Att vi inte kan undvika allt är väl en väldigt dålig ursäkt till att inte göra något. Jag kan inte helt undvika smuts men tvättar mig i alla fall.Xantippa skrev:Att undvika alla ljud som inte är akuta och absolut nödvändiga är en omöjlighet - och ingenting vi ens överväger att göra i vanliga fall.Sensemaker skrev:Jaså varför då? Anser du inte att exempelvis ambulansens siren är ett viktigt ljud?Xantippa skrev:"Viktiga ljud" är en absurd ordkombination.
Halmgubbe. Du begriper mycket väl att detta inte är vad jag förespråkar. Som sagt, att allt inte kan undvikas är ett dåligt skäl att inte försöka undvika det som är onödigt.Xantippa skrev:Vi pratar för det första om korta böneutrop dagtid, max ett par gånger i månaden. Vidare så är det så att om en person bor inne i centrum får han stå ut med ljud från nattlivet, bor han vid en skola får han räkna med att det förs oväsen, bor han vid en kyrka vet han att det kommer ringas om söndagarna och bor man i lägenhet vet man med sig att grannarna kommer spola i kranarna på natten och borra på söndagsmorgnarna. Sådana ljud accepterar vi och lever med. Ska vi undvika ljud som kan störa någon så funkar inte samhället. Då får vi avrätta 75% av befolkningen och återvända till de djupa skogarna dör vi kan sitta och sura och bränna egen sprit att döva ångesten med.Sensemaker skrev:"Hela tiden" är en flagrant överdrift. Jag bor i stadsmiljå och jag har inte hört en dagisutflykt eller en nattklubb på månader tror jag. Det var veckor sedan en granne borrade eller en konsert var inom störhåll. Jag anser att också sådana ljud bör undvikas i görligaste mån.Xantippa skrev:Vi lever i ett industraliserat och urbant samhälle, de flesta av oss. Vi hör ljud från nattklubbar, trafik, fotbollsevenemang, konserter, dagisutflykter och grannens borrmaskin hela tiden.
Halmgubbe. Jag förordar ingen negativ eller positiv särbehandling. Jag förordar samma behandling av alla oljud, skillnad endast efter hur nödvändiga och hur störande de är.Xantippa skrev:Ingen vattendroppe bör heller känna sig ansvarig för översvämningen. Vi alla små vattendroppar har som tur var kommunala nämnder som har regler att anpassa sig efter och behandlar vattendropparnas begäran och ansökningar efter dessa regler. När vi börjar prata om att vissa vattendroppars önskemål inte bör tillgodoses för att just deras önskemål känns onödiga är vi på väg utför. Söderut. Mot Schweiz typ.Sensemaker skrev:Det går att hitta ursäkter för varje enskilt ljud och man tycker att just detta ljudet inte gör så mycket. Ingen vattendroppe känner sig ansvarig för översvämningen.Xantippa skrev:Att ett tio minuters böneutrop en gång i månaden skulle skräpa ner ljudrummet är världens töntigaste argument.
Sensemaker