Hur motstår man trollens attraktionskraft?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Hur motstår man trollens attraktionskraft?

Inlägg av Moridin » tor 27 dec 2012, 18:28

Känns som jag ofta dras in i evighetsdebatter med pseudovetenskapliga troll.

Hur gör man som skeptiker för att undvika detta? Att tänka "mata inte trollen" fungerar inte särskilt bra.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Pär C

Re: Hur motstår man trollens attraktionskraft?

Inlägg av Pär C » tor 27 dec 2012, 18:40

Ställ dig först frågan, vad kan jag realistiskt sett ställa upp som mål om jag ger mig in i en diskussion?
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 27 dec 2012, 18:51

Pär C skrev:Ställ dig först frågan, vad kan jag realistiskt sett ställa upp som mål om jag ger mig in i en diskussion?
Egen tillfredsställelse av att korrigera, eventuellt att någon annan skeptiker eller staketsittare läser vad jag skriver och finner det användbart?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 27 dec 2012, 18:57

Moridin skrev:
Pär C skrev:Ställ dig först frågan, vad kan jag realistiskt sett ställa upp som mål om jag ger mig in i en diskussion?
Egen tillfredsställelse av att korrigera, eventuellt att någon annan skeptiker eller staketsittare läser vad jag skriver och finner det användbart?
Mördaren i dig...krossa, krossa, krossa ;)

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 27 dec 2012, 19:08

Man måste väl välja sina fajter och rent generellt så tror jag inte att jag någonsin kommer att kunna omvända en homeopat, rasist eller bokstavstroende religiös, men ändå måsta man reagera så att inte deras tosserier får stå oemotsagda. Så lika mycket som jag debatterar med dem för att de skall förstå att homeopati inte fungerar, att människor med annan hudfärg inte är dummare eller att Gud nog inte vill att alla homosexualle skall dödas, så går jag i svaromål för att andra skall läsa det och kanske ta intryck.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tor 27 dec 2012, 19:33

ignorefunktionen här på forumet funkar ganska bra för mig när jag känner att min självdisciplin riskerar att svikta.
Ordnung muss sein.

tonyf

Inlägg av tonyf » tor 27 dec 2012, 20:18

Jag tror att det bästa, i de flesta fall, förmodligen, är att ignorera trollande. Svara dem som om de inte vore troll. D.v.s. svara på sådant där man tror att man kan passa på att ställa någon allmän förklaring till den breda läsekretsen eller bara "föra något till protokollet". Trollet självt är förmodligen bortom räddning men det är ju en offentlig publikation, inte ett PM så trollet självt är ju en försumbar del av läsekretsen (troll på PM ignorerar eller anmäler man). En helt annan sak är att förmodligen så är statistiskt sett trollinlägg mindre sannolika att vara värdiga att svara på än andra inlägg, men likväl kan man ju helt enkelt ignorera trollandet i sig självt (om det inte är så grovt att man anmäler).
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Gert

Inlägg av Gert » lör 29 dec 2012, 21:36

Det första kriteriet är väl att motstå lusten att få sista ordet.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » lör 29 dec 2012, 22:32

Moridin skrev:Känns som jag ofta dras in i evighetsdebatter med pseudovetenskapliga troll.

Hur gör man som skeptiker för att undvika detta? Att tänka "mata inte trollen" fungerar inte särskilt bra.
Varför vill du undvika det?
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 29 dec 2012, 23:51

Tar lite för mycket tid. :)

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 30 dec 2012, 00:43

Kalla avrivningar?
Annars funkar ignorefunktionen.
There is no spoon.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tis 01 jan 2013, 12:48

Gert skrev:Det första kriteriet är väl att motstå lusten att få sista ordet.
Ja, precis, det är nog det viktigaste.
Om man nu känner att man måste klargöra något tokigt som kan få andra som läser det att tro på tossigheterna så kan man ju skriva ett inlägg som kan läses som ett avslut och inte del i en diskussion. Sedan får man helt enkelt lita på att läsarna själva kan avgöra vad som är korrekt. Man kommer inte få stopp på diskussionen med fler inlägg och få kommer att orka följa den i längden, så tämligen meningslöst att fortsätta svara.
Ett sätt att minska risken att man fortsätter svara och att stilla sitt eget blodtryck är att inte läsa i tråden mer. Brukar jag göra rätt så ofta, när jag känner att ämnet verkar ganska uttömt och framför allt jag själv inte har något väsentligt att tillföra, liksom jag troligen inte kommer att få någon ökad kunskap.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » tis 01 jan 2013, 14:23

Man kan väl säga att när en tråd går på tomgång, dvs samma argument bara upprepas, alla motargument ignoreras med en ny upprepning av tidigare argument, då ger inte diskussionen nåt mer. Samma sak om tråden bara handlar om vem som fyndigast kan misskreditera motdebattören.

Man kan aldrig få sista ordet mot ett troll. Men när de kommer med ett inlägg som är så tomt på innehåll att ingen annan kan se det på nåt annat sätt, då kan man hoppa av. Då kan man låta trollets självmål få bli slutinlägg. Det svåra är att svälja förtreten att låta trollet i sina egna ögon få känna sig som vinnare. Troll anser sig alltid ha vunnit om de får sista ordet, oavsett hur dumt det blir.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Skriv svar