Oartighet/aggressivitet & Förvillarutmärkelsen

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Kartesius

Re: Förenade Humanister grundat

Inlägg av Kartesius » sön 27 jan 2013, 08:32

piotrr skrev:
kaxiga Z skrev:Men som h*n påpekade så är det att gå för långt att påstå sig ha artighet som betydande ambition om man samtidigt delar ut ett Förvillarpris.
Det har vi inte.
Precis. Det är Förenade Humanister som har det.

Jörgen Bengtsson
Kontakt:

Re: Oartighet/aggressivitet & Förvillarutmärkelsen

Inlägg av Jörgen Bengtsson » tis 29 jan 2013, 20:59

Tryggve skrev: Frågan är väl om Förvillarpriset gör mer skada än nytta. Själv tror jag att fler får upp ögonen för föreningen i och med det, och att det därmed gör mer nytta än skada.

Dock så vore det ju väldigt trevligt om Folkbildarpriset fick samma uppmärksamhet, men mitt intrycket är väl att det får långt mindre uppmärksamhet.
Så vitt jag vet tillkom utmärkelsen "Årets förvillare" som en närmast humoristisk sidekick till det riktiga priset dvs "Årets Folkbildare". Vill också minnas att förvillarpristagaren på den tiden erhöll en prenumeration på Folkvett, lite med glimten i ögat. Idag tycks dock all uppmärksamhet och med stort allvar fästas vid just förvillarpriset. Om detta är positivt eller kontraproduktivt för VoF som förening kan förstås diskuteras men det kan aldrig vara fel att belysa tokigheter, lurendrejare och deras pseuovetenskapliga geschäft. Inte i min värld i alla fall! :)
Medlem i lokalavdelningen VoF-Trestad
(Vänersborg-Trollhättan-Uddevalla)

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 30 jan 2013, 19:37

simone skrev:Hur fick du till det nu, har aldrig påstått att media undviker att skriva om detta, mer kanske att det inte är så intressant för media. VoF har skitat ner sig själv genom dessa förvillarpriser och genom tonen på forumet ( skriv nu inte att forumet och föreningen VoF är skilda saker, de går faktiskt in i varandra) Dags för seriösa skeptiker att bilda en ny förening kanske. Med lite god ton kommer man nog längre och kan rekrytera annat än medlöpare och folk med mobbingtendenser.
Om eran skeptikervärld skulle representera det som sker och har skett på forumet så vill jag inte leva i den.
Sluta mobba mig genom att kalla mig mobbare och medlöpare. Det är en betydligt grövre anklagelse än att kalla en pseudovetare för pseudovetare.

Du behöver inte fundera över att lämna skeptikervärlden för du har aldrig befunnit dig i den.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 30 jan 2013, 19:49

Kartesius skrev:
piotrr skrev:
kaxiga Z skrev:Men som h*n påpekade så är det att gå för långt att påstå sig ha artighet som betydande ambition om man samtidigt delar ut ett Förvillarpris.
Det har vi inte.
Delar de alltså också ut ett Förvillarpris?

Om inte, hur är bisatsen "samtidigt delar ut ett Förvillarpris" relevant för dem?
Senast redigerad av 1 piotrr, redigerad totalt 0 gånger.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 30 jan 2013, 19:50

Jörgen Bengtsson skrev:Så vitt jag vet tillkom utmärkelsen "Årets förvillare" som en närmast humoristisk sidekick till det riktiga priset dvs "Årets Folkbildare".
Det var tvärt om. Förvillarpriset kom först.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 30 jan 2013, 20:09

simone skrev: Hur fick du till det nu, har aldrig påstått att media undviker att skriva om detta, mer kanske att det inte är så intressant för media. VoF har skitat ner sig själv genom dessa förvillarpriser och genom tonen på forumet ( skriv nu inte att forumet och föreningen VoF är skilda saker, de går faktiskt in i varandra) Dags för seriösa skeptiker att bilda en ny förening kanske. Med lite god ton kommer man nog längre och kan rekrytera annat än medlöpare och folk med mobbingtendenser.
Om eran skeptikervärld skulle representera det som sker och har skett på forumet så vill jag inte leva i den.
Nu glömmer du väl en sak: du har ju ställt massor med frågor här genom åren, och olika medlemmar har faktiskt ned lagt massor med tid på att skriva svar som du sedan inte visat något intresse att ta till dig av. Att inkludera även dessa användare bland mobbare och "medlöpare" (vad nu det är i sammanhanget) som du verkar göra i detta inlägg verkar inte heller vara ett speciellt bra exempel på just god ton.

Bara som ett påpekande sådär.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » ons 30 jan 2013, 20:27

Det är sådana de är, altisarna - de biter den hand som föder dem, och klagar sedan över att det inte finns ett vegetariskt alternativ ;)
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 30 jan 2013, 20:31

simone skrev:VoF har skitat ner sig själv genom dessa förvillarpriser
På vilket sätt då, exakt?
simone skrev:skriv nu inte att forumet och föreningen VoF är skilda saker, de går faktiskt in i varandra)
Men de ÄR skilda saker! Du kanske borde försöka förstå det. Kan du ärligt säga att du har koll på vilka inlägg på forumet som skrivs av VoF-medlemmar och vilka inlägg som skrivs av icke-VoF-medlemmar? Jag tvivlar på det. Jag och väldigt många andra på forumet är inte medlemmar i VoF, så föreningen kan knappast skyllas för något som vi skriver på forumet. Men du (och många andra) är väldigt pigga på att klumpa ihop alla "voffare" som ni så nedlåtande säger.
simone skrev:Om eran skeptikervärld skulle representera det som sker och har skett på forumet så vill jag inte leva i den.
Och ändock är du fortfarande kvar på forumet och läser och skriver... Jag tror inte det är forumet du har problem med. Du har problem med att befinna dig i en situation där du avkrävs hållbara argument för dina tveksamma påståenden och där folk inte bara rakt av accepterar dina påståenden för att du vill att de ska vara sanna.
Om det är så plågsamt att vara här, varför är du då kvar? Jag är faktiskt ärligt nyfiken.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » ons 30 jan 2013, 21:00

piotrr skrev:Delar de alltså också ut ett Förvillarpris?

Om inte, hur är bisatsen "samtidigt delar ut ett Förvillarpris" relevant för dem?
Briljant. Det tog dig bara tre dagar att missförstå syftningen.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 30 jan 2013, 21:07

Kartesius skrev:
piotrr skrev:Delar de alltså också ut ett Förvillarpris? Om inte, hur är bisatsen "samtidigt delar ut ett Förvillarpris" relevant för dem?
Kartesius: no offense, men jag tror otydligheten ligger hos dig. Förtydliga dig gärna. Och spydigheter är inte särskilt konstruktiva...

Som jag förstått diskussionen:
Kartesius skrev:
piotrr skrev:
kaxiga Z skrev:Men som h*n (Kartesius) påpekade så är det att gå för långt att påstå sig ha artighet som betydande ambition om man samtidigt delar ut ett Förvillarpris.
Det har vi inte.
Men FH delar inte ut Förvillarpriset. Så på vilket sätt går VoF för långt, som du hävdar i Z:s citat ovan? De påstår sig väl inte ha artighet som betydande ambition?

Eller menar du helt enkelt att VoF inte BÖR ha artighet som betydande ambition om de ska fortsätta dela ut Förvillarpriset?
Det är väldigt otydligt vad du försöker säga.
Senast redigerad av 1 Flabbergasted, redigerad totalt 0 gånger.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » ons 30 jan 2013, 21:11

Flabbergasted skrev:Kartesius: no offense, men jag tror otydligheten ligger hos dig.
Absolut inte.
Flabbergasted skrev:Och spydigheter är inte särskilt konstruktiva...
Precis.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 30 jan 2013, 21:19

Kartesius skrev:
Flabbergasted skrev:Kartesius: no offense, men jag tror otydligheten ligger hos dig.
Absolut inte.
Så otroligt icke ödmjukt av dig...
Kartesius skrev:
Flabbergasted skrev:Och spydigheter är inte särskilt konstruktiva...
Precis.
Så hur skulle du klassa din kommentar ovan?
Kartesius skrev:Briljant. Det tog dig bara tre dagar att missförstå syftningen.

Jörgen Bengtsson
Kontakt:

Inlägg av Jörgen Bengtsson » ons 30 jan 2013, 22:02

piotrr skrev: Det var tvärt om. Förvillarpriset kom först.
Nej, de båda priserna kom till samtidigt. Så här uttrycktes det efter årsmötet 1987; "Styrelsen redovisade ett förslag om att inrätta två årliga utmärkelser, en positiv utmärkelse till någon som gjort en bra insats för folkbildningen och en negativ till någon som gjort det motsatta". I Folkvett 3/87 stadsfästes sedan det hela och därefter har det rullat på.
Medlem i lokalavdelningen VoF-Trestad
(Vänersborg-Trollhättan-Uddevalla)

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 30 jan 2013, 22:06

Kartesius skrev:
piotrr skrev:Delar de alltså också ut ett Förvillarpris?

Nu kommer det att ta mig ytterligare tre dagar att förstå att du inte kommer att förtydliga detta inlägg heller.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 30 jan 2013, 22:08

Jörgen Bengtsson skrev:
piotrr skrev: Det var tvärt om. Förvillarpriset kom först.
Nej, de båda priserna kom till samtidigt. Så här uttrycktes det efter årsmötet 1987; "Styrelsen redovisade ett förslag om att inrätta två årliga utmärkelser, en positiv utmärkelse till någon som gjort en bra insats för folkbildningen och en negativ till någon som gjort det motsatta". I Folkvett 3/87 stadsfästes sedan det hela och därefter har det rullat på.
Så uttrycks det väl i protokollet så vi kan väl säga att de båda tillkom samtidigt, eftersom det var de faktiskt blev officiella. Men som jag förstått på Sven Ove Hansson kom inspirationen och diskussionen som föregick beslutet kom från negativa priser annorstädes. Lemon Prize, tror jag?
/ Per Edman

Skriv svar