Lex Breivik, hur rättvist är det?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst

Bör en lag stiftas före dom

Ja det är rätt
10
67%
Nej det blir fel
4
27%
Han var en hjälte
1
7%
Han ska bort för alltid
0
Inga röster

Antal röster: 15

Användarvisningsbild
Utredare

Lex Breivik, hur rättvist är det?

Inlägg av Utredare » tis 31 jul 2012, 22:15

I helgen sa massmördaren Anders Behring Breiviks advokat, Geir Lippestad, att norrmännen måste förbereda sig på att Breivik en gång kan komma ut i samhället igen. Men det råder ett brett samförstånd i det norska Stortinget om att Breivik aldrig kommer att släppas.

Det är tidningen Dagsavisen som pratat med Stortingspartiernas talespersoner i rättsfrågor. Arbeiderpartiets Jan Böhler, vice ordförande i Stortingets justitieutskott, säger att Anders Behring Breivik med all sannolikhet kommer att sitta inne resten av livet och helt säkert inom överskådlig framtid.

Även Centerpartiet, Kristdemokraterna och Fremskrittspartiet är inne på samma spår.

Centerpartiets Lars Peder Brekk tror att det norska samhället får svårt att acceptera att massmördaren någonsin kommer ut, och Kristdemokraternas Laila Dåvøy tycker att han är för farlig för att han ska kunna släppas ut igen.

Uttalandena kommer som ett direkt svar på norska radion NRK:s intervju i helgen med Breiviks advokat Geir Lippestad, där Lippestad menade att det norska folket måste förbereda sig på att hans klient kan komma ut en dag.

– Vi har ju inte livstidsstraff i Norge, men oavsett om han döms till fängelse eller vård så är tanken att han ska tillbaka till samhället förr eller senare, säger Lippestad i intervjun.

Den 24:e augusti faller domen mot Anders Behring Breivik. Döms han till fängelse är maxtiden 21 år, men enligt lagen kan han få fortsätta sitta i fängelse med fem år i taget, utan bortre gräns.

Om Breivik skulle dömas till vård har regeringen under våren snabbehandlat en ny skräddarsydd lag som Stortingspartierna tycks vara överens om och som väntas klubbas igenom inom kort. Den skulle kunna innebära att Breivik, den dag han anses färdigbehandlad, ändå inte kommer att kunna släppas ut i samhället. Delvis för Breiviks egen skull, med tanke på den hotbild som finns mot honom ute i samhället.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5213511

De vill skapa en lag innan domen så han aldrig släpps ut, den kan inte skapas efter retroaktivt. Men hur rätt är det med en ny lag efter brott och före dom?

Deras straff ser längre ut än våra men vi kan ha psykon inne resten av livet, som dom vill ha. Men att ha folk kvar i skyddsförvar, är han verkligen så hotad?

Å den andra sidan hävdar han själv och andra att han var en hjälte, som hyllas när han visat sig ha rätt, då ska lagen ändras igen i så fall men är synnerligen hypotetiskt.

Om vi begränsar oss till dessa frågor, finns det andra trådar för övriga åsikter om ABB.
Håll dig till ämnet och undvik personangrepp. Min hobby är pragmatisk långsiktig politik

Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Lex Breivik, hur rättvist är det?

Inlägg av VeVeN » tis 31 jul 2012, 22:42

Utredare skrev:De vill skapa en lag innan domen så han aldrig släpps ut, den kan inte skapas efter retroaktivt. Men hur rätt är det med en ny lag efter brott och före dom?

Deras straff ser längre ut än våra men vi kan ha psykon inne resten av livet, som dom vill ha. Men att ha folk kvar i skyddsförvar, är han verkligen så hotad?

Om vi begränsar oss till dessa frågor, finns det andra trådar för övriga åsikter om ABB.
De vanliga rättsprinciperna fungerar alldeles utmärkt för illdåd av måttligare dimensioner. När omfattningen på illdådet växer ökar problemen. För att ta ett extremfall: Hur hanterar man någon som administrerat hundratusentals människors avrättning? Eller konkret norskt exempel av litet äldre datum: Rättegången mot Vidkun Quisling efter andra världskriget. Det blev inte en helt normal rättegång.

Frågan är då om Breivik hamnat bortom gränsen för vanlig "civil" kriminalitet.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 31 jul 2012, 22:47

Utredare skrev:Men att ha folk kvar i skyddsförvar, är han verkligen så hotad?
Det går nog varken att ha honom bland andra fångar eller släppa ut honom på permis. Han skulle inte bli långlivad.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Tubba

Inlägg av Tubba » ons 01 aug 2012, 02:27

Är lagen inte rättvis så får lagen ändras. För ett massmord av detta slag tycker jag att det är helt acceptabelt - brottslingar som Breivik sätter prejudikat, de följer dem inte.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 01 aug 2012, 08:05

Först kom bilen, sen kom lagen mot fortkörning. Efter kriget stiftades Nürnberglagarna, därefter dömdes brottslingarna.

Ibland är det helt enkelt nödvändigt att anpassa lagarna till brottet.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 01 aug 2012, 08:08

Undrar vad Mattias Flink tycker.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
brimer

Inlägg av brimer » ons 01 aug 2012, 11:25

Finns det möjlighet att ta bort de två sista svarsalternativen? De utgör inte svar på frågan, och ett av dem är osmakligt.

Användarvisningsbild
Utredare

Inlägg av Utredare » tor 02 aug 2012, 03:22

brimer skrev:Finns det möjlighet att ta bort de två sista svarsalternativen? De utgör inte svar på frågan, och ett av dem är osmakligt.
Inte nu

Han var en hjälte finns det minst en tråd om.
Han ska bort för alltid=lås in han och släng nyckeln
Håll dig till ämnet och undvik personangrepp. Min hobby är pragmatisk långsiktig politik

Användarvisningsbild
zsuffa

Inlägg av zsuffa » tor 02 aug 2012, 05:45

Hördu Utredaren, får man fråga vad du själv röstat på för alternativ?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 02 aug 2012, 15:49

Några inlägg flyttade till Perfekts betraktelser. /micke.d

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 02 aug 2012, 17:19

Dûrion Annûndil skrev:Först kom bilen, sen kom lagen mot fortkörning.
Jag tvivlar på att någon förare i bilens barndom dömdes retroaktivt för att ha kört för fort innan det blev förbjudet.
Dûrion Annûndil skrev:Efter kriget stiftades Nürnberglagarna, därefter dömdes brottslingarna.
Nürnbergprocessernas legitimitet är ifrågasatts. De ska nog snarare betraktas som en maktpolitisk manöver, än ett exempel på fullvärdigt rättssystem. Stalins alternativ till Nürnberg var avrättning av ca 50 000 officerare. Men de allierade ledarna insåg den strategiska betydelsen i att kunna försonas med tyskarna i sina respektive ockupationszoner.

Så nej, retroaktiva straff är inte förenliga med rättsstatens principer.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 02 aug 2012, 17:45

En handfull mördade är kriminalitet, och hanteras som sådant.

Hundratusentals mördade är politik, och hanteras som sådant.

Breivik hamnar nånstans emellan dessa fall.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 03 aug 2012, 09:33

Knurd skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Efter kriget stiftades Nürnberglagarna, därefter dömdes brottslingarna.
Nürnbergprocessernas legitimitet är ifrågasatts. De ska nog snarare betraktas som en maktpolitisk manöver, än ett exempel på fullvärdigt rättssystem. Stalins alternativ till Nürnberg var avrättning av ca 50 000 officerare. Men de allierade ledarna insåg den strategiska betydelsen i att kunna försonas med tyskarna i sina respektive ockupationszoner.

Så nej, retroaktiva straff är inte förenliga med rättsstatens principer.
När det gäller Nürnbergprocesserna tycker jag nog att det var berättigat.

Man skulle ju kunna argumentera för att det helt enkelt är en förenkling av processen att driva miljontals rättsfall mot en ansvariga person. Att driva miljontals åtal för mord på enskilda personer mot den som är ansvarig för anstiftan skulle väl vara väldigt krävande. Istället buntar man ihop dem till "folkmord" och "brott mot freden".
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 04 aug 2012, 10:14

Knurd skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Först kom bilen, sen kom lagen mot fortkörning.
Jag tvivlar på att någon förare i bilens barndom dömdes retroaktivt för att ha kört för fort innan det blev förbjudet.
Dom åkte dit för att ha kunnat skrämma hästar i sken och dylika saker. Tänk på att vi hade fri fart utanför tätbebyggt område ganska länge i Sverige. Det som gällde var att köra säkert. Så fortkörning var ett dåligt exempel.

I det här fallet är det rätt så korkat att stifta någon slags skyddslag. Släpp ut honom om han inte anses vara farlig, om det finns någon "hotbild" mot honom så kan han väll få krypa in i något häkte eller få skyddad identitet som alla andra som har "hotbild" mot sig.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 04 aug 2012, 10:35

Några inlägg flyttade till Utredares betraktelser. /micke.d

Låst