Trenden fortsätter med minskad religiöst liv i USA

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eon

Trenden fortsätter med minskad religiöst liv i USA

Inlägg av Eon » tor 11 okt 2012, 10:26

Från senaste Pew: Trenden fortsätter. 33 miljoner( 20 %) av USA:s medborgare är nu "non-religious". För bara några år sedan var det 16%.

Nyhetsklipp som går igenom siffrorna
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Radikalrealist

Re: Trenden fortsätter med minskad religiöst liv i USA

Inlägg av Radikalrealist » tor 11 okt 2012, 10:28

33m = 20%? Jag får det till ca 11%.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tor 11 okt 2012, 10:35

Hmm.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » tor 11 okt 2012, 10:42

Radikalrealist skrev:33m = 20%? Jag får det till ca 11%.
Det verkar vara förvirring från CNNs sida. Pew-rapporten skriver "In the last five years alone, the unaffiliated have increased from just over 15% to just under 20% of all U.S. adults. Their ranks now include more than 13 million self-described atheists and agnostics (nearly 6% of the U.S. public), as well as nearly 33 million people who say they have no particular religious affiliation (14%)". Alltså, "unaffiliated" (20%) består av 13 miljoner ateister+agnostiker och 33 miljoner som tror på någon gud men inte säger sig vara religiösa. CNN rapporterar felaktigt "Thirty-three million Americans now have no religious affiliation, with 13 million in that group identifying as either atheist or agnostic" (min emfas).

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 11 okt 2012, 21:44

Det var intressant att så många unga var oaffilierade.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » fre 12 okt 2012, 08:35

Läste artikeln häromdagen. Dock verkar dom ha en lite annan syn på "religiöst obunden" än åtminstone mig:
CNN skrev:And yet Pew found that 68% of the religiously unaffiliated say they believe in God, while 37% describe themselves as “spiritual” but not “religious.” One in five said that they even pray every day.
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » fre 12 okt 2012, 08:55

Shudnawz skrev:Läste artikeln häromdagen. Dock verkar dom ha en lite annan syn på "religiöst obunden" än åtminstone mig:
CNN skrev:And yet Pew found that 68% of the religiously unaffiliated say they believe in God, while 37% describe themselves as “spiritual” but not “religious.” One in five said that they even pray every day.
Ja, det som avses är personer som uppger att de inte anser sig tillhöra någon religion. 20% av amerikaner uppger att de inte har någon religionstillhörighet, men endast 6% av amerikaner, enligt samma studie, anser sig vara ateister eller agnostiker.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 12 okt 2012, 08:59

Det handlar om personer som inte har någon religious affiliation. Det vill säga: de beskriver inte sig själva som katoliker, mormoner, sjundedagsadventister, baptister, metodister, etc. De tillhör med största sannolikhet inte heller någon församling.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » ons 14 nov 2012, 20:22

Om jag inte minns fel är även detta en global trend.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 15 nov 2012, 05:10

Two points:
  • "Religious unaffiliated" doesn't mean "atheist", still less "good thinker". (Many atheists are terrible thinkers.)
  • Be careful about projecting this trend indefinitely into the future. The growth may level off well before reaching the whole population.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 15 nov 2012, 07:21

*religiously unaffiliated

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tor 15 nov 2012, 20:41

NeuraltNätverk skrev:Two points:
  • "Religious unaffiliated" doesn't mean "atheist", still less "good thinker". (Many atheists are terrible thinkers.)
  • Be careful about projecting this trend indefinitely into the future. The growth may level off well before reaching the whole population.
Visst är det så, men det är ändå en noterbar och intressant demografisk trend.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Skriv svar