Hur skulle du reagera om Gud uppenbarade sig?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Hur skulle du reagera om Gud uppenbarade sig?

Inlägg av Suresh » fre 08 feb 2013, 00:05

Erland skrev:
Suresh skrev:Jag ser att alla debattörer här föreställer sig Gud som någonting utifrån och inte inifrån kommande.
Ja, om Gud har skapat universum/jorden/människan så måste han åtminstone ha funnits innan det fanns människor. Då kan han inte komma inifrån en eller flera människor.
Gud kan också vara universum. Eller människans upplevelse av universum. Eller människans fulländade uppgående i universum. Det beror på vilken gudsbild man väljer.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 09 feb 2013, 00:18

Om den kristna Guden damp ner hos Oprah och jag satt i publiken skulle jag nog ställa frågor om hans master plan contra hans ghost writers.

Något måste ha strulat till sig på vägen.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Johnny Rocker

Inlägg av Johnny Rocker » ons 13 feb 2013, 13:17

Erland skrev:
Suresh skrev:Jag ser att alla debattörer här föreställer sig Gud som någonting utifrån och inte inifrån kommande.
Ja, om Gud har skapat universum/jorden/människan så måste han åtminstone ha funnits innan det fanns människor. Då kan han inte komma inifrån en eller flera människor.
Att fundera över då:
John 4:24 God is a Spirit: and they that worship him must worship him in spirit and in truth.

till svar på OP:
Mark 13:22 For false Christs and false prophets shall rise, and shall shew signs and wonders, to seduce, if it were possible, even the elect.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 13 feb 2013, 14:35

Johnny Rocker skrev:
Erland skrev: Ja, om Gud har skapat universum/jorden/människan så måste han åtminstone ha funnits innan det fanns människor. Då kan han inte komma inifrån en eller flera människor.
Att fundera över då:
John 4:24 God is a Spirit: and they that worship him must worship him in spirit and in truth.
Så du tror inte att Gud fanns före människorna?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 13 feb 2013, 18:43

Erland skrev:Så du tror inte att Gud fanns före människorna?
Det vore väl ändå en ganska orimlig tanke.

Användarvisningsbild
Johnny Rocker

Inlägg av Johnny Rocker » lör 16 feb 2013, 16:11

Erland skrev:
Johnny Rocker skrev:
Erland skrev: Ja, om Gud har skapat universum/jorden/människan så måste han åtminstone ha funnits innan det fanns människor. Då kan han inte komma inifrån en eller flera människor.
Att fundera över då:
Så du tror inte att Gud fanns före människorna?
Självklart fanns Gud först.

Av många uppenbara anledningar så är en kommunikation via det svenska bibeln kallar anden det mest effektiva. Att skriva t.ex. en stentavla (eller en bibel för den delen) till varje person exakt hur denne bör leva sitt liv, vilka beslut man ska ta i varje situation etc, hade varit krångligt. Och tänk om någon tappat bort sin bibel eller haft sönder sin stentavla (som Moses) vad hade man gjort då? Att ha en ställföreträdare som påven har också sina brister (lyckligtvis pekas ju sådana här personer tydligt ut av bibeln enligt den andra frasen jag länkade). Någon som är säker i sin tro kommer aldrig att lyssna på någon annan gällande hur man bör leva eller vad som är rätt och fel, om så denna person kan framkalla blixtar och jordbävningar eller flyga i himlen, göra solen svart och månen blodröd.

Därför är det enklaste och bästa att då låta samvetet och den där lilla rösten inuti vara den kompass man ska följa genom livet. För ingen annan än människan själv i fråga vet vad just hennes röst säger. Och vad som är rätt för någon är kanske fel för en annan. Sen vilken väg den kompassen tar en på beroende på vad man eftersträvar i livet är en annan diskussion.

Givetvis är denna sanning inte så populär hos påvar och en del präster av förklarliga skäl. Men utan tvekan är detta budskapet i Nya Testamentet.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 17 feb 2013, 10:12

Johnny Rocker skrev:Att skriva t.ex. en stentavla (eller en bibel för den delen) till varje person exakt hur denne bör leva sitt liv, vilka beslut man ska ta i varje situation etc, hade varit krångligt.
Krångligt? För Gud?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Johnny Rocker

Inlägg av Johnny Rocker » sön 17 feb 2013, 12:44

Dûrion Annûndil skrev:
Johnny Rocker skrev:Att skriva t.ex. en stentavla (eller en bibel för den delen) till varje person exakt hur denne bör leva sitt liv, vilka beslut man ska ta i varje situation etc, hade varit krångligt.
Krångligt? För Gud?
Jag tänkte mer på den personen texten var avsedd för.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 17 feb 2013, 13:22

Johnny Rocker skrev:Och tänk om någon tappat bort sin bibel eller haft sönder sin stentavla (som Moses) vad hade man gjort då?
Göra nya stentavlor naturligtvis! Precis som i bibeln, med en helt ny text som påstås vara densamma som den tidigare, som man ändå hade kvar kopior av.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 17 feb 2013, 21:09

Johnny Rocker skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Krångligt? För Gud?
Jag tänkte mer på den personen texten var avsedd för.
Klarar inte Gud av att skriva så att den personen förstår exakt vad Han menar? Eller att ständigt uppdatera texten beroende på läget?

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » sön 17 feb 2013, 23:55

Jag kan hålla med Johnny Rocker om en sak: Man bör följa sin inre röst, vare sig man som troende kallar den Gud, eller som ateist kallar den sitt samvete. Det blir inte bra om man går emot sin inre röst pga auktoritetstro eller grupptryck. Undantaget är förstås om man är psykotisk och den inre rösten uppmanar till vansinnesdåd och liknande, men en sådan person är nog tyvärr inte mottaglig för dessa råd ändå.

Användarvisningsbild
Johnny Rocker

Inlägg av Johnny Rocker » mån 18 feb 2013, 12:32

Dûrion Annûndil skrev:Klarar inte Gud av att skriva så att den personen förstår exakt vad Han menar? Eller att ständigt uppdatera texten beroende på läget?
Hur som helst nu valde Gud i sin oändliga visdom att "skriva sin lag på våra hjärtan" och vill man veta vad han vill är det där man får leta.

Psalms 37:30-31 The mouth of the righteous speaketh wisdom, and his tongue talketh of judgment. The law of his God is in his heart; none of his steps shall slide.
Jag kan hålla med Johnny Rocker om en sak: Man bör följa sin inre röst, vare sig man som troende kallar den Gud, eller som ateist kallar den sitt samvete. Det blir inte bra om man går emot sin inre röst pga auktoritetstro eller grupptryck. Undantaget är förstås om man är psykotisk och den inre rösten uppmanar till vansinnesdåd och liknande, men en sådan person är nog tyvärr inte mottaglig för dessa råd ändå.
Precis. Vilket jag tycker är ett otroligt starkt budskap från en text som är nästan 2000år gammal. Jag kan tänka mig att det är anledningen till att det krävdes många bål för att fastslå kyrkans auktoritet i ämnet.

En psykotisk person är definitivt ett exempel på någon vars inre röst inte leder en på en bra väg. Men vart den leder någon som på bekostnad av sitt samvete uppfyller sina lustar?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 18 feb 2013, 14:51

Johnny Rocker skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Klarar inte Gud av att skriva så att den personen förstår exakt vad Han menar? Eller att ständigt uppdatera texten beroende på läget?
Hur som helst nu valde Gud i sin oändliga visdom att "skriva sin lag på våra hjärtan" och vill man veta vad han vill är det där man får leta.
Klarar inte Gud av att "skriva sin lag" lite tydligare, istället för där det är krångligt att hitta den?
Johnny Rocker skrev:Psalms 37:30-31 The mouth of the righteous speaketh wisdom, and his tongue talketh of judgment. The law of his God is in his heart; none of his steps shall slide.
Det verkar vara ont om rättfärdiga personer i världen, vilket väl poängterar min fråga ovan: varför gör Han det så krångligt?
Johnny Rocker skrev:En psykotisk person är definitivt ett exempel på någon vars inre röst inte leder en på en bra väg. Men vart den leder någon som på bekostnad av sitt samvete uppfyller sina lustar?
Vad tjänar en "gudomlig inre röst" då till, när den inte biter på dem som behöver den?

Användarvisningsbild
Johnny Rocker

Inlägg av Johnny Rocker » mån 18 feb 2013, 23:14

Klarar inte Gud av att skriva så att den personen förstår exakt vad Han menar? Eller att ständigt uppdatera texten beroende på läget?

Klarar inte Gud av att "skriva sin lag" lite tydligare, istället för där det är krångligt att hitta den?

Det verkar vara ont om rättfärdiga personer i världen, vilket väl poängterar min fråga ovan: varför gör Han det så krångligt?

Vad tjänar en "gudomlig inre röst" då till, när den inte biter på dem som behöver den?
Texten innehåller allt den behöver innehålla för att guida någon som tror.

Svaret på alla dessa frågor finns i bibeln. Jag tänker inte hålla bibelskola här utöver det jag redan tagit upp, redan väldigt off topic. Om någon är genuint intresserad så är det bara att läsa. (Google är bra utgångspunkt). Var alltid kritisk till tolkningar bara.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 19 feb 2013, 00:42

Johnny Rocker skrev:Svaret på alla dessa frågor finns i bibeln.
Tydligen gör det inte det, för då skulle jag inte behöva fråga.
Johnny Rocker skrev:Var alltid kritisk till tolkningar bara.
Om Bibeln kan tolkas på många olika sätt, betyder inte det att Gud är otydlig? Eller är Hans plan att texten skall kunna tolkas lite hur som helst?

Skriv svar