Påven Avgår

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
ttias

Re: Påven Avgår

Inlägg av ttias » ons 13 feb 2013, 21:38

Hexmaster skrev:
ttias skrev:Är inte en mörkhyad påve, som det spekuleras om, ett av tecknen på apokalypsen om man tror på sånt? Eller har jag möjligen fått det från någon dålig skräckfilm?
Känner inte igen det.

Däremot har det sagts att den näste påve blir världens siste. Lite nytt material för undergångsaktivisterna, ifall de är intresserade.
http://faktoider.blogspot.se/2011/04/de ... varna.html
Enligt den här sidan är hundratolvan också den svarta påven med oklar betydelse. http://www.gotquestions.org/black-pope.html

8-) jag har säkert fått det från nån film ändå.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 17 feb 2013, 21:38

Borde inte påvevalet moderniseras?

Dokusåpa?
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » sön 17 feb 2013, 22:55

VeVeN skrev:Borde inte påvevalet moderniseras?

Dokusåpa?
Barnporr?
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » sön 17 feb 2013, 23:14

take skrev:
VeVeN skrev:Borde inte påvevalet moderniseras?

Dokusåpa?
Barnporr?
KADISCHHHHHHHHH!
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 03 mar 2013, 10:30

pwm skrev:Leonardo Sandri är kanske en bra kompromiss.
Han ligger tydligen inte så bra till utan omnämns som kandidat till posten som utrikesminister.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/brasil ... tungt-stod

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 03 mar 2013, 11:14

....jag tror att kyrkan får svårt, mycket svårt, att ro i hamn ett val som resulterar i icke-mörkhyad och icke-latinamerikansk påve. Det är verkligen på tiden med en sådan nu.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 03 mar 2013, 12:09

kaxiga Z skrev:....jag tror att kyrkan får svårt, mycket svårt, att ro i hamn ett val som resulterar i icke-mörkhyad och icke-latinamerikansk påve. Det är verkligen på tiden med en sådan nu.
Det var just därför jag tyckte Sandri var en bra kompromiss.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » sön 03 mar 2013, 13:14

kaxiga Z skrev:....jag tror att kyrkan får svårt, mycket svårt, att ro i hamn ett val som resulterar i icke-mörkhyad och icke-latinamerikansk påve. Det är verkligen på tiden med en sådan nu.
Nej, nej - låt oss (åtminstone vi som vill se religionens makt minska) hoppas på att det väljs en vit, reaktionär europé.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 03 mar 2013, 15:14

B Hellqvist skrev:
Nej, nej - låt oss (åtminstone vi som vill se religionens makt minska) hoppas på att det väljs en vit, reaktionär europé.
Tror det vore bättre med en progressiv europé, för då skulle katolikerna splittras mellan liberala och reaktionära, och påvens makt minska samtidigt som lite mer människovänliga tankar kanske sipprar ner till människor som behöver hjälp mot exempelvis AIDS. Eller var det radikal du menade? :smile2:
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » sön 03 mar 2013, 15:24

Dûrion Annûndil skrev:
B Hellqvist skrev:
Tror det vore bättre med en progressiv europé, för då skulle katolikerna splittras mellan liberala och reaktionära, och påvens makt minska samtidigt som lite mer människovänliga tankar kanske sipprar ner till människor som behöver hjälp mot exempelvis AIDS. Eller var det radikal du menade? :smile2:
Tja, det kanske är ännu bättre - det viktiga är att det slås in kilar som tvingar kyrkan att anpassa sig efter verkligheten, inte tvärtom.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 03 mar 2013, 17:55

kaxiga Z skrev:....jag tror att kyrkan får svårt, mycket svårt, att ro i hamn ett val som resulterar i icke-mörkhyad och icke-latinamerikansk påve.
Om det nu blir en vanlig påve, vad skulle hända menar du? Demonstrationer på Petersplatsen och massavhopp?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 03 mar 2013, 19:07

Hexmaster skrev:
kaxiga Z skrev:....jag tror att kyrkan får svårt, mycket svårt, att ro i hamn ett val som resulterar i icke-mörkhyad och icke-latinamerikansk påve.
Om det nu blir en vanlig påve, vad skulle hända menar du? Demonstrationer på Petersplatsen och massavhopp?
Knappast med senaste årens oväder gör nog att man är betjänta av en inre sammanhållning.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 13 mar 2013, 20:23

Den nye påven är alltså Jorge Mario Bergoglio, och tar påvenamnet Francisco (Franciskus på svenska?)

Förste latinamerikanen på stolen, och första påven på ett årtusende med färskt namn.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 13 mar 2013, 20:32

pwm skrev:Leonardo Sandri är kanske en bra kompromiss.
Rätt land, fel namn.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 13 mar 2013, 20:46

Den nye "pappan" ska tydligen vara jesuit!!! Första gången någonsin!

Konspirationsdårarna kommer att brinna upp av upphetsning!!!

:mrgreen:
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Skriv svar