåligt rykte, hur kan det komma sig ?
Alla borde prova fasta en längre tid och faktiskt se fördelarna och karaktären det bygger upp enligt mig :)
Ramadan är ingen fasta. Det handlar om att inte äta eller dricka från soluppgång till solnedgång. Sedan äter man som om det vore julafton, varje kväll, i 4 veckor. Matförsäljningen går upp enormt före och under Ramadan. Det enda Ramadan bygger upp, vad jag kan se, är kroppsstorleken...
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » sön 29 jul 2012, 10:14

Utredare skrev:
ulltand skrev:Använder man sig inte av någon standardtid här i norr?
I Norrland får de välja men i Sthlm gäller c:a 22-04 att äta
Varför skulle det vara skillnad mellan Norrland och Stockholm? Nog för att 08-or är 99:or men det här verkar ju löjligt.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Skriv svar