Varför blir man troende?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Cytokrom C

Re: Varför blir man troende?

Inlägg av Cytokrom C » mån 03 dec 2012, 18:34

Ja, när jag tänker efter så var det nog rätt stort socialt tryck på att ha en relation med Gud i den församlingen, vilket kan ha gett ett kraftigt bias i min lilla informella undersökning. Medlemmarna uppmanades ju att ha en personlig relation till gud, så det var nog aldrig riktigt läge att erkänna att man inte märkt något om man nu var medlem...

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 03 dec 2012, 21:39

Cytokrom C skrev:
Fast det där är ju den rationella förklaringen till varför du började "söka". För att ta steget att bli troende var min hypotes att nyckeln är den andliga upplevelsen av "Gud" och att det skulle vara svårt att börja tro enbart av rationella skäl. (Och att det därför kan vara svårt för oss som inte har förmågan till andliga uppleverser att till fullo förstå religiositet...). Var andliga upplevelser en viktig del för dig?
Nej, sådana inskränkte sig till att jag vid några tillfällen kunde känna mig omgiven av något varmt och gott - en gång tillsammans med min syster och vi kände det båda - vi blev på något sätt avskurna från omgivningen (Vi satt på en Pub i Tyskland) och det var bara vi där kändes det som, men kanske det bara var en stark känsla av gemenskap.

Behovet och önskan efter andliga upplevelser, att "se" Gud eller Kristus kom först i den där sekten - alla blev "härligt frälsta" men inte jag så det fanns en avundsjuka där samtidigt som jag fick för mig att jag var så ond och förtappad att Gud inte ville ha mig.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » tis 04 dec 2012, 00:28

Blenda skrev:Behovet och önskan efter andliga upplevelser, att "se" Gud eller Kristus kom först i den där sekten - alla blev "härligt frälsta" men inte jag så det fanns en avundsjuka där samtidigt som jag fick för mig att jag var så ond och förtappad att Gud inte ville ha mig.
Ok. Jag stryker teorin om andlighet som huvudförklaring. Frustrerande, då det var en vacker och enkel förklaringsmodell i mitt privata teoribygge...

Användarvisningsbild
crax

Inlägg av crax » tis 04 dec 2012, 09:48

Cytokrom C, du kan inte avfärda din hypotes bara för att du hört en berättelse som motsäger den, visst, klart du kan men jag skulle inte gjort det ;). Själv tror jag däremot inte heller att den största gruppen nyreligiösa motiverades av att ha haft en andlig upplevelse, men de utgör likväl en grupp, hur stor den är vet jag som sagt inte. Jag finner detta ämne intressant men efterlyser rön från forskare, måste ha gjorts en del på området.
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown

Användarvisningsbild
crax

Inlägg av crax » tis 04 dec 2012, 11:10

Enligt denna artikel, http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ecome.html så finns en positiv korrelation mellan ökad bildning och religiositet - i USA dvs.

Mr Schwadel said: 'It all falls down to what you consider to be religious.
'If it’s simply attending religious services, then no, highly educated people are not less religious. In fact they’re more religious.'

Mr Schwadel found that with each additional year of education the likelihood of attending religious services increased 15 per cent.
The caveat is that when these individuals arrive to religious services, they're less likely to take scripture literally.
'If it’s saying the Bible is the literal word of God and saying that only one religion is the true religion, then they are less religious,' he said.

Mr Schwadel said that: 'With more years of education, you aren’t relatively more likely to say, "I don’t believe in God," but you are relatively more likely to say, "I believe in a higher power."'

p.s. Hur bäddar man in länkar?
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown

Intresserad

Inlägg av Intresserad » tis 04 dec 2012, 15:21

crax skrev:Enligt denna artikel, http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ecome.html så finns en positiv korrelation mellan ökad bildning och religiositet - i USA dvs.
Med tanke på artikelns innehåll är ju denna korrelation något tvetydig.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » tis 04 dec 2012, 21:01

crax skrev:Cytokrom C, du kan inte avfärda din hypotes bara för att du hört en berättelse som motsäger den, visst, klart du kan men jag skulle inte gjort det ;). Själv tror jag däremot inte heller att den största gruppen nyreligiösa motiverades av att ha haft en andlig upplevelse, men de utgör likväl en grupp, hur stor den är vet jag som sagt inte. Jag finner detta ämne intressant men efterlyser rön från forskare, måste ha gjorts en del på området.
Det är bara det att jag just insåg att hypotesen byggdes på tveksam grund från start, eftersom det ju ingick i församlingens hela koncept att man skulle ha kontakt med gud. Självbedrägeri för att tillfredsställa mitt eget behov av en enkel rationell förklaring... Som vanligt är nog verkligheten mer komplicerad.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » tis 04 dec 2012, 21:38

crax skrev:Enligt denna artikel...
Det borde ju finnas massor av vetenskapliga publikationer också. Problemet är bara att hitta dem. (Pubmed ger 48000 träffar på "religion"...).

Användarvisningsbild
crax

Inlägg av crax » tis 04 dec 2012, 21:59

Cytokrom C skrev: Det är bara det att jag just insåg att hypotesen byggdes på tveksam grund från start, eftersom det ju ingick i församlingens hela koncept att man skulle ha kontakt med gud. Självbedrägeri för att tillfredsställa mitt eget behov av en enkel rationell förklaring... Som vanligt är nog verkligheten mer komplicerad.
Jag förstår.

Angående vetenskapliga artiklar så mejlade jag en forskare inom religionsvetenskap, vi får se om han svarar. Sökte även efter den vetenskapliga artikel som min länk bygger på men gav upp efter fem minuter.

Fann särskilt detta påstående intressant: "The caveat is that when these individuals arrive to religious services, they're less likely to take scripture literally." Det öppnar upp en del möjligheter.
- Derren brown

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tor 04 apr 2013, 14:13

Varför blir man troende?
Här är ett litet tips som beskriver hur man blir icketroende :)

http://www.youtube.com/watch?v=E3rGev6OZ3w

Ligger nog en del sanning i det han säger!
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

asmodean

Inlägg av asmodean » fre 05 apr 2013, 11:54

Intresserad skrev:
crax skrev:Enligt denna artikel, http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ecome.html så finns en positiv korrelation mellan ökad bildning och religiositet - i USA dvs.
Med tanke på artikelns innehåll är ju denna korrelation något tvetydig.
Med tanke på att det kommer från Daily Fail(http://rationalwiki.org/wiki/Daily_Mail) så är rubriken, innehållet, slutsatsen och förmodligen vad som än blir över suspekt.

Anne
Avstängd

Inlägg av Anne » lör 13 apr 2013, 20:09

Gud finns. Det är uppenbart. Så otroligt många tror, och den som säger att gudstro har andra orsaker måste kunna bevisa det. Annars gäller det uppenbara.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 13 apr 2013, 21:03

Gud finns inte. Det är uppenbart. Så otroligt många tror, och den som säger att gudstro har andra orsaker än påverkan under uppväxten måste kunna bevisa det. Annars gäller det uppenbara.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 15 apr 2013, 17:30

Anne skrev:Gud finns. Det är uppenbart. Så otroligt många tror, och den som säger att gudstro har andra orsaker måste kunna bevisa det. Annars gäller det uppenbara.
Det paranormala finns. Det är uppenbart. Så otroligt många tror, och den som säger att tro på det paranormala har andra orsaker måste kunna bevisa det. Annars gäller det uppenbara.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Anne
Avstängd

Inlägg av Anne » tis 21 maj 2013, 15:35

Om gravitationen vore lite svagare eller lite starkare skulle inte universum ha bildats. Därför är ateismen ologisk för mig.

Skriv svar