Så du känner vad som är rätt att göra. Du får dåligt samvete när du inte gör det. Du mår bra när du gör något som är rätt, står upp för orättvisa etc. Kan det vara tydligare?Dûrion Annûndil skrev: Klarar inte Gud av att "skriva sin lag" lite tydligare, istället för där det är krångligt att hitta den?
Och i skrift:
James 4:17 "Anyone, then, who knows the good he ought to do and doesn't do it, sins"
Romans 2:15 "They show that the work of the law is written on their hearts, while their conscience also bears witness, and their conflicting thoughts accuse or even excuse them"
För detta är ett test. Ett avelsprojekt. Survival of the fittest. Gud söker människor som kvalificerar sig för nästa steg.Det verkar vara ont om rättfärdiga personer i världen, vilket väl poängterar min fråga ovan: varför gör Han det så krångligt?
Matthew 13:30 "Let both grow together until the harvest, and at harvest time I will tell the reapers, Gather the weeds first and bind them in bundles to be burned, but gather the wheat into my barn.’”
Dem flesta kommer inte klara detta, faktum är att antalet som lyckas är lågt.
Revelation 14:11 "And I looked, and, lo, a Lamb stood on the mount Sion, and with him an hundred forty and four thousand, having his Father's name written in their foreheads."
Dem som hör, hör. Dem som ser, ser. Gud bestämmer vem. Vad han baserar det på vet inte jag. Men jag kan tänka mig att det är en blandning mellan tro, potential och rättfärdighet och kanske annat. Läs om Paul vad gjorde han egentligen för att förtjäna att bli omvänd? Vad utmynnade omvändningen i?Vad tjänar en "gudomlig inre röst" då till, när den inte biter på dem som behöver den?
Isaiah 6:9,10 'Be ever hearing, but never understanding; be ever seeing, but never perceiving.' Make the heart of this people calloused; make their ears dull and close their eyes. Otherwise they might see with their eyes, hear with their ears, understand with their hearts, and turn and be healed"
tillsammans med alla andra referenser till blinda och döva läs, förstår du?
Alltså det viktiga är att sanningen = det du har inombords. Det tycker jag inte är en tolkningsfråga. Har man kommit så långt är det inte svårt att tolka allting annat i bibeln. Och visst vad som är rätt för någon är kanske fel för någon annan. Du kanske inte är så jätte pep på incest? Men om det inte varit ok för en man för längesedan hade vi varit utdöda idag. Så målen kan kanske helga medlen? Incest är det ok? Känns det bra för dig? Nej gör det inte då. Är du och dina döttrar de enda levande människorna på jorden. (DNA analys tyder på att en bottleneck skedde för ca 140,000 år sedan och att vi alla har en gemensam fader och lite senare moder, härifrån, mannen måste då haft sex med sina döttrar, alternativt att hans döttrar hade samlag med sina bröder, annars hade människorasen slutat existera så det får man väl vara tacksam för oavsett hur fel det känns?) så incest kan kanske vara ok om det räddar människorasen, kan ju bero på omständigheterna?Om Bibeln kan tolkas på många olika sätt, betyder inte det att Gud är otydlig? Eller är Hans plan att texten skall kunna tolkas lite hur som helst?