Hur skulle du reagera om Gud uppenbarade sig?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Hur skulle du reagera om Gud uppenbarade sig?

Inlägg av Anders » tor 10 jan 2013, 14:29

Godzilla är väl nästan att betrakta som en gud. Likaså varelsen som stiger upp ur underjorden i Cabin in the Woods. Snart har en film med andra stora monster, Pacific Rim premiär. De varelserna är nog så mäktiga som vilken gud som helst.

Med andra ord, fick jag se en gud uppenbara sig, skulle jag springa utav bara helvete från den.

Å andra sidan, är han snäll som Morgan Freemans guds gestaltningar så har man väl inte så mycket att frukta. Men mitt stalltips är att springa utav bara helvete!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 10 jan 2013, 14:31

Anders skrev:Å andra sidan, är han snäll som Morgan Freemans guds gestaltningar så har man väl inte så mycket att frukta. Men mitt stalltips är att springa utav bara helvete!
Gud kan nog springa fortare än vad du kan.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 10 jan 2013, 14:47

Thomas P skrev:
Anders skrev:Å andra sidan, är han snäll som Morgan Freemans guds gestaltningar så har man väl inte så mycket att frukta. Men mitt stalltips är att springa utav bara helvete!
Gud kan nog springa fortare än vad du kan.
Kanske, kanske inte, men jag springer nog endå, kanske överlever man en liten stund till, kanske tappar guden intresset efter en liten stund.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 10 jan 2013, 18:06

Anders skrev:Kanske, kanske inte, men jag springer nog endå, kanske överlever man en liten stund till, kanske tappar guden intresset efter en liten stund.
Bra, då går jag och gömmer mig bakom ett hörn i hopp om att guden finner den där springande människan mer intressant :twisted:

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 11 jan 2013, 06:37

Magi (o gudomlighet) går inte att skilja från en tillräckligt avancerad teknik.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 06 feb 2013, 23:30

Knurd skrev:Ni som anser att Gud inte finns, hur skulle ni reagera om Gud uppenbarade sig för mänskligheten, i form av en gubbe på ett moln, eller på annat sätt?
Jag skulle bli förbannad och fråga honom (för det är nog en han, i så fall) varför han håller på med såna taskspelarkonster istället för att ha gett ovedersägliga bevis för sin existens genom hela historien.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 07 feb 2013, 07:27

Erland skrev:
Knurd skrev:Ni som anser att Gud inte finns, hur skulle ni reagera om Gud uppenbarade sig för mänskligheten, i form av en gubbe på ett moln, eller på annat sätt?
Jag skulle bli förbannad och fråga honom (för det är nog en han, i så fall) varför han håller på med såna taskspelarkonster istället för att ha gett ovedersägliga bevis för sin existens genom hela historien.
Håller med. Och dessutom, fråga Job, Abraham och de oskyldiga bland egyptierna vad de tycker om Guds beteende mot dem.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » tor 07 feb 2013, 08:33

Flabbergasted skrev:Och dessutom, fråga Job, Abraham och de oskyldiga bland egyptierna vad de tycker om Guds beteende mot dem.
De är väl bara från egyptierna du hade kunnat få det svar du verkar förvänta dig.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 07 feb 2013, 10:28

Jag ser att alla debattörer här föreställer sig Gud som någonting utifrån och inte inifrån kommande.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 07 feb 2013, 11:15

Suresh skrev:Jag ser att alla debattörer här föreställer sig Gud som någonting utifrån och inte inifrån kommande.
Rimligt. Det har hänt att jag, när något kommit ur mig, har konstaterat "Åh, Gud!"

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 07 feb 2013, 13:48

anundi skrev:
Suresh skrev:Jag ser att alla debattörer här föreställer sig Gud som någonting utifrån och inte inifrån kommande.
Rimligt. Det har hänt att jag, när något kommit ur mig, har konstaterat "Åh, Gud!"
Analogin haltar. Det är ju trots inte denna substans som utsöndras ur din kropp som du kallar för "Gud"?

Om vi ändå tänker att så är fallet, vad skulle din kropp symbolisera? Guds skapare? Som är vad för något?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 07 feb 2013, 14:28

Jaha, jaså, jag som trodde att det var Gud på riktigt.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 07 feb 2013, 14:40

Jag har då och då under orgasm upplevt hur Big Bang fortsätter. Då talar jag inte som anudi om den lilla, utan den stora som man kan få när man mediterar.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 07 feb 2013, 17:00

Ja, om Gud har skapat universum/jorden/människan så måste han åtminstone ha funnits innan det fanns människor. Då kan han inte komma inifrån en eller flera människor.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tor 07 feb 2013, 17:37

Om han löser alla mänsklighetens problem och återinför det här med paradiset är det bra. Men om han har tänkt skicka mig till helvetet är det dåligt.
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Skriv svar