Om JAS-tweeten ska tolkas som ett tecken på psykisk instabilitet eller vanföreställningar, så spelar det nog ännu större roll i bedömningen av Omars politiska kompetens, än vad synen på Palestinakonflikten skulle göra.Thomas P skrev:Då kan man undra om han är riktigt klok givet hur många attackplan Israel redan har och hur ofta de bombar Palestina.
Utan att gå in in ännu en meningslös diskussion om vilken sida som beter sig värst, så finns det gott om skäl för Israelvänner i Sverige att bli affekterade över konflikten. Däremot är det ovanligt att de uttrycker sig så odiplomatiskt som den internationella Palestinarörelsen brukar göra.Thomas P skrev: Att i affekt twittra om att man borde bomba ockupationsmakten Israel på samma sätt som man bombat Serbien, Libyen m fl är mer begripligt. Den som har twitter kanske vill kolla om det var efter någon speciell israelisk attack han twittrade som han gjorde.
Frågan är inte hur Omar förhåller sig till svensk lag (gissningsvis skulle även en konservativ kristen böja sig för Socialdemokraternas partipiska) utan vilka rättigheter som han i egenskap av förbundsordförande vill unna homosexuella muslimer.Thomas P skrev:Omar: "Jag tror på och försvarar den svenska äktenskapslagstiftningen som bland annat ger rätt till homosexuella par att ingå äktenskap samtidigt som den ger rätt till religiösa församlingar att själva definiera sina riter och vigseltraditioner, så länge de inte strider mot svensk lag."
De flesta män i Sverige lyfter föräldrapenning någon gång i livet; det är ingen extraordinär uppoffring. Ger det carte blanche för ställningstaganden som dessa?Thomas P skrev:Som att vara pappaledig?
Islamiska förbundets familjestadga skrev:För att etablera rättvisa och uppnå ömsesidig respekt, måste de naturligt medfödda karaktärerna hos mannen och kvinnan tas hänsyn till när man överväger ansvarsfördelningen samt plikterna hos respektive kön. Denna nödvändighet leder till skillnader i varje köns lagliga status, hursomhelst är denna skillnad begränsad till vissa situationer. Familjen är en av den viktigaste platsen där skillnader, förmågor och fysiska samt psykologiska sammansättningar hos varje kön utmärks.
Strävan att rensa Europa på muslimska invandrare är en grundläggande åsikt i den antimuslimska rörelsen i Europa. Salah Sultan och Azzam Tamimi, som föreläst på Islamiska förbundets konferenser under Omars ledarskap, ligger på samma nivå eller värre, när det handlar om antisemitism.Thomas P skrev:Jag antar att du tänker dig någon parallell till vad Omar tycker, men jag kan då inte se vad du syftar på. Vad jag vet har hans organisation varken talat om att rensa ut kristna eller judar ur Europa vilket är den parallell jag kan tänka mig.
Skandalen handlar inte i första hand om Omars personliga åsiktsbagage. Många politiker har begått ungdomssynder, men det går i de flesta fall att sona dem. Det handlar om att Omar vid dags dato är sittande ordförande för en organisation, och därmed har han ett direkt ansvar för organisationens verksamhet.Thomas P skrev:Nej, men så har du också skapat en ovanligt grov nidbild. Kan någon av dem som är kritiska mot Omar komma med exempel på vad han själv sagt och gjort som gör honom olämplig, inte bara alla dessa guilt by association!
Valet av partistyrelse är i första hand en fråga för partiets medlemmar. Men det är ändå riksdagens största parti, det utgör stödparti till regeringen idag, och kommer enligt nuvarande opinionsläge ta över regeringsmakten om drygt ett år.
Ser du själv något som skulle kunna skära sig mellan Socialdemokraterna och Islamiska förbundet, eller hade allt varit frid och fröjd med Omar på båda stolarna?