Starkaste materialet att ha i en skyddsmur?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Grape

Re: Starkaste materialet att ha i en skyddsmur?

Inlägg av Grape » sön 19 aug 2012, 10:27

Frågvis skrev:En armerad betongvägg målad med polyuretan, 12 cm keramikkulor och en till armerad betongvägg målad med polyuretan samt pansarglas torde alltså stå emot det mesta.
Ev kan du även armera den med några tjockare stålskivor också i ett lager någonstans. Lägger du exempelvis till en tjock stålskiva ytterst så tar du nog bort rätt mycket eroderande effekt som ex automateld mot betong borde ha. Och öht så lär det minska effekten av många kulvapen från lite längre avstånd...
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 19 aug 2012, 12:17

Skall du inte klä in byggnaden i aktivt pansar? Kanske inte stoppar en .50 cal, men definitivt ett pansarskott eller Sabot. Fast... då måste ju resten av byggnaden stå emot resten av detonationen.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Perfekt

Inlägg av Perfekt » sön 19 aug 2012, 12:39

piotrr skrev:Skall du inte klä in byggnaden i aktivt pansar? Kanske inte stoppar en .50 cal, men definitivt ett pansarskott eller Sabot. Fast... då måste ju resten av byggnaden stå emot resten av detonationen.
Byggnaden skulle se ut som ett stenhus, i så fall måste det maskeras utvändigt.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 20 aug 2012, 12:16

Perfekt skrev:
Urquhart skrev:Tvivlar på att det finns särskilt många .50 BMG eller RPG i Sverige. Ett gäng AG-90 och några Browningkulsprutor på en del Leopard II är nog allt som finns. RPG vette tusan var man ska hitta.
RPG finns att köpa på vissa ställen i östblocket. Det saknas väl för övrigt ett antal AG90 och pansarskott fortfarande?
Visst kan man säkert hitta nån RPG-7 i öst om man har pengar och kontakter. Jag tvivlar dock på att de förekommer särskilt ofta bland kriminella element i Sverige. Tror inte heller de släpar runt på AG-90. Pansarskott är inte någon RPG och är föga användbar mot byggnader.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 20 aug 2012, 12:16

Perfekt skrev:
Urquhart skrev:Tvivlar på att det finns särskilt många .50 BMG eller RPG i Sverige. Ett gäng AG-90 och några Browningkulsprutor på en del Leopard II är nog allt som finns. RPG vette tusan var man ska hitta.
RPG finns att köpa på vissa ställen i östblocket. Det saknas väl för övrigt ett antal AG90 och pansarskott fortfarande?
Visst kan man säkert hitta nån RPG-7 i öst om man har pengar och kontakter. Jag tvivlar dock på att de förekommer särskilt ofta bland kriminella element i Sverige. Tror inte heller de släpar runt på AG-90. Pansarskott är inte någon RPG och är föga användbar mot byggnader.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 20 aug 2012, 12:18

Perfekt skrev:En annan viktig sak att tänka på är att ha ett starkt yttre försvar av sin bostad eller verksamhetslokal. Om angripare kan komma nära byggnaden hjälper det inte med tjocka väggar. För att förhindra bilbomber är det lämpligt med någon form av hinder samt denna skönhet http://www.dillonaero.com/
När, förutom i en krigssituation då du har förskansat dig i en byggnad (fast då lär det vara en enorm slump om du råkar hamna just i ditt eget hus), är det viktigt att ha ett starkt yttre försvar av sitt hus? Om man är knarkbaron och i luven på andra "kollegor"?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 20 aug 2012, 13:04

Urquhart skrev: Visst kan man säkert hitta nån RPG-7 i öst om man har pengar och kontakter. Jag tvivlar dock på att de förekommer särskilt ofta bland kriminella element i Sverige. Tror inte heller de släpar runt på AG-90. Pansarskott är inte någon RPG och är föga användbar mot byggnader.
Det användes väl några stulna pansarskott under "MC-krigen" på 1980-talet, men effekten var väl rätt begränsad.
I Sverige är väl det bland det tyngsta som har använts i kriminella sammanhang. Militärligan hade väl en enorm arsenal, iofs, men de använde väl inga pansarskott, även om de hade tillgång till dem.

I Europa så hade IRA tillgång till RPG, och även bärbara luftvärnsrobotar, men de hade vad jag förstår bristande utbildning i att använda dem.

Bland "vanliga" gäng så är det väl automatvapen och handgranater som är det som används, förutom pistoler/revolvrar. Samt bilbomber.

Användarvisningsbild
Frågvis

Inlägg av Frågvis » mån 20 aug 2012, 13:19

Perfekt skrev:En annan viktig sak att tänka på är att ha ett starkt yttre försvar av sin bostad eller verksamhetslokal. Om angripare kan komma nära byggnaden hjälper det inte med tjocka väggar. För att förhindra bilbomber är det lämpligt med någon form av hinder samt denna skönhet http://www.dillonaero.com/
Snyggt!
Blir dock svårt att anskaffa. Inte ens i de friaste delarna av USA kan man väl köpa en sådan?

Anledningen till min fundering är för att världen och Sverige blir allt mer osäker. Finansiell kollaps, ett allt mer militärt Ryssland, mer kriminellt Sverige...
Jag är ingen maffia, vill bara kunna skydda familj och vänner om/när det smäller.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » mån 20 aug 2012, 13:56

Frågvis skrev:Jag är ingen maffia, vill bara kunna skydda familj och vänner om/när det smäller.
Tycker det är lite spännande att fundera på vad man skulle klara, kanske inte ett rent anfall, men om allt försvann...
Kan man ordna mat och kläder? Kanske en blivande teve-serie, "kick me back to stone age"?

OT: Jag har faktiskt blivit "beskjuten", satt i ett litet plåtskjul mot vilket de sköt en katt (visade det sig). Var otroligt snabb på att kasta mig på golvet :-)

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 20 aug 2012, 14:02

ulltand skrev:
Frågvis skrev:Jag är ingen maffia, vill bara kunna skydda familj och vänner om/när det smäller.
Tycker det är lite spännande att fundera på vad man skulle klara, kanske inte ett rent anfall, men om allt försvann...
Kan man ordna mat och kläder? Kanske en blivande teve-serie, "kick me back to stone age"?
Tja, det finns väl en realityshow på ett tema nära det i alla fall....

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Colony ... _series%29

Annars så kan man ju ta kontakt med organisationer som denna. Stabila typer.

http://www.militiaofmontana.com/

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » mån 20 aug 2012, 14:38

Frågvis skrev:Anledningen till min fundering är för att världen och Sverige blir allt mer osäker. Finansiell kollaps, ett allt mer militärt Ryssland, mer kriminellt Sverige...
Jag är ingen maffia, vill bara kunna skydda familj och vänner om/när det smäller.
Efter som risken (om du som sagt inte är inblandad i några underjordiska konflikter av obehaglig art) är ganska liten, så kanske det är bättre att investera i några timmars psykoterapi för att lära sig hantera eventuell ångest och rädsla kring detta? Eller spekulerar du mest om det för skojs skull?
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 20 aug 2012, 19:42

Frågvis skrev:Anledningen till min fundering är för att världen och Sverige blir allt mer osäker. Finansiell kollaps, ett allt mer militärt Ryssland, mer kriminellt Sverige...
Om du nu verkligen tror att det kommer fucka sig helt i Sverige så lär det vara bra mycket mer kostnadseffektivt att köpa en stuga i det norrländska inlandet. Om Ivan skulle få för sig att anfalla så lär de knappast se din stuga som vare sig ett taktiskt eller strategiskt viktigt mål, så du behöver knappast oroa dig för att de ska bomba dig. Några mafiosos med AG-90 lär du inte träffa på där heller. Inte för att jag fattar varför kriminella skulle göra sig besväret att skaffa en AG-90 och skjuta på din bostad ens om du bodde mitt ibland dem heller.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 20 aug 2012, 19:46

Tryggve skrev:Det användes väl några stulna pansarskott under "MC-krigen" på 1980-talet, men effekten var väl rätt begränsad.
Om man får för sig att använda pansarskott på en vanlig byggnad så säger det nog att personen inte haft någon militärtjänst/varit malaj. :D Vill minnas att skotten gick rakt igenom byggnaden när knuttarna sköt.

Perfekt

Inlägg av Perfekt » mån 20 aug 2012, 19:49

Urquhart skrev:
Tryggve skrev:Det användes väl några stulna pansarskott under "MC-krigen" på 1980-talet, men effekten var väl rätt begränsad.
Om man får för sig att använda pansarskott på en vanlig byggnad så säger det nog att personen inte haft någon militärtjänst/varit malaj. :D Vill minnas att skotten gick rakt igenom byggnaden när knuttarna sköt.
Som jag fattade det sköt de genom fönstret, hade de skjutit på väggen hade de producerat avsevärt mer splitter.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 20 aug 2012, 20:03

Perfekt skrev:
Urquhart skrev:
Som jag fattade det sköt de genom fönstret, hade de skjutit på väggen hade de producerat avsevärt mer splitter.
Vid något av tillfällena så tog huset som besköts faktiskt eld. Vid något annat tillfälle missade man huset helt och hållet, något av en bedrift i sig.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Skriv svar